۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۱۷۵۷۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

وحدت مهم‌ترین راهبرد امام صادق در مسیر اداره جامعه اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که در زمان امام صادق(ع) جامعه اسلامی از انحرافت و افراط و تفریط های بسیاری رنج می برد، گفتد: امام صادق(ع) با استدلال و استنباط عقلی و منطقی مردم را به وحدت دعوت کرده و با انواع افراط و تفریط ها و گروه های تکفیری در جامعه مقابله می کردند.
گرايلي اوقاف خراسان جنوبي

حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که امام صادق(ع) دین بزرگی نسبت به اسلام دارند چرا که ایشان احیاگر اسلام ناب و عرضه‌کننده علم عملی و حکم خدا در میان مردم بودند، گفت: در زمان امام صادق(ع) افراط و تفریط های زیادی جامعه اسلامی را فرا گرفته و امت اسلامی از آسیب های فراوانی رنج می برد و دین اسلام دچار بدعت، التقاط و انحراف شده بود اما ایشان با آغاز یک نهضت علمی و تربیت شاگردان برجسته و استنباط و استدلال های عقلی جامعه اسلامی را از انواع تفریط و افراط ها و بدعت ها پک کردند.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) با مدیریتی که داشتند جامعه تشیع را از خفقان و انزوا نجات و علم خود را در اختیار تمام مردم قرار داده به طوری که ایشان چهار هزار شاگرد را در حوزه‌ها، رشته‌ها و علوم مختلف پرورش دادند، افزود: جابربن حیان پدر علم شیمی و دو نفر از امامان اهل سنت به طور مستقیم و دو نفر به طور غیر مستقیم از جمله شاگردان ایشان بوده‌اند که هر کدام از آنها در زمان خود و در زمان حاضر دارای شخصیت های بسیار برجسته ای هستند و عده فراوانی از آنها تبعیت می کنند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: نعمان ثابت می‌گوید اگر آن دو سالی را که شاگرد امام صادق(ع) بودم نبود، نعمان هلاک شده و همچنین مالک ابن انس می‌گوید هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و به هیچ قلبی خطور نکرده است که شخصیتی با فضیلت تر از امام صادق از نظر علم، فضل و عبادت و ورع دیده باشد.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که در زمان امام صادق (ع) خلفای اسلامی قادر نبودند با انواع بدعت های زمان خود مقابله کنند، افزود: اگر امام صادق(ع) نهضت علمی زمان را ایجاد نمی کردند از اسلام و تشییع چیزی باقی نمی ماند و امام صادق(ع) با ایجاد نهضت علمی نه تنها جامعه خود را از انحراف پاک کردند بلکه با تربیت شاگردان برجسته جامعه پس از خود را تا زمان های طولانی و حتی تاکنون در برابر انحراف بیمه کردند.

 

وی با بیان این که بیشترین احادیث و روایاتی که بیان شده است به نقل از امام صادق(ع) و پدر بزرگوارشان بوده است، افزود: امام صادق(ع) به خوبی علوم اهل بیت و سیره پیامبر(ص) را به علمای زمان خود و مردم منتقل کردند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که باید جوانان ما سیره عملی و رفتار این امام همام را الگوی خود قرار دهند، گفت: مهم‌ترین صفات امام صادق(ع) همان علم، ورع و تقوای امام است.

 

حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: مسلمانان باید ایام شهادت این امام را که دین بزرگی نسبت به مسلمانان شیعه و اهل سنت دارد مانند ایام عاشورا و فاطمیه پرشور برگزار کنند و پیام رسان خوبی برای این امام بزرگوار باشند./968/ت302/ب4

ارسال نظرات