۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۱۳۹۴۱
مدیر حوزه علمیه امام باقر دامغان:

نخستین گام بندگی خالصانه کوچک‌شمردن خود در برابر خدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان با بیان این که نخستین گام بندگی خالصانه، کوچک شمردن خود در برابر خداوند است، گفت: قرآن کریم حقیر شمردن خود در برابر عظمت پروردگار و به بزرگی یاد کردن خدا را از نشانه‌های تقوا می‌داند.
حجت الاسلام و المسلمين رستميان در مراسم سومين شب شهادت امام علي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محمد حسن رستمیان، امام جمعه موقت این شهر در مراسمی که با عنوان نجوای عاشقانه در سومین شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع) به همت حوزه‌ علمیه امام محمد باقر(ع) دامغان در محل این مدرسه علوم دینی برگزار شد، بندگی خالصانه را از بارز‌ترین ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) عنوان کرد و به تشریح و تبیین این فضیلت معنوی و اهمیت آن پرداخت.

 

وی با اشاره به این که تکبر به عنوان صفتی رذیله در بدترین شکل خود در رفتار اهل کبر در برابر قادر متعال رخ‌نمایی می‌کند، تصریح کرد: آنچه برای ابلیس اتفاق افتاد و همه بندگی‌ها و عبادات سال‌های بسیار او را نابود کرد و به پایین‌ترین درجه تنزلش داد تکبر و کوچک نشمردن خود در برابر اراده و عظمت خداوند بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در اعتقادات ناب اسلامی حمد و ستایش خداوند به دلیل بزرگی و عظمت قادر متعال شایسته است در حالی که خدا جسم نیست و بزرگی و عظمت یاد شده در واقع تبیین کننده جایگاه خداوند است که هستی را آفریده و هر روز بالاخص در رکوع نمازمان بزرگ شمردن رب یگانه و کوچک دیدن خود، دنیا و مادیات و تمام هستی را در مقابل عظمت او تداعی می‌کند.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان دریافتن این نکته که چگونه بزرگی خداوند را درک کنیم را برای رسیدن به تعالی شخصیتی حیاتی دانست و گفت: انسان وقتی اوج می‌گیرد که ارزش مادیات در نظر او حقیر شود، حال برای درک بزرگی خلقت و آفریننده آن اوج گرفتن روحانی فرد لازم است و راه آن تفکر در نظام خلقت است.

 

امام جمعه موقت دامغان با یادآوری اینکه خداوند ما را در آیات قرآن بارها به تفکر در جوانب مختلف خلقت توصیه می‌کند خاطر‌نشان کرد: به‌طور مثال تابحال اندیشیده‌اید که خورشیدی که یک میلیون و 397 برابر زمین وسعت دارد و در هر ثانیه 15 میلیون درجه سانتیگراد انرژی یعنی معادل انفجار 150 میلیون تن بمب اتم که یک کیلوی آن برای نابودی زمین کافی است از خود آزاد می‌کند.

 

وی افزود: حال خورشیدی با این عظمت در برابر زمین ما، خود ذره‌ای از کهکشان راه شیری است که در آن 200 میلیارد ستاره وجود دارد که بسیاری از آنها بارها بزرگ‌تر از خورشید ما هستند، در حالی که کهکشان راه شیری تنها یکی از میلیارد‌ها کهکشان کشف شده است و اینها همه و همه به گفته امام صادق(ع) جزئی از آسمان اول، یعنی یکی از هفت آسمان هستند که در روایتی آن را در مقابل وسعت آسمان دوم به حلقه‌ای گم شده در بیابان توصیف کرده‌اند.

 

حجت الاسلام رستمیان عظمت عالم هستی را گواهی کافی بر قدرت و بزرگی خداوند دانست و با تأکید بر آنکه آنچه در آسمان و زمین است در مقابل خداوند بندگی و تواضع می‌کنند، گفت: در برابر عظمت خداوند به کوچکی و ناچیز بودن خود در مقابل او پی‌می‌بریم، ایمانمان راسخ‌تر می‌شود، در مناجات‌ها از او طلب رحمت و بخشش می‌کنیم و این‌گونه نماز و روزه و سجده و بندگی ما شکلی نو پیدا می‌کند.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان کلید بندگی عالمانه را کوچک شمردن خود در برابر خداوند عنوان و تصریح کرد: خداوند خود راه این تعالی را به ما آموخته تا به آسمان و زمین بنگریم و عظمت او را درک کنیم و آنگاه در رکوع نمازمان از " سبحان ربی العظیم و بحمده " لذت ببریم./977/پ203/ب4

ارسال نظرات