۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۱۸۲۷۰
به بهانه روز ملی دختران؛

نگاهی به فعالیت‌های دخترانه مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) مشهد

خبرگزاری رسا ـ مرکز فرهنگی دینی حضرت زینب(س) وابسته به اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که فعالیت خود را از سه سال پیش مختص دختران و بانوان آغاز کرده است، توانسته با جذب نیروهای نوجوان و جوان دختر و زنان و برگزاری طرح های متنوع، سهمی در اشاعه فرهنگ و معارف اهل بیت(س) در مشهد مقدس ایفا کند.
مراسم روز دختر با حضور آرميتا رضائي نژاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مرکز فرهنگی دینی حضرت زینب(س) وابسته به اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، یک مجموعه تخصصی برای دختران و بانوان که فعالیت خود را از زمستان سال 1390 در دو قالب آموزشی و فرهنگی آغاز کرده است و هدف اساسی این مرکز ارتقاء آگاهی و معرفت افزایی دینی و فرهنگی بانوان، به ویژه دختران است.
 
اهم برنامه های آموزشی اجرا شده در این مرکز
برگزاری کلاس های دوره های آموزشی عمومی که شامل کلاس های آموزشی مرکز در طول سال در چهار دوره فصلی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با رویکرد دینی، تربیتی و مهارتی با عناوین مانند احکام، مهارت بندگی، مهارت زندگی، مهارت های پیش از ازدواج، مهارت فرزند پروری، آموزش قرآن، مهدویت، تفسیر، نوجوان بیست، زنجیره محبت(با رویکرد اعتقادی) قصه های خوب برای دختران خوب، کامپیوتر، کلاس های مکالمه زبان انگلیسی، کلاس هنری و غیره تشکیل می شود.
دوره های آموزشی این مجتمع در پنج دوره و به صورت فصلی در رشته های مهارت های زندگی در 12 دوره با 500 شرکت کننده، آموزش قرآن و روخوانی و تجوید در 15 دوره شامل 350 نفر، کلاس های اعتقادی، اخلاقی، دینی که در هشت دوره و 450 نفر، آموزش کامپیوتر در 10 دوره با 150 نفر و کلاس های هنری در 15 دوره با 289 نفر که بیشترین استقبال کننده را داشته است، در این مجتمع فرهنگی دینی برگزار شده است.
برگزاری دوره های آموزشی تخصصی/دوره های ویژه طلاب و مبلغین
از دیگر فعالیت های این مرکز برگزاری دوره های تخصصی ویژه طلاب و مبلغین، مانند دوره تربیت مربی عفاف گرایی و اعطای گواهی پایان دوره به پذیرفته شدگان می باشد که این طرح دارای اهداف بلندی مانند ارتقاءسطح علمی و مهارتی مبلغان و طلاب در زمینه عفاف و حجاب و استفاده از مربیان توانمند و آموزش دیده جهت اعزام مبلغان به مدارس است. علاوه بر اهداف کیفی فوق، این طرح دارای اهداف کمی نیز می باشد که شامل برگزاری یک دوره آموزش تربیت مربی عفاف گرایی با 40 مخاطب که این دوره پنج روزه و به مدت بیست ساعت برگزار شده است.
آموزش حدود چهل نفر از طلاب و مبلغین، تربیت مربی کودک و نوجوان که در یک دوره با 20 مخاطب و به مدت سه ماه و در 45 جلسهبرگزار شده است و برگزاری کلاس های بصیرت افزایی در دو دوره 2 ساعته و در مدت پنج روزه آموزشی و با 150 مخاطب، دوره آموزشی نور بصیرت در یک دوره با 192 مخاطب نوجوان و در 10 مسجد و در پایان 15 جلسه آموزشی برگزار شده است که اینها بخشی ازاهداف کمی مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) است.
سرفصل های آموزش دوره های عفاف گرایی مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س)
تمهیدات عفاف گرایی و روش های عفاف گرایی از مهمترین سرفصل های این دوره ها است که توانمند سازی مبلغین در موضوع عفاف و حجاب، ارتقاء مهارت های ارتباطی و کلاس داری در مواجهه با نوجوانان و جوانان از مهمترین دستاوردهای و نتایج اجرای این طرح است.
برگزاری گفتمان های دینی با موضوع عفاف و حجاب در مدارس
در قالب این در طرح حدود 400 گفتمان در طول سال تحصیلی در مدارس نواحی مختلف آموزش و پرورش به اجرا گذاشته می شود و ثبت درخواست های نواحی در مدارس، اعزام اساتید به مدارس، برگزاری جلسات مباحثه اساتید و مربیان، تغذیه فکری و ارزیابی فعالیت اساتید توسط واحد آموزش مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) صورت می گیرد؛ چرا که اجرای برخی از طرح های آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر عهده این مرکز است و جزء فعالیت های آموزشی آنان به شمار می رود. از جمله این طرح ها می توان به اجرای طرح آموزشی بصیرت افزایی ویژه مسئولین هیأت مذهبی بانوان، طرح نور بصیرت ویژه نوجوانان اشاره کرد.
