معاون تهذیب حوزه علمیه قم:
حریصبودن برای درک شب قدر ویژگی افراد ایمانی است
خبر گزاری رسا ـ حجتالاسلام حسینخانی گفت: وقتی خداوند یک سوره کامل را در این شب نازل میکند و آن را بهتر از هزار ماه بر میشمارد بی شک انسان را برای درک این شب حریص میکند.
حجتالاسلام هادی حسینخانی معاون تهذیب حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری رسا در اهمیت شبهای قدر گفت: ارتباط با خداوند مقولهای مهم، طبیعی و لازم برای انسان از ابتدا تاکنون بوده و انسان از همان روزهای اولیه خلقت سعی در این داشت که زمانهای خاصی را برای دعا و ارتباط با خداوند قرار دهد.
معاون تهذیب حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اسلام که شب قدر را زمان نزول دفعی قرآن بر قلب رسول خدا(ص) میشمارد این شب را از مهمترین و بهترین زمانها برای دعا و استغفار از خداوند منان معرفی میکند، که البته درک این شب اهمیت ویژه ای دارد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سوره مبارکه قدر خاطرنشان کرد: وقتی خداوند یک سوره کامل را در این شب نازل میکند و آن را بهتر از هزار ماه بر میشمارد بی شک انسان را برای درک این شب حریص میکند.
وی درباره درک بهتر از شبهای قدر گفت: همه شبها و روزهای سال ارزشمند هستند و کسی که به دنبال کمال و رسیدن به مقصود و درک حضوری خالق خود باشد بدون شک از همه فرصتها، روزها و شبهای خود استفاده میکند و از همه ظرفیتها بهره میبرد درک شب قدر بالاتر از هزار ماه است.
حجتالاسلام حسینخانی درباره فلسفه نامشخص بودن شب قدر اظهار داشت: طبق برداشتهای علما از روایات به احتمال زیاد شب قدر شب بیستو سوم ماه مبارک رمضان است ولی در بعضی روایات مفاهیمی است که بیان میکند در شب نوزدهم بعضی مقدرات انسان رقم میخورد و در شب بیستیکم این مقدرات کاملتر میشود و در شب بیست و سوم این مقدرات به امضای نهایی میرسد.
وی شهادت امام علی(ع) را از مسائل درخور توجه در شب قدر دانست و گفت: مسأله شهادت و ضربت خوردن ایشان در شب قدر مسألهای است که در آن اهمیت دادن به بصیرت نهفته است، زیرا افراد نادان مانند خوارج که مشکلات اسلام را از سوی چند نفر از جمله امام(ع) میدانستند دست به این ترور زدند، که در عصر ما هم گروهکهای تروریستی همان نقش خوارج را بازی میکنند.
وی در پایان درباره چگونگی استمرار بخشی پاکی و تقوا در طول سال یادآور شد: برای پاک ماندن در طول زندگی به اولین چیزی که نیاز داریم توفیق الهی است و اگر خداوند نظر لطف به کسی داشته باشد بدون شک در صراط الهی خواهد ماند و در مرحله بعد ارتباط با قرآن، اهل بیت(ع) و علما است که انسان را از غفلت جدا میکند و رضایت الهی را بهدنبال دارد. /1329/ت302/س
ارسال نظرات