۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۲۰۴۵۱

ممانعت تشکیلات خودگردان از تحقیق در مورد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

خبرگزاری رسا ـ یکی از برجسته‌ترین دادستان‌های دادگاه کیفری بین المللی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان تا به این لحظه مانع از انجام هرگونه تحقیق رسمی در مورد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه شده است که همین مساله این احتمال را ایجاد می‌کند که این تشکیلات تحت فشارهای خارجی گسترده‌ای باشد.
جنايت غزه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه ماهواره‌ای الجزیره سندی محرمانه را منتشر کرده که طی آن فتو بنسوده دادستان گامبیایی عنوان کرده است: تا به این لحظه ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین با درخواست سلیم سقا، وزیر دادگستری برای تحقیق در مورد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین المللی موافقت نکرده است که این بدین معنا است که تشکیلات خودگردان این درخواست را قبول ندارد.

 

بر اساس قوانین دادگاه کیفری بین المللی هر دادخواستی از سوی هر دولتی ارائه شود، باید ابتدا رییس یا نخست وزیر و یا وزیر خارجه آن کشور با آن موافقت کند تا دادگاه کیفری بین المللی در نهایت بتوانند تحقیقات خود را آغاز کند که این مساله تا به این لحظه در مورد درخواست فلسطینیان محقق نشده است.

 

سلیم سقا و اسماعیل جبر، دادستان کل باریکه غزه با ارائه دادخواستی به دادگاه کیفری بین المللی در تاریخ 25 جولای گذشته خواستار تحقیق در مورد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی شدند. این درخواست از طریق یک شرکت فرانسوی متخصص در امور حقوقی به دادگاه کیفری بین المللی در لاهه ارسال شد.

 

این درخواست 18 روز پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه به دادگاه کیفری بین المللی ارائه شد که در نهایت 51 روز به طول انجامید و طی آن بیش از دو هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از 11 هزار نفر هم مجروح شدند.

 

12 روز پس از ارائه درخواست سقا و جبر به دادگاه کیفری بین المللی، ریاض مالیکی راهی لاهه شد و با دادستان کل و مسؤولان بارز این دادگاه دیدار کرد.

 

در آن زمان مالکی مدعی شد که از هیچ تلاشی برای کشاندن سران رژیم صهیونیستی به دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب جنایت‌های ضد جنگی علیه غزه فروگذاری نکرده است اما این دیدار هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.

 

جفری نایس، دادستان کل سابق دادگاه کیفری بین المللی در گفتگو با الجزیره اظهار داشت که مقامات فلسطینی یا درخواست سقا و جبر را به دادگاه ارائه نداده و یا موضع خود در این زمینه را تغییر داده‌اند.

 

همچنین محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان نیز اخیرا از گروه‌های فلسطینی خواسته بود که به نمایندگی از آن‌ها معاهده رم برای عضویت فلسطین در دادگاه کیفری بین المللی را به امضا برساند.

 

جنبش حماس نیز با درخواست عباس برای عضویت در معاهده رم موافقت کرده بود اما مشخص نیست که چرا عباس تا به این لحظه اقدام به امضای این معاهده نکرده است.

 

در همین راستا، گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که تشکیلات خودگردان بدون نظر خواهی از دیگر گروه‌های فلسطینی پای میز مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی می‌نشیند و به همین شیوه هم می‌تواند بدون نظر خواهی از دیگر گروه‌ها به عضویت دادگاه کیفری بین المللی درآید.

 

قبلا نیز مقامات آمریکایی به رهبران تشکیلات خودگردان هشدار داده بودند که به هیچ وجه موافق عضویت فلسطین در دادگاه کیفری بین المللی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیستند، همانگونه که پس از انتشار گزارش گولدستون که رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت‌های ضد بشری علیه ساکنان غزه در جنگ سال 2008ـ 2009 متهم کرده بود، شاهد چنین مساله‌ای بودیم.

 

در حالی فاش می‌شود که تشکیلات خودگردان مانع از تحقیق در مورد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه شده که این رژیم خود اعلام کرده که تحقیقاتی داخلی را در مورد ارتکاب برخی تجاوزات از سوی ارتش علیه افراد غیر نظامی در باریکه غزه انجام خواهد داد، گویا که با این کار هرگونه فرصت برای تنظیم دادخواست علیه این رژیم از بین رفته است./994/د101/ک

ارسال نظرات