۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۱۷۸۴۱
رییس مرکز راهبردی سپاه:

اقناع جوهره جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز راهبردی سپاه گفت: امروز جوهره جنگ نرم، اقناع و جوهره اقناع، اثرگذاری است بنابراین امروز هرکس توان قانع کردن را داشته باشد، برنده است.
علي اکبر احمديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، علی اکبر احمدیان، رییس مرکز راهبردی سپاه در نخستین روز از پانزدهمین اجلاس سراسری اساتید بسیجی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور  که امروز (سوم شهریور ) در سالن صبای مشهد برگزار شد، به مقایسه سیستم اجتماعی در تمدن اسلامی و غربی پرداخت و گفت: در تمدن اسلامی، مردم سالاری دینی مبتنی بر امامت است که این مردم سالاری دینی، دموکراسی غربی را به چالش کشیده است.

 

وی در ادامه به تعریف مدیریت جهادی در ارتباط با فرهنگ و اقتصاد با الگوی اسلامی ایرانی اشاره و اظهار کرد: در واقع بهترین تعریف از این واژه از سوی رهبر معظم انقلاب ارایه شده است چرا که در تعریف ایشان از مفهوم شناسی جهاد،ایمان بدون جهاد، ایمان حداقلی و ناقص است.

 

مدیریت جهادی به معنای مدیریت مبارزه ای است

رییس مرکز راهبردی سپاه افزود: در جهاد باید نمادی از ایثار وجود داشته باشد و از طرفی این مبارزه خستگی ناپذیر در برابر دشمن باشد و در واقع مدیریت جهادی به معنای مدیریت مبارزه ای است.

 

 وی در ادامه به مقایسه مدیریت معمولی و مدیریت جهادی پرداخت و گفت: در یک مدیریت عادی، زمانی که امکانات تمام می شود می گوییم امکان ادامه کار وجود ندارد اما این امر، نقطه آغاز مدیریت جهادی است که در مقابل همه فرمول های ارایه شده در کتاب ها قرار می گیرد.

 

احمدیان در ادامه با طرح این پرسش ها که مدیریت چه موقع جهادی می شود؟ علت موفقیت بعضی مومنین نسبت به مومنین دیگر چیست؟ و آیا مدیریت جهادی فقط اختصاص به مؤمنین دارد، گفت: مدیریت جهادی در فرهنگ و اقتصاد مصداق دارد به طوری که تحریم‌‌های دشمن و مقابله با آن به منزله جهاد است.

 

وی در مقایسه مدیریت های غربی و مدیریت جهادی، گفت: مدیریت غربی از جنس شبان زدگی است و این درحالی است که واژه اصلی مدیریت اسلامی همان امامت است که  تبیین رهبر معظم انقلاب درباره واژه امامت قابل مقایسه با هیچ یک از تعاریف دیگر نیست.

 

رییس مرکز راهبردی سپاه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ما در صحنه است؛ در حال حاضر انقلاب اسلامی در مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد پیشتاز است به گونه‌ای که امروز روسیه مجبور شده از الگوی اقتصاد مقاومتی ما استفاده کند، البته الگوی اقتصاد مقاومتی که امروز به شکل یک مفهوم مطرح شده است، در داخل کشور نیز دارای موانع نظری و اجرایی است.

 

احمدیان ضمن ارائه تعریفی از مدیریت جهادی، افزود: مدیریت جهادی را می توان ایجاد سطحی از بعثت در جهان به منظور شکوفا کردن استعدادهای بالقوه و تمرکز مردم برای جهاد در راه آرمان های اصلی عنوان کرد و این مفهوم در فضایی مبارزه ای بروز می کند.

 

وی ادامه داد: تحریم های صنعت دفاعی کشور سبب آغاز یک جهاد شد زیرا دشمن از اول انقلاب تا به امروز در مقابل ما ایستاده و لحظه به لحظه دستاوردهای صنعت دفاعی ما رصد می کند.

 

رییس مرکز راهبردی سپاه تأکید کرد: هم اکنون در کشور ما ذخایر ارزشمند فرهنگی فراوانی وجود دارد اما متأسفانه این مصالح ارزشمند به یک بنای مهندسی شده در حوزه فرهنگ تبدیل نشده است.

 اقناع، جوهره جنگ نرم است

رییس مرکز راهبردی سپاه با بیان این که انقلاب  در حال ورود به عرصه اقتصاد و فرهنگ از جنس خودش است، افزود: بر همین مبنا، مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ و اقتصاد وارد شده است و راهبردهای مشخصی را در این حوزه تعریف می کند.

 

وی در تبیین ابعاد جهاد در عرصه فرهنگ نیز گفت: امروز جوهره جنگ نرم، اقناع است و هرکس توان قانع کردن را داشته باشد، برنده است به گونه ای که آمریکا در عراق در صحنه نظامی و امنیتی کار بسیار بزرگی را در حوزه افکار آغاز کرده است و پیش بینی ها از این امر حکایت دارد که در بیست سال آینده عراق در اختیار کسانی است که جوهر اقناع را آنجا کاشته اند و جوهر اقناع اثرگذاری است.

 

 گفتنی است پانزدهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، باشعار «نسبت فرهنگ و اقتصاد در تمدن نوین اسلامی»، روزهای سوم تا پنجم شهریور ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود./934/پ202/ب5 

ارسال نظرات