آشنایی مختصر با دوره آموزشی بصیرت افزایی
اهداف این دوره آموزش شامل بصیرت افزایی مسئولین هیأت مذهبی خواهران، خرافه شناسی و خرافه زدایی در فرهنگ عزاداری، ارائه آموزش های ویژه مسئؤولین هیأت مذهبی خواهران و برگزاری دو دوره آموزشی پنج روزه در هر دوره حدود بیست ساعت آموزش، آموزش حدود 100 نفر در هر دوره می باشد که علاوه بر این طرح، طرح های دیگری از جمله آموزش احکام، مهارت های زندگی، اخلاق، ولایت شناسی، آشنایی با خرافات و بصیرت افزایی است که دستاوردهای برگزاری این طرح ها نیز توانمند سازی مسئوولین هیأت های مذهبی خواهران، آسیب زدایی از هیأت مذهبی و ارتقاء سطح علمی هیأت مذهبی خواهران است.
آشنایی با دوره آموزشی نور بصیرت 1
این طرح که برای قشر نوجوان طراحی شده است، با هدف ارتقاء سطح فکری و معلومات دینی دانش آموزان نوجوان، مقابله با جنگ نرم دشمن و آشنایی جوانان با احکام دینی است که آموزش 240 نفر از نوجوانان دختر در مباحث احکام، عقاید و اخلاق و حفظ و تقویت ارتباط 240 نوجوان با مساجد در همین راستا صورت گرفته است که تقویت باورهای دینی نوجوانان، ارتباط دهی نوجوانان با مساجد و رفع آسیب های فرا روی نوجوانان و آشنایی با معارف اسلامی، از جمله دستاوردهای برگزاری این طرح در مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) است.
از جمله طرح های مشارکتی این مجمتع با سایر ارگان ها، طرح های آموزشی، طرح حفظ و تربیت حافظان قرآن کریم می باشد که با همکاری اداره کل اوقاف اجرا شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.
محافل مختص به جوانان در قالب مراسم ها
جشن ها(جشن های ملی همچون جشن روز دختر، طرح های گل های معصومه و شکوفه های رضوی) است که بالا بردن سطح معرفتی، آشنا کردن جوانان با مرکز و برنامه های آن، ایجاد محفلی پر از شور و نشاط سالم و حلال، ارتباط مستمر آنها با مرکز و تاثیر گذاری بر افکار و ایده ها و جهت دهی آنها به سمت دین از جمله مهمترین اهداف برگزاری این طرح ها است.
برگزاری طرح های جشن شکوفه های رضوی، خانه به خانه با امام رئوف و جشن بلوغ گل ها از مهمترین طرح های مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) ویژه روز ملی دختران است که دستاوردهای برگزاری این طرح شامل ایجاد شبکه فعال دانش آموزی مداری در عزاداری ها و جلسات شده است.
قرائت قرآن و بازدید از مجتمع بهزیستی، فرهنگ سراهای مربوط به شهرداری و زیارت امام رضا(ع) نیز از جمله برنامه های تفریحی این مجتمع دینی است که به بهانه روز ملی دختران و همزمان با میلاد حضرت مصومه(س) برگزار می شود.
کتابخانه مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(ص)
کتابخانه این مجتمع حاوی شش هزار جلد کتاب می باشد و کتب به صورت متنوع و مختلف پیرامون موضوعات همچون مباحث قرآنی، تفسیر، حدیثی، کتب مربوط به زندگی اهل بیت(ع) مشاوره، خانواده و ارتباطات، کتب اخلاقی و اعتقادی، مهارت های زندگی، تغذیه و غیره می باشد.
تعداد افراد عضو ثابت این کتابخانه تا کنون 200 نفر است و امکان استفاده از کتابخانه در طرف صبح و بعد از ظهر هر روز ساعت 8 الی اذان و بعد از ظهر ساعت سه تا اذان مغرب می باشد.
توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ارتباط جوانان با مرکز به جهت استفاده از کتابخانه و ارتباط سالم با آنها، بهره مندی از کتب جدید و مورد نیاز آنها جهت ارتقاءسطح آگاهی و دانش و ارتقاءآموزه های دینی و جذب آنها به دین از طریق حداقل ارتباط با آنها که جهت استفاده از کتابخانه در مرکز حضور می یابند، از مهمترین دستاوردهای این کتابخانه است.
راه اندازی انجمن کتابخوانی ویژه بانوان و دختران جوان، بانک CD، کافی نت، راه اندازی هیأت مذهبی ویژه جوانان و برنامه های متفرقه دیگر از دیگر برنامه های مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) ویژه دختران است.
/934/504/ر
 
ارسال نظرات