۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۱۲۳۴۴
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه مراغه:

کفران نعمت زمینه ساز مشکلات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مراغه با تأکید بر این‌که تلاش خالصانه در کسب روزی حلال، موجب استجابت دعاها و برکت در کسب و کار می شود، گفت: کفران نعمت زمینه ساز مشکلات اجتماعی است.
سفره افطار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه، حجت الاسلام محمد ابراهیم زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه مراغه امروز در جمع بسیجیان و پاسداران سپاه این شهر با بیان این‌که خداوند متعال در قرآن و ائمه اطهار(ع) بر کسب روزی حلال تأکید داشته اند، اظهار داشت: توکل الهی و تلاش خالصانه از زمینه های تدبیر معاش در سطح جامعه است.


وی با بیان این‌که  روزی حلال در سایه تلاش و توکل الهی به دست می آید و ماندگار است، خاطرنشان کرد: در عین حال کفران نعمت موجب کاهش رزق الهی می شود، خداوند متعال برای تمام مخلوقات «روزی حلال» مقدّر فرموده که اگر انسان عجله نکند، قناعت و صبر پیشه کند، تمام رزق مقدرش به او خواهد رسید.


حجت الاسلام ابراهیم زاده با بیان این‌که کسب مال حرام و « اکل مال بالباطل » موجب گرفتاری و بدبختی در دنیا و آخرت است، تصریح کرد: هر مالی که انسان از راه نامشروع و حرام کسب کند، علاوه بر اینکه معصیت پروردگار را کرده و دارای عقوبت های اخروی است، در دنیا نیز موجب گرفتاری های جبران ناپذیر خواهد شد.


وی بی برکتی اموال و عدم مقبولیت عبادات را از جمله آثار کسب نامشروع دانست و افزود: عدم استجابت دعا یکی دیگر از پیامدهای بی توجهی به کسب حلال است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کسی که لقمه حرامی بخورد، تا چهل روز نمازش قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد ».


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه مراغه در ادامه کفران نعمت زمینه ساز مشکلات اجتماعی و شکرگزاری در برابر نعمت های الهی و رزق حلال را موجب افزایش نعمت دانست و افزود: در مقابل، کفران نعمت و استفاده نادرست موجب کاهش و قطع رزق الهی خواهد شد، به عبارت دیگر غفلت نکردن از واجبات الهی و تلاش خالصانه در کسب روزی حلال، موجب استجابت بهتر دعاها و توفیق کسب می شود.


حجت الاسلام ابراهیم زاده با بیان این‌که از دیدگاه مبانی عالی اسلامی تلاش برای کسب روزی حلال مساوی با جهاد در راه خداست، گفت: طبق آیات و روایات اسلامی یکی دیگر از زمینه های افزایش روزی حلال، دعا و نیایش و همچنین استغفار به درگاه الهی است، به گونه ای که ائمه اطهار(ع) از دعا به عنوان سلاح مؤمن یاد کرده اند.


وی با اشاره به این‌که یکی از برکات صدقه، افزایش رزق و روزی است، افزود: سلامت روح در گرو استفاده صحیح از مال حلال است و بی توجهی به این موضوع، عوارض و پیامدهای منفی و مخربی را برای انسان دارد، پیامبر اسلام می فرمایند؛ هر کس بر اثر کم صبری و شتاب از غیر راه حلال روزی را بیابد، از روزیش کم می شود./935/پ203/ب

ارسال نظرات