۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۱۱۴۶۴

واکنش امام جمعه قم به انتشار تصاویر خصوصی مردم در فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تأکید بر این‌که تهمت زدن به ناموس مردم گناه بزرگی است، گفت: افراد باید حواس شان باشد برای ناموس مردم حرف در نیاورند، خیلی باید رعایت کرد، چرا که گاهی یک حرف یک خانواده را بی‌آبرو می‌کند.
سخنراني سيدمحمد سعيدي امام جمعه قم حجت الاسلام و المسلمين سعيدي امام جمعه قم و توليت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به شرح حدیث هدایا پرداخت و گفت: تمنای مرگ آخرین هدیه افراد برای حضرت عزرائیل است، یعنی افراد باید به استقبال مرگ بروند و این نوعی خیر مقدم گفتن به حضرت عزرائیل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: درباره آرزوی مرگ و رفتن از این دنیا به عالم دیگر در آیات قرآن و روایت دو نظر وجود دارد، در تعدادی از روایات تمنای مرگ کردن مذمت و نکوهش شده است، نبی‌اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «هیچ کس از شما آرزوی مرگ نکند»، ‌ولی قرآن کریم تمنای مرگ از ناحیه اولیا الهی را نه تنها نکوهش نکرده بلکه به آن امر کرده است.

امام جمعه قم با اشاره به آیات سوره جمعه که در آن یهودیان ادعای اولیای الهی بودن داشتند، بیان داشت: خدا به یهودیان خطاب می‌کند، اگر واقعا ولی خدا هستید آرزوی مرگ کنید و این آیه نشان می‌دهد که تمنای مرگ برای اولیا الهی اشکال ندارد.

وی افزود: اولیای الهی به سبب دینداری و تکلیف مداری در این دنیا تحت فشار هستند و از آن‌جا که تکلیف و وظیفه در ذات خود مشقت دارد، با مرگ نیز تکالیف از عهده فرد برداشته می‌شود، از این‌رو این افراد برای راحتی از این وظیفه آرزوی مرگ می‌کنند.

چرایی آرزوی مرگ کردن اولیا الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی ظلم ستمگران در حق اولیای الهی را عامل دیگری برای آرزوی مرگ از سوی این افراد دانست و بیان داشت: ولی خدا وقتی می‌بیند با مرگ راحت می‌شود به استقبال مرگ می‌رود، امروز نیز در دنیا ملاحظه می‌کنید که اولیای الهی تحت فشار بوده و حتی دشمنان به حرم‌های این بزرگواران رحم نکرده و به خمپاره و گلوله می‌بندند.

وی افزود: همچنین وقتی انبیا و ائمه(ع) تحت فشار باشند مسلما پیروان آنها نیز مورد آزار ستمگران قرار می‌گیرند، به این سبب دشمنان زائران، شیعیان و اهل قرآن را مورد اهانت قرار داده و می‌کشند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) رسیدن به لقاء الله و همنشینی با موحدین را سومین عامل برای آرزوی مرگ از سوی اولیای الهی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این دنیا اولیای خدا میان مردم پراکنده هستند، از این‌رو دوست دارند که سریع‌تر به استقبال مرگ بروند.

وی یادآور شد: وقتی خدا به حضرت مریم(س) بشارت به دنیا آمدن حضرت عیسی(ع) را بدون همسر داد،‌ حضرت مریم(س) به سبب آن‌که می‌دانست مردم به ایشان تهمت‌های مختلفی خواهند زد، می‌فرمایند «ای کاش پیش از این مرده بودم».

گاهی یک حرف یک خانواده را بی‌آبرو می‌کند

امام جمعه قم با تأکید بر این‌که تهمت زدن به ناموس مردم گناه بزرگی است، بیان داشت: افراد باید حواس شان باشد برای ناموس مردم حرف در نیاورند، خیلی باید رعایت کرد، چرا که گاهی یک حرف یک خانواده را بی‌آبرو می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز دستگاه‌ها، رسانه‌ها، بولتن‌ها و سایت‌هایی وجود دارند که درباره نوامیس مردم نوشته و عکس خصوصی ناموس آن‌ها را منتشر می‌کنند، هم کسانی که این تصاویر را منتشر می‌کنند و هم کسانی که بازدید می‌کنند عاقبت به خیر نخواهند شد، نباید به سراغ این سایت‌ها رفت، حتی گاهی افراد بی‌آبروی را تحمل نکرده و خودکشی که یک گناه کبیر است را انجام می‌دهند.

گفتنی است، چندی پیش برخی از خبرنگاران فراری به همراه شبکه‌های معاند نظام اقدام به انتشار تصاویر خصوصی برخی از بانوان به نام آزادی یواشکی کردند که این خود عاملی برای بازی با آبروی برخی از خانواده‌ها شد.

عفاف و حجاب حضرت مریم باید الگوی بانوان باشد

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه سخنان خود با تأکید بر حفظ عفاف و حجاب، خواستار الگوی گیری افراد از حضرت مریم(س) در این‌باره شد، اظهار داشت: امروز در دنیا بسیاری از مسیحیان افتخار می‌کنند که حضرت مریم(س) مادر حضرت عیسی(ع) است و گرچه از ایشان تبعیت نمی‌کنند ولی مجسمه، عکس‌،‌ تصاویر و نمادهایی که از ایشان ترسیم می‌کنند بی حجاب نیست.

وی خاطرنشان کرد: حتی غربی‌ها که انجیل مقدس را تحریف کردند، وقتی می‌خواهند حضرت مریم را به صورت مجسمه یا دیگر نمادها نشان دهند، ایشان را بی حجاب نشان نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به روایتی از کتاب میزان الحکمه، گفت: در این کتاب آمده که عباس عموی پیامبر(ص) به سبب مشکلی آرزوی مرگ می‌کردند که نبی‌اکرم(ص) می‌فرمایند «ای عمو آرزوی مرگ نکن، اگر فرد خوبی باشی ثواب‌هایت افزایش می‌یابد ولی اگر گنهکار باشی بدی‌هایت تأخیر افتاده و فرصتی پیدا می‌کنی».

آرزوی شهادت کردن خوب است

وی تصریح کرد: ‌پیامبر(ص) در روایت‌های دیگری دلیل آرزوی مرگ نکردن را این‌گونه بیان می‌کنند «آرزوی مرگ نکنید، چرا که رشته عمل و نامه عمل شما قطع می‌شود و فرد نمی‌تواند به دنیا آمده و بدی‌‌های خود را جبران کند، آرزوی مرگ نکنید، مگر شما چه چیزی برای عالم دیگر فرستادید؟»

امام جمعه قم با اشاره به این‌‌که مردم عادی نباید هرگز آرزوی مرگ کنند، بیان داشت: این افراد باید تلاش کنند با اجتناب از گناهان و عمل صالح از جهنم دور شده و به بهشت نزدیک شوند؛ البته آرزوی شهادت خوب بوده و این شامل افراد عادی نیز می‌شود.

وی در پایان درباره چگونگی مواجهه با مشکلات اظهار داشت: پیامبر(ص) می‌فرمایند «اگر مشکلات بر شما غلبه کرد، بگوید خدایا من را زنده بدار تا زمانی که زندگی برای من در این دنیا خیر است و اگر بنا شد که ماندنم مصلحت نباشد آن زمان مرگ من را برسان»./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات