۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۲۱۷۲۵
در حرم رضوی تبیین شد؛

اهمیت سبک زندگی از منظر اسلام

خبرگزاری رسا ـ اهمیت سبک زندگی از منظر اسلام در جلسه نود ونهم «دین ، نشاط، زندگی» در حرم مطهر امام رضا علیه السلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجت الاسلام واعظ موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه مشهد، 29 شهریور ماه در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی به تبیین «اهمیت و معنای سبک زندگی اسلامی» پرداخت.

 

وی مهارت های زندگی را متشکل از سه مؤلفه دانش، تجربه و خلاقیت عنوان کرد و افزود: مؤلفه های خلاقیت و ذوق در مهارت های زندگی نقش دارد و از طرفی افراد به کسب دانش و ابتکار عمل می پردازند.

 

کارشناس مسائل خانواده در رسانه ملی تصریح کرد: در سبک زندگی مدلی برای حیطه های گوناگون زندگی چون نحوه لباس پوشیدن، نحوه ازدواج، نحوه طلاق، نحوه تربیت فرزند، مهمانی گرفتن، معماری منزل و... ارائه می شود که فرد مجری سبک زندگی است و ابتکار عملی ندارد.

 

جهانی سازی سبک زندگی آمریکایی

 

حجت الاسلام واعظ موسوی ابراز کرد: غرب ابتدا مهارت های زندگی را به جهان عرضه کرد که کم کم به ایران آمد و پس از نیز سبک زندگی را مطرح کرد و متاسفانه ما مسلمانان بدون تفکر آنچه از غرب آمد را پذیرفتیم.

 

مشاور دینی و تربیتی اندیشه جهانی سازی را تبیین کرد و گفت: اندیشه جهانی سازی تفکر غربی ها برای گرفتن هویت ملت ها است و براساس این اندیشه هویت ملی و هویت دینی کشورها باید گرفته شود و به آن ها هویت واحدی بدهند تا سبک زندگی امریکایی جهانی شود.

 

نمونه هایی از سبک زندگی غربی در ایران

 

کارشناس مسائل خانواده در رسانه ملی اظهار کرد: مبنی براین تفکر سبک زندگی ملت ها در عرصه گوناگون تغییر و به سبک غربی گرایش پیدا می کند که در این جلسه به بررسی چند مورد در کشور خود به عنوان یک کشور اسلامی می پردازیم.

 

معماری

 

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان این که الگوی معماری های امروز برگرفته از معماری غربی است که از نمونه بارز آن می توان به آشبزخانه اپن(به معنای باز) اشاره کرد، افزود: متاسفانه این الگو بدون این که از سوی مسلمانان مورد بررسی قرار گیرد و بدون توجه به سنخیت نداشتن با حجاب اسلامی زن مسلمان ایرانی به سرعت فراگیر شد.

 

شهرسازی

 

وی با اشاره به این که سبک زندگی غربی در شهرسازی ما نیز ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: مسجد جامع وسط شهر است و مساجد دیگر در خیابان اطراف و گرداگرد آن ساخته می شود در حالی که مسجد جامع گوهرشاد در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با وجود ویلاشهرهای اطراف طرقبه به تدریج به گوشه ای از شهر کشیده است.

 

مشاور دینی و تربیتی اضافه کرد: همچنین در مجمتع های فرهنگی رفاهی، ساختمان های اداری، تارلارها و غیره نمازخانه در گوشه از ساختمان یا زیر زمین است در حالی که باید فضایی در قسمت میانی و مرکز به نماز خانه یا مسجد آن اختصاص داده و سایر قسمت ها اطراف آن ساخته شود.

 

مدل مو و لباس

 

کارشناس مسائل خانواده در رسانه ملی  گفت: در سبک اسلامی مدل تزئین موی مرد با زن متفاوت است.

 

وی با بیان این که روز عاشورا لباسی تنگ به امام حسین(ع) دادند اما حضرت(ع) آن را نپوشیدند و فرمودند: «لباس تنگ مایه ننگ آدم است»، اظهار داشت: امروز بسیاری از لباس هایی که جوانان می پوشند با مدل های غربی تنگ و کوتاه است در حالی که پوشیدن لباس های تنگ که همه احجام بدن دیده می شود، موجب ذلت است.

 

الگوی زن و مرد

 

وی با بیان که در سبک زندگی اسلامی غیرت مرد پسندیده و غیرت زن ضد ارزش است، افزود: امروز جای این دو عوض شده است، پسران نسل سومی غیرت ندارند و برعکس زنان دائم در حال بررسی رفتار همسران خود هستند که این از غیرت بی مورد آن ها سر می زند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات