۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۱۷۸۴۰
یک کارشناس مذهبی تببین کرد؛

جایگاه نماز در سیره ائمه معصومین

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مذهبی گفت: انسان با نماز خواندن متصل به وجود نامحدود خداوند متعال می شود از این رو اگر انسان نماز نخواند، از بی نیازی خداوند کاسته نمی شود، بلکه خود او از رحمت خداوند بی نصیب می شود.
جایگاه نماز در سیره ائمه معصومین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعظم جنابی، استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، با بیان این نکته که انسان با نماز خواندن اعلام جنگ علنی با شیطان می کند، گفت: بیشترین وسوسه ها در نماز سراغ انسان می آید؛ چرا که زمانی که انسان به نماز می ایستد چهره شیطان سیاه می شود.

 

وی گفت: خداوند برای هر آنچه در این عالم خلق کرده است، مصلحتی در نظر گرفته است، از این رو احکام الهی که خدا وضع می کند نیز دارای مصلحت هستند.

 

جنابی اظهار کرد: خداوند وظایف و تکالیف را برای موجودات صاحب اختیار وضع کرده است و چون انسان تنها موجود صاحب اختیار این عالم است، خداوند وظایف و تکالیف را به او سپرده است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران با بیان این که خداوند بی نیاز مطلق است و این انسان ها هستند که به خداوند نیاز دارند، ادامه داد: انسان با نماز خواندن متصل به وجود نامحدود خداوند متعال می شود؛ اگر انسان ها پنجره های خانه را بپوشانند، از نورانیت خورشید کم نمی شود، بی نیازی خداوند نیز مانند، خورشیدی است که هیچ گاه نور آن متوقف نمی شود، از این رو اگر انسان ها نماز نخوانند، از بی نیازی خداوند کاسته نمی شود، بلکه انسان ها از رحمت خداوند بی نصیب می شوند.

 

وی با اشاره به آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ؛ آیا ندیده ای که هر کس در آسمان ها و هر کس که در زمین است خدا را سجده می کنند.»، گفت: همه مخلوقات، خداوند را تسبیح می کنند؛ نکته حائز اهمیت این است که حیوانات به طور غریزی تسبیح و ستایش خدا را انجام می دهند، اما خداوند عقل و شعور و قدرت تدبیر را به انسان ها عطا کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه 24 سوره عنکبوت که می فرماید:« اِنَّ الصَلاه تَنهَی عَنِ الفَحشَاء وَ المُنکَر؛ نماز شما را از فحشا و منکر باز می دارد.»، تصریح کرد:نماز باید انسان ها را آراسته به آداب اخلاقی کند.

 

از کجا متوجه شویم که نماز قبول شده است؟

وی در مورد ملاک و معیار قبولی نماز  ابراز کرد: از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردند، از کجا متوجه شویم که نماز ما قبول شده است یا خیر؟ ایشان فرمودند: «ببینید نمازتان، تا چه اندازه شما را از زشتی و بدی باز داشته است».

 

جنابی گفت: گفتن «الله اکبر» در آغاز نماز به معنای جدایی از غیر خدا و پیوستن به اوست، از این رو هنگامی که انسان «تکبیره الاحرام» را می گوید، باید این نکته را متذکر شود که در همه امور زندگی نیز تنها خدا را مد نظر داشته و از او کمک بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان اگر تمام امورش را «قربة الی الله» و برای خداوند انجام دهد، عبادت برای او محسوب می شود، از این رو اگر خانم ها کارهای منزل را برای رضای خداوند انجام دهند، عبادت برای آن ها محسوب می شود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران با بیان این که ائمه معصومین(ع) به اوقات نماز خود توجه ویژه داشتند، ادامه داد: حالت امام حسین(ع) در نماز به گونه ای بود که خدا را بالای سر خود، بهشت را روبروی خود، جهنم را زیر پای خود و  دو ملک کاتب را طرف راست و چپ خود می دیدند.

 

این کارشناس تربیتی یادآور شد: نماز در تمام ادیان الهی وجود دارد، رکن اصلی هر دینی نماز است. نماز در اسلام که آخرین دین و کامل ترین دین است، نیز توصیه ویژه ای شده است؛ امام صادق(ع) در آخرین لحظه شهادت خود می فرمایند: « شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد./1309/پ202/ب5 

ارسال نظرات