۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۱۳۲۸۹
آیت‌الله سبحانی:

بهره کافران از دنیا تباهی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت‌ آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن جهان را غیر قابل اعتماد خواند و گفت: بهره کافران از دنیا خشک شدن و تباهی است.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر پرداخت.

وی با اشاره به آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الأرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَى لأولِی الألْبَابِ»، گفت: سماء همیشه به معنای آسمان نیست و به معنای ابر نیز آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی از تفسیرها از آیه فوق، ابراز کرد: برخی این آیه را چنین معنا کرده‌اند که قرآن از آسمان فرو می‌آید و بر دل‌ها می‌نشیند و انسان‌های مؤمن سبدهای رنگارنگ این دنیا هستند.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: این تفسیر از‌ آیه فوق درست نیست چون اگر این آیه ناظر به آیات قرآن باشد با خشک شدن که در ادامه آیه می‌آید منافات دارد و این امر مناسب با آیات قرآن نیست.

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی افزود: مؤمنان همیشه در این قرآن از گل‌های رنگارنگ بهره می‌برند اما بهره کافران نفاق، خشک شدن و تباهی است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به پیام‌های این آیه، اظهار کرد: توحید در ربوبیت نخستین پیام این آیه است؛ خداوند آب را فرو می‌فرستد و گل‌های رنگارنگ پرورش می‌یابند اما در ادامه خشک شده و به صورت کاه می‌شوند.

وی افزود: این نظم و ترتیب در جهان خلقت نشان دهنده این است که عالم هستی دارای رب واحد و مقدر است.

این مرجع تقلید پیام دیگر این آیه را مورد توجه قرار داد و گفت: این آیه نشان می‌دهد که جهان قابل اعتماد نیست؛ روز نخست گلستان است اما این گلستان دائمی نیست و در ادامه خشک و سرد می‌شود.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: بشر نیز در زندگی جهان همین گونه است و بعد از جوانی و خرمی به جایی می‌رسد که سست و بی حرکت شده و از بین می‌رود./927/پ201/ج

ارسال نظرات