۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۲۷۶۰۰
چهارم آبان ماه برگزار می‌شود؛

همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر با سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه از برگزاری همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و گفت: این همایش 4 آبان‌ماه به مدت دو روز با حضور رییس قوه قضاییه و مسؤولان و مدیران دستگاه قضایی کشور برگزار خواهد شد.
آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن حاجی بابائیان امیری، معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه خبر از برگزاری همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و گفت: این همایش 4 آبان‌ماه به مدت دو روز با حضور رئیس قوه قضائیه و مسؤولان و مدیران دستگاه قضایی کشور برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: محل برگزاری همایش مجتمع فرهنگی شهید بهشتی تهران است؛ این همایش به منظور بررسی ظرفیت‌ها و خلأهای موجود در اجرای امر به معروف و نهی از منکر برگزار خواهد شد.

 

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به بررسی نقاط قوت و ضعف قوانین مربوط به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار داشت: قوه قضائیه تعامل خوب و سازنده‌ای با ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور دارد.

 

وی افزود: در تمام جلسات ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر نماینده قوه قضائیه حضور فعال داشته و این قوه گام به گام با اعضای ستاد همکاری می‌کند.

 

بابائیان با بیان این‌که قوانین مربوط به این امر به معروف و نهی از منکر 22 سال که در پیچ و خم بسیاری از مسائل باقی مانده بود، ولی اکنون در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، بیان داشت: در تلاش هستیم بخش‌های جدیدی که در قوانین مربوط به این دو فریضه بیان شده است را در همایش بیان کرده و نقاط مثبت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: تمام مجموعه حاکمیت باید برای امر به معروف و نهی از منکر سرمایه گذاری کند؛ تلاش ما این است که برای جلوگیری از کارهای خودسرانه که در برخی موارد صورت می‌گیرد، یک ستاد منسجم و با حضور اعضای تشکیل دهیم.

 

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه همچنین با اشاره به حضور تنها یک نماینده از قوه قضائیه در ستاد مرکزی امر به معروف و نهی اظهار داشت: یکی از اشکالات این طرح این است که با عنایت به جایگاه ویژه قوه قضائیه تنها یک نماینده که از سوی ریأست محترم قوه انتخاب می‌شود حضور پیدا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: از قوه مجریه 6 وزیر حضور دارد، در حالی که در این طرح حضور دادستان کل کشور دیده نشده است، از سازمان بازرسی کل کشور که کار نظارت دارد نامی برده نشده است.

 

بابائیان با بیان این‌که هر اتفاقی درباره امر به معروف نهی از منکر رخ دهد، نخستین مرجعی که باید رسیدگی کند دادستان‌های استان‌ها است، خاطرنشان کرد: در این قوانین نقش دادستان بیان نشده است.

 

وی یادآور شد: حضور تنها یک نماینده از قوه قضائیه نیاز به تأمل دارد؛ به مجلس نیز پیشنهاد دادیم در کنار بار قوی این طرح‌ها نباید بحث حضور قوه قضائیه در اقلیت باشد؛ اگر حضور قوه قضائیه در کنار این طرح باشد، جامعیت طرح بیشتر نمایان می‌شود.

 

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان این‌که همایش فردا با محوریت دادستان کل کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه نیز از دادستان کل کشور دعوت کردیم در جمع دادستان‌ها طرح بحث کند و فضا به نوعی باشد که افراد در قبال این موضوع احساس مسؤولیت کرده و ورود پیدا کند و ابتر نباشد.

 

گفتنی است، محورهای این همایش عبارت است از:

1.‌ تبیین اصل 8 قانون اساسی و راهکارهای اجرایی نهادینه شدن آن با محوریت قانون‌گرایی

2. الزامات تشکیلاتی برای گسترش امر به معروف و نهی از منکر در دولت و قوه قضائیه

3. نقش قوه قضائیه در تحقق اصل 8 قانون اساسی

4. نقش دوجانبه قوای قضائیه و مجریه در اجرای قوانین مربوط به امر به معروف و نهی از منکر

5. قوانین مورد نیاز در حوزه امر به معروف با توجه به اصل 8 قانون اساسی

6. چالش‌ها و موانع قانونی تحقق همه‌جانبه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و راهکارهای آن

7. بررسی ظرفیت‌های موجود در قوانین مرتبط جهت حمایت از فریضه امر به معروف و نهی از منکر و علل اجرایی نشدن آنها

8. تبیین خلأهای قانونی امر به معروف و نهی از منکر در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

9. راهکارهای مردمی کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحصاری کردن آن در محدوده وظایف چند نهاد

10. تبیین خلأهای قانونی و پیشنهاد راهکارهایی برای جلوگیری از اشاعه منکرات در فضاهای مجازی

11. مشکلات اجرایی قوانین در مسئله امر به معروف و نهی از منکر

12. تبیین راهبرد و راهکارهای قانونی امر به معروف و نهی از منکر با توجه به نقش مردم نسبت به مردم، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت

13. بررسی تحلیل و آسیب‌شناسی احکام قضایی صادره در باب آمران به معروف و ناهیان از منکر

به گفته معاون فرهنگی قوه قضائیه پیش از برگزاری این همایش، نشست‌های مختلفی در استان‌ها به منظور بررسی محورهای درنظر گرفته برگزار شده است که نتایج این جلسات در کمیته‌های چهارگانه همایش بررسی خواهد شد.

کمیسیون‌های تبیین اصل 8 قانون اساسی، بررسی مشکلات اجرایی و قانونی، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و کمیسیون مردمی کردن تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر طی 2 روز با حضور کارشناسان ارشد مباحث را برای حصول نتیجه بررسی خواهند کرد./993/پ202/ج

ارسال نظرات