۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۲۶۶۳۳
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

ارتقای بینش عقیدتی و دینی سربازان بر عهده روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: مبلغان دینی می‌توانند این پیشنهاد و راهنمایی را برای سربازان داشته باشند که بار علمی خود را در دوران خدمت وظیفه عمومی افزایش دهند.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره ویژگی‌های تبلیغ در پادگان‌های نظامی اظهار داشت: مبلغی که درصدد تبلیغ دینی در پادگان‌ها و در میان سربازان است، نخست باید موضوع صبر در زندگی را آموزش دهند، چراکه ممکن است فردی در دوران پیش از سربازی زندگی بدون رنجی داشته و تن پرور بوده است، حال همین شخص باید چندین ساعت نگهبانی دهد یا صبح زود بیدار شود و در صبحگاه شرکت کرده و در آموزش‌های نظامی متعدد که برگزار می‌شود، حضور فعالی داشته باشد.

این استاد اخلاق با بیان این‌که سرباز زندگی آرام گذشته خود را کنار می‌گذارد و فعال بودن را یاد می‌گیرد، اظهار داشت: سرباز جوان با کنار گذاشتن تنبلی باید یاد گیرد که فردی صبور بوده تا بتواند در زندگی آینده خود با مشکلات و درگیری‌های زندگی کنار بیاید.

وی ادامه داد: مورد دوم؛ استفاده از اوقات فراغت به صورت برنامه ریزی مناسب و حساب شده است، یعنی در نظام مقدس جمهوری اسلامی اینگونه نیست که کسی که به سربازی می‌رود همیشه مشغول باشد، بلکه اوقات فراغتی هم دارد که باید برای استفاده بهینه از این زمان‌ها برنامه ریزی جامعی داشت.

حجت الاسلام عباسی افزود: مبلغان دینی می‌توانند این پیشنهاد و راهنمایی را برای سربازان داشته باشند که بار علمی خود را در این زمان‌ها افزایش دهند و درجهت ادامه تحصیل، کتابخوانی و مطالعه داشته باشند، زیرا بیشتر سربازان در پایان دوران سربازی به ادامه تحصیل می‌پردازند، از این رو می‌توان با خواندن به صورت غیرحضوری در مسیر دانش افزایی قدم بردارند.

وی مورد سوم را تجربه آموزی دانست و گفت: یک سرباز در این دوران از زندگی‌اش که با افراد نظامی پادگان‌ها و دوستانی از مناطق مختلف و با فرهنگ‌های متفاوت هم دوره شده است، می‌تواند با بهره بردن از تفکرات آنان، یک کلاس درس برای خود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قزوین نکته چهارم را وظیفه شناسی عنوان کرد و اظهار داشت: افراد در دوران سربازی وظیفه‌شناسی و انجام تکالیفی که بر عهده‌اش گذاشته اند را می آموزد همین مسأله موجب نظم در امور فردی و اجتماعی اشخاص می شود.

معاون تبیلغ حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: به سرباز باید آموخت که این وظیفه شناسی در زندگی آینده او مؤثر بوده و او را مسؤولیت پذیر می کند، زیرا فردی که در محل خدمت و پادگانش وظیفه شناس باشد، در آینده و زندگی خانوادگی خودش نیز یاد می گیرد که وظیفه شناس باشد.

استاد اخلاق قزوین امیدبخشی به پایان سختی ها را از دیگر وظایف مبلغان دینی در پادگان ها دانست و خاطرنشان کرد: باید به سرباز امیدواری داد که این دوران سختی باقی نمی ماند و گذراست و همیشه در زحمت و مشقت نخواهد بود که این نکته مهمی است.

وی با بیان این‌که مورد ششم؛ اعتقاد به سربازی حضرت ولی عصر(عج) است، تأکید کرد: سربازی در نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقدس است، چراکه سرباز جامعه اسلامی سرباز رهبر انقلاب اسلامی که همان ولی فقیه و نائب امام زمان(عج) است، محسوب می شود و این فرد سرباز امام غائب خود به حساب می‌آید.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در پاسخ به این‌که کارشناسان دینی در تدوین متون آموزشی دوران سربازی چه وظیفه‌ای دارند، اظهار داشت: تمامی مراکز نظامی که واحد عقیدتی دارند و مسؤول انجام برنامه‌های فرهنگی و دینی است با حوزه‌های علمیه ارتباط مستمری و عمیقی برقرار کنند تا برنامه ریزی جامعه و کاملی در این راستا داشته باشند.

وی در پایان گفت: همچنین برای تدوین متون آموزشی می‌توان موضوعاتی را به عنوان پایان نامه به طلاب ارائه داد تا با کار کارشناسی در این زمینه پژوهش های مهم صورت گیرد./955/ت302/ب3

ارسال نظرات