۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۵۹۶۲
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

جوانان از سیره علمی و رفتاری حضرت عبدالعظیم الگو برداری کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) علی رغم درک و شناختی که از دین داشتند متواضعانه در برابر امام زمان خود زانو بر زمین نهاده و دین خود را عرضه می داشت، امروز نیز همه ما و به ویژه جوانان از این روش حضرت عبدالعظیم حسنی باید الگوبرداری کنند.
عباس سليمي

عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار داشت: وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فرصت مغتنمی است تا نکات مختلفی از ابعاد زندگی و معرفی سیمای تابناک آن حضرت به عرض دوستداران ایشان برسد.

 

وی افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز پنجشنبه 4 ربیع الثانی سال 173 هجری قمری در خانه جد بزرگوار خود حضرت امام حسن مجتبی(ع) متولد و پس از 79 سال زندگی پربرکت در روز 15 شوال در سال 252 هجری قمری به سرای آخرت رحلت کرد.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره ابعاد شخصیتی این امامزاده بزرگوار عنوان کرد: براساس آنچه در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) گذشته ایشان دوران حیات 5 امام از امامان معصوم(ع) یعنی از امام کاظم(ع) تا امام حسن عسگری(ع) را درک کردند اما شخصا به محضر همه آنها نرسیده آنچه قطعی بوده این است که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محضر امام هادی(ع) و امام جواد(ع) را درک نموده و از آنها احادیث ارزشمند و فراوانی را نقل کرده است. همچنین اگر به روایت الاختصاص منصوب به شیخ مفید اتکا کنیم می توان گفت حضرت عبدالعظیم(ع) محضر امام رضا(ع) را هم درک کرده و از ایشان روایت نقل کرده است.

 

سلیمی در بعد عظمت علمی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: در بعد عظمت علمی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) کافی است بدانیم که امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسش های اعتقادی و عملی زندگی خود به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ارجاع دادند.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: این تعبیری که از سوی امام(ع)  نقل شده به روشنی نشان می دهد که عبدالعظیم(ع) در عصر خود مجتهد توانمندی بودند که بر اساس اصول قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیار داشتند می توانستند دیدگاه‌های اسلام ناب محمدی را در زمینه های مختلف اعتقادی و عملی استنباط  و استخراج کنند و به پرسش های مردم پاسخ دهند.

 

وی افزود: صاحب ابن عباد می گوید شنیدم ابوحماد رازی می گفت: خدمت امام هادی(ع) رسیدم و مسائلی را ازحلال و حرام از ایشان پرسش کردم امام(ع)  به پرسش های من پاسخ دادند اما زمانی که می خواستم از محضر ایشان مرخص شوم به من فرمودند؛ هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه زندگی شما برای شما حادث شد از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی(ع) بپرس و سلام مرا به او برسان.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره عرضه دین حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خدمت امام هادی(ع) اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از پرورش یافتگان مکتب وحی و اهل بیت(ع) بودند فرد ساخته شده ای که با پرهیز از غروربه مقام علمی هرچه در علم مقام او بالاتر می رفت خضوع علمی، شکستگی نفس و تواضع ایشان در برابر اهل بیت(ع) و بزرگان واساتید بیشتر می شد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) علی رغم درک و شناختی که از دین داشتند متواضعانه در برابرامام زمان خود زانو بر زمین نهاده و دین خود را عرضه می دارد امروز همه ما و به خصوص جوانان از این روش حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید الگو برداری کنیم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در روایتی از امام هادی(ع) وارد شده که فضیلت زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) معادل زیارت امام حسین(ع) است که با این توضیح می توان گفت که حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در حقیقت شعبه ای از حرم حضرت سیدالشهدا(ع) بوده و این فضیلت و بزرگی حاکی از جایگاه بلند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در نزد اهل(ع) و مقام معنوی ایشان دارد.

 

وی در پایان گفت: همه می دانند که ما امروز با فتنه و مصیبت بزرگی در جهان اسلام مواجه هستیم حرکات وحشیانه خوارج داعش و سایر گروهک های تکفیری که از هیچ جنایتی مانند زنده به گور کردن کودکان معصوم، هتک نوامیس مردم، ارائه بانوان بی گناه در بازار ها وبه کنیزی گرفتن آنها اعم از زنان مسلمان و مسیحی امروز فاجعه ای را در دنیا رقم می زند که باید همه مسلمانان و شیعیان با تاسی از بزرگان دین خود در رابطه با رفع این فتنه و ریشه کن کردن این گونه مواضع انحرافی تلاش کنند تا بتوانند این مشکلات را ازراه اسلام بردارند./9668/ت302/ب4

ارسال نظرات