۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۱۳۱۷۷
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

انسان‌سازی مهم‏ترین فلسفه شب قدر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) کامل‏ترین انسان بعد از پیامبر(ص) در طول تاریخ است و خداوند کامل‏ترین بندگانش را واسطه ارتباط دیگر بندگان با خود کرده است و این در فرهنگ شیعه به توسل معروف است و باید توجه داشت که تا توسل به این خاندان نباشد استجابتی هم معنا نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

حجت‏الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت شب‏های قدر گفت: حقیقت دعا ارتباط و اتصال با خالق یکتا است و مسألت از خداوند متعال امری فطری و مشترک بین انسان‏ها است.

 

وی در ادامه در باره خضوع و تواضع در مقابل خداوند افزود: از واضح‏ترین مسائل طبیعی بشری خضوع و تواضع در برابر خالق و خداوند متعال است که بی شک دعا از زیباترین و مهم‏ترین جلوه‏های خضوع در مقابل خداوند به شمار می‏رود و البته دعا انسان را به  خشوع سوق می‏دهد که از مراتب مهم کمال بشری محسوب می‏شود.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: اسلام تنها دینی است که دعا را در هر شرایط، زمان و مکانی برای مؤمنان نیکو می‏شمارد که البته در بعضی مکانها ماند حرم اهل بیت(ع) و در بعضی زمان‏ها مانند شب قدر اهمیت بسزایی برای دعا قائل است.

 

این استاد حوزه در ادامه مغفرت را اصلی‏ترین کلید واژه شب قدر دانست و تأکید کرد:مغفرت مقوله ای اصلی در دین اسلام است، زیرا اگر انسان فرصت جبران کردن ایرادات و کاستی‏هایش را  نداشته باشد  خود را از بین رفته تلقی می‏کند و هیچگاه به فکر صلاح نخواهد افتاد و وعده مغفرت از سوی خداوند در این شب فرصت جبران اشتباهات گذشته را به انسان می‏دهد. 

 

وی درباره ضرورت کشف حقایق و واقعیت‏ها افزود: انسان بدون در نظر گرفتن دین و قضایای دینی هیچگاه نخواهد توانست به همه واقعیت‏ها و حقایق عالم پی ببرد، و یکی از این امور که از دایره فهم انسان خارج است درک ارزش دعا و طلب مغفرت در این شب مبارک است.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آثار و برکات شب قدر افزود: انسان در شب قدر باید متوجه این باشد که شب‏زنده داری در شب قدر فقط در الفاظ و ادعیه خلاصه نمی‏شود بلکه آنچه در شب قدر اهمیت دارد و توجه ملائکه را به خود جلب می‏کند انسان سازی و قیام در این امر مهم است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره دلایل نام‌گذاری شب قدر گفت: مقدرات فردی و اجتماعی در این شب برای بشر مقدر می‏شود و سرنوشت بشر تا یک سال در این شب تثبیت می‏شود و علت دوم این است که شب قدر ملاک ارزش‌گذاری شب‏های دیگر است.

 

وی با اشاره به هم‏زمانی شب قدر با شهادت امام علی(ع) گفت: بدون شک همزمانی شهادت امام علی(ع) با شب قدر اتفاقی نیست، امام علی(ع) کامل‏ترین انسان بعد از پیامبر اکرم(ص) در طول تاریخ بشر است و خداوند با این امر کامل‏ترین بندگانش را واسطه ارتباط دیگر بندگان با خود کرده است که در فرهنگ شیعه به توسل معروف شده است و باید توجه داشت که تا توسل به این خاندان نباشد استجابت هم بی معنا خواهد بود. 

 

وی با اشاره به فلسفه مخفی بودن شب قدر در بین چند شب نامشخص خاطرنشان کرد: آشکار نبودن شب قدر برای انسان‏ها برای این است که انسان خود را در شب‏های متعدد وادار به عبادت خداوند کند که همین انسان را مستعد می‏کند تاشب قدر واقعی را درک کند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: بر حسب تجربه عارفان و انتزاع از مفاهیم ادعیه وارد شده در شب‏های قدر، به احتمال زیاد شب قدر، شب بیست و سوم است و ما باید در شب‏های نوزدهم و بیست و یکم آمادگی کامل را برای شب قدر کسب کنیم./1329/ت302/س

ارسال نظرات