۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۱۰۱۳۱
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

کمتر از یک صدم درصد از مقالات تولید شده در ISI مربوط به پژوهش در علوم قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: چیزی کمتر از یک صدم درصد از مقالات تولید شده در ISI مربوط به پژوهش در علوم قرآنی است درحالی‌که جمعیت مسلمان دنیا تقریبا یک هفتم جمعیت کل دنیا و عشق و زندگی ما قرآن است.
قرآن مجيد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز پنج‌شنبه بیست و نهم خرداد ماه در همایش تحول آموزش عالی قرآنی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
وی با اشاره به این‌که بیش از سه دهه تجربه کار جدی، برنامه‌ریزی و حضور مؤثر در نظام تولید علم را داریم، گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که ورود به یک نظام نوین را طلب می‌کند.
 
احمدی در ادامه اظهار داشت: در دهه اول انقلاب اسلامی توسعه آموزش مد نظر بود، در دهه دوم با کسب تجربه بیشتر و توان‌مندی لازم برای دگرگونی، نقش پژوهش در نظام آموزش را مبنا قرار دادیم، اکنون با شکل گیری و توسعه تحصیلات تکمیلی ورود به نظام آموزش عالی مبتنی بر فناوری، تولید ثروت و کارآفرینی مبنا قرار گرفته است.
 
رییس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی با اشاره به این‌که اکنون در تولید علم در منطقه وضع نسبتا قابل قبولی داریم، افزود: در تولید علم در منطقه اول یا دوم و در دنیا در رتبه هفدهم تا بیستم هستیم اما هنوز فاصله داریم.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در تولید فناوری و علم منتهی به ثروت و فناوری‌ای که در اقتصاد نقش اساسی داشته باشد فاصله داریم، به هدف‌گذاری اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان در سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و تأکید کرد: علم باید در خدمت نقش آفرینی در زندگی مردم باشد.
 
احمدی حدیث شریف «العلم سلطان» را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: علم باید زندگی، دیدگاه و جایگاه شما را در دنیا متحول کند، جوانان را متحول و امید، نشاط و آرامش به آنها بدهد.
 
رییس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی با بیان این‌که تولید علمی که در زندگی نقش آفرین است باید در جهت‌گیری نظام آموزشی مبنا قرار بگیرد، تأکید کرد: نظام تولید علم ما باید به جهتی سمت و سو داده شود که علم در اقتدار کشور، دیپلماسی علمی و منطقه نقش آفرین باشد.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: 40 تا 50 درصد دانشجویان و اساتید ما در حوزه علوم انسانی هستند اما سهم‌شان در تولید مقالات علمی بسیاری کمتر از این تعداد است.
 
احمدی با بیان این‌که علوم انسانی در تمام ابعاد زندگی مردم نقش‌ آفرینی می‌کند، به ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگ و روابط اجتماعی اشاره و تأکید کرد: این عرصه‌ها نیازمند حضور جدی علوم انسانی است.
 
رییس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی اقبال فطری و دینی مردم به قرآن را ظرفیتی بزرگ توصیف کرد و با طرح سؤالی مبنی بر این‌که آیا ما در تولید علم قرآنی موفق بودیم، گفت: وقتی کلمه قرآن را در مقالات ISI که از سال 1990 تا 2011 ارائه شده‌اند، جست‌وجو کرده‌اند، آمریکا، انگلیس و ایران در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: چیزی کمتر از یک صدم درصد از مقالات تولید شده در ISI مربوط به پژوهش در علوم قرآنی است درحالی‌که جمعیت مسلمان دنیا تقریبا یک هفتم جمعیت کل دنیا و عشق و زندگی ما قرآن است.
 
بر اساس این گزارش این همایش به‌همت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درحال برگزاری است./956/پ202/ب4
ارسال نظرات