۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۲۱۱۷۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

فرهنگ زبان گویای هر ملت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به فرهنگ متنوع مردم خوزستان اظهارداشت: زبان گویای هر ملت فرهنگ آن است.
قنواتي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، فرهنگ جلوه و چهره تمدن هر ملتی است که عوامل گوناگونی در شکل گیری آن دخالت داشته و در ساختن شکل نهایی آن تاثیر گذار هست؛ دین، تاریخ، جایگاه جغرافیای و سیاست از جمله این عوامل هستند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به فرهنگ متنوع مردم خوزستان اظهارداشت: زبان گویای هر ملت فرهنگ آن است. کشور ماه ایران، خاستگاه دیرینه‌ترین تمدن‌های بشری است که با گذشت زمان، شکوه و عظمت آن از یاد نرفته و نخواهد رفت و استان خوزستان نیز به عنوان یکی از زاویه‌های این کشور، نقش مهمی در این فرهنگ سازی داشته است. جهت توضیح بیشتر این موضوع با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت وگویی داشتیم که به شرح زیر است:  

 

رسا - وضعیت فرهنگی خوزستان و نکات ضعف وقوت فرهنگی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 شاید نقطه قوت هر موضوعی بتواند نقطه ضعف آن هم باشد؛ اما در حوزه فرهنگ، هنگامی که درباره استان خوزستان صحبت می کنیم، باید دو مسأله را در نظر داشته باشیم؛ اول این که مردم خوزستان عشق و اراده ویژه ای به اهل بیت(ع) دارند و این نقطه مشترک، همه مردم خوزستان را به هم متصل می کند.

دوم نکته حضور همه اقوام وگروه های ساکن خوزستان در مقاطع گوناگون در دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و عقاید این سرزمین است که فرزندان خود را نیز در این راه دست دادند.

این دو نقطه قوت یعنی تشیع، عشق به وطن و ایثار آن ها، بر کسی پوشیده نیست. امیدواریم این اتحاد و همبستگی روز به روز افزایش پیدا کند و آمادگی داریم تا با هر جریانی که بخواهد کوچک ترین خدشه ای به این هبستگی اتحاد وارد کند، برخورد کنیم.

همچنین خوزستان سرزمین سرشار از فرهنگ های گوناگون و خرده فرهنگ ها بوده، گروهی از مردم ما در ارتفاعات زاگرس و گروهی دیگر در سواحل خلیج فارس ساکن هستند و این سبب تنوع فرهنگی کم نظیری در استان ما شده است.

در مسأیل اقتصادی نیز سرزمین ما داری منابع سرشار است. جمعیت زیادی از مردم ما در بزرگ ترین شرکت های صنعتی در استان در حال فعالیت هستند و گروهی دیگر نیز در سرزمین های حاصلخیز جلگه خوزستان به کشاورزی می پردازند.

بنا بر این، اگر جریان یا گروهی سبب ایجاد اختلاف یا فاصله گرفتن این فرهنگ ها از هم شود، در واقع نقطه ضعفی برای همه ما خواهد بود.

با توجه به این که گروهای تکفیری و انحرافی در حال شکل گیری و گسترش بوده، برخی از آن ها سعی در بر هم زدن وحدت مردم خوزستان دارند و درصورتی که فعالیت های فرهنگی برای تقویت همبستگی مردم را افزایش ندهیم، آن ها از همین نقطه ضعف ما، برای آسب رساندن به جامعه استفاده خواهند کرد.    

 

رسا - دیگاه شما نسبت به جایگاه حوزه های علمیه در فرهنگ سازی چیست؟

مقام معظم رهبری در رهنمودهایشان همواره داشتن هویت ملی، اسلامی و انقلابی را مورد توجه قرار می دادند. هویت ما ایرانی ها برگرفته از دین، اعتقادات و آداب و رسوم ملی ما است و بدون شک بخشی از این هویت می تواند در مراکز دینی، حوزه های علمیه و مساجد شکل گرفته و تقویت شود.

 

رسا - برنامه های شما برای سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی چیست؟

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد ما، باید با توجه به فرهنگ و مسأیل اجتماعی ما شکل بگیرد. بنا بر این ما نمی توانیم در مسیر اقصادی به سمتی برویم که با فرهنگمان همخوانی نداشته باشد.

یکی از آسیب های که دروه صد ساله پیشین در ایران اتفاق افتاده و به کشور و ملت صدمه می زد، توجه به هویت غربی و فراموش کردن هویت ملی بود. همان طور که می دانید، توسعه در زمینه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون مبنا قرار دادن هویت ملی امکان پذیر نخواهد بود. امروزه ایران با تکیه به فرهنگ ملی و اسلامی خود و با توجه به اصول انسان معاصر، به نمادی برای کشورهای دیگر تبدیل شده است.

بخش بزرگی از فعالیت فرهنگی ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حوزه های بنیادین تفکر اندیشه، دعوت از اندیشمندان برای ارائه تفکرات جدید در عرصه مسأیل فرهنگی و دینی، کتاب شناسی و هنرهای نمایشی است.

همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همواره در تلاش برای برگزاری همایش های فرهنگی و بین المللی، همانند اجلاس پیرغلامان، اجلاس سراسری نماز و نمایشگاه کتاب در خوزستان است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برای ایجاد هبستگی بیشتر به دنبال مردمی کردن برنامه های فرهنگی خود است. در این زمینه هم ما سعی می کنیم فعالیت هنری را به هنرمندان بسپاریم و در این زمینه فقط به کار نظارت بپردازیم.

 

رسا - در جهت کیفیت بخشی و ارتقاء سطح مطبوعات خوزستان چه گام های بر خواهید داشت؟

ما تلاش می کنیم خانه مطبوعات را راه اندازی کنیم. متأسفانه در دوره های گذشته صاحبان مطبوعات از خودشان فاصله گرفته بودند و این سبب ایجاد مشکلات صنفی شده بود. بنا بر این تصیم گرفتیم خانه مطبوعات را راه اندازی کنیم و از این طریق در صدد دریافت حمایت های فرهنگی از منابع دولتی هستیم. همچنین برای بالا بردن سطح کیفی مطبوعات، در حال برگزاری دوره های آموزشی، فنی، طراحی و عکاسی برای خبرنگاران هستیم. برگزاری نمایشگاه و دریافت یارانه مطبوعات هم از دیگر اهداف ما است. در مورد سرای روزنامه نگاران هم، تنها نهادی که ما به رسمیت خواهیم شناخت، خانه مطبوعات است.

 

رسا - ارزیابی شما در بازدید از دانشگاه امیرالمومنین(ع) و خبرگزاری رسا چیست؟

بازدید از هر حوزه ای که فعالیت های فرهنگی، علمی و مطبوعاتی در جامعه انجام دهد، سبب خوشحالی ما می شود؛ زیرا یکی از نشانه های توسعه یک شهر، توسعه فضاهای فرهنگی و دانشگاهی است و اهواز نشان داداه است که استعداد خوبی برای پرورش کانون های فرهنگی، دینی و قرآنی دارد. همچنین دانشگاه امیرالمومنین(ع) پس از مدت کوتاهی از تاسیس خود ثابت کرده که توانایی خوبی در جذب اساتید توانا و دانشجویان فعال دارد؛ این جای تشکر دارد.

تأسیس شبکه الاهواز نیز در خوزستان هم به عنوان تعهدی برای مقابله با تفکرات منحرف در جامعه اقدامی مبارک است. در زمینه همکاری هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آمادگی دارد در زمینه های فرهنگی تمام توان خود را به کار بگیرد.

/9452/404/ر

ارسال نظرات