۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۲۷۹۹۰
نخبه تبلیغی حوزه علمیه:

جدایی مداحان از کارشناسان دینی زمینه‌ساز انحراف و بدعت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گلزاده رکن محافل دینی را مبلغ دین دانست و عنوان کرد: مداحان یاور بی بدیل مبلغان هستند؛ بنابراین مداحان عالی مقام باید رابطه خودشان را با عالمان و مبلغان دینی بیشتر و کارآمد ترکنند، جدایی مداحان از عالمان دین به معنای جدایی آنان از پشتوانه دینی است؛
حجت الاسلام صادق گلزاده

حجت الاسلام صادق گلزاده، نخبه تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به رسالت حوزویان در عرصه آسیب شناسی عزاداری، گفت: حوزه علمیه در تعریف اصطلاحی عبارت از عالمان دین است ومردم دین سالم وبدون اضافات را باید از این عالمان دریافت کنند، همان گونه که در زمان ائمه(ع) مردم دین خود را به ایشان عرضه می کردند، امروزه نیز مردم باید دین خود را به عالمان دینی عرضه کنند.

 

طلاب تحریف های نهضت عاشورا را تبیین کنند

 

وی با اشاره به تعریف تبلیغ، افزود: تبلیغ به معنای ابهام زدایی وشفاف سازی اسلام ناب است که متولی این امر حوزه های علمیه و عالمان دینی هستند؛ بنابراین علما و مبلغان وظیفه دارند تحریف های تاریخی نهضت عاشورا و زوائدی که سبب آسیب به عقائد و باور های مردم می شود را تبیین کنند.

 

این مبلغ حوزه علمیه با اشاره به نکاتی پیرامون بهتربیان کردن معارف دین، اظهار داشت: هر طلبه یک مبلغ است، شخصی که طلب علم دین می کند باید اولا خودش فهم دینی پیدا کند و بعد از آن، این فهم دینی را تبلیغ و ترویج دهد؛ بنابراین مبلغان دینی وظیفه دارند نیازمندی دینی مخاطبان را به خوبی فرا گیرند، نیاز مردم عبارت از عقائد و باورها، اخلاق و احکام است.

 

وی ادامه داد: مبلغ باید از دانش کافی برخوردار بوده و روز آمد، روشمند وروش محور باشد و به اندازه اقتضای مردم سخن بگوید؛ بنابراین مبلغان باید خود را درحد نیاز تجهیز کرده و در معرض تبلیغ و ترویج قرار بدهند.

 

مداحان ظرفیتی برای توسعه احساسات سالم هستند

 

حجت الاسلام گلزاده با بیان توصیه هایی به مداحان، ابراز داشت: مداحان به عنوان بلبلان اهل بیت طاهرین(ع)، ظرفیتی برای توسعه احساسات سالم و ناب دین داران نسبت به ائمه(ع) هستند؛ بنابر این باید از پشتوانه علمی، اعقادی و تاریخی بهره مند باشند، مداحان باید با دقت نظر ومطالعه به مرثیه سرایی بپردازند.

 

وی رکن محافل دینی را مبلغ دین دانست و عنوان کرد: مداحان یاور بی بدیل مبلغان هستند؛ بنابراین مداحان عالی مقام باید رابطه خودشان را با عالمان و مبلغان دینی بیشتر و کارآمد ترکنند، جدایی مداحان از عالمان دین به معنای جدایی آنان از پشتوانه دینی است؛ مداحی بایدنظام مند باشد تا کسی خلاف واقع را بیان نکند.

 

نخبه تبلیغی دفتر تبلیغات به سوء استفاده دشمن از آسیب های عزاداری اشاره کرد و بیان داشت: مداحان دقت کنند که اگر مداحی با صداقت همراه نباشد، سبب دروغ و خرافه می شود و اگر چنین شود نزد پروردگار گناه کار محسوب می شوند.

 

وی توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را گره‌گشا عنوان کرد و یادآور شد: کسانی که مسأله قمه زنی را بر خلاف جریان جامعه تشیع مطرح می کنند، قصد لجبازی و آسیب زدن به این مذهب را دارند، فداکاری و شجاعت در سیره اهل بیت(ع) وجود داشت اما این مسأله به معنای شجاعت نبوده و از عقلانیت دور است، علاوه بر آن دشمنان از این فضا سوء استفاده می کنند، عزاداران باید از این امور پرهیز کنند و آب در آسیاب دشمن نریزند.

 

سیره اهل بیت طاهرین(ع) باید سرمشق عزاداران باشد

 

این کارشناس دینی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) درعزاداری ها، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که شایسته است که مبلغان در ایام تبلیغی مطرح کنند، سیره ائمه طاهرین(ع) است به عنوان مثال عزاداری امام رضا(ع) این گونه بود که آشنایان را به منزل دعوت می کردند، حائلی بین مردان وزنان قرار می دادند و خودحضرت سخنرانی می فرمودند و نیاز های مؤمنان را بر زبان جاری می کردند؛ از این مسأله این گونه برداشت می شود که خطابه در مجالس دینی باید توسط عالمان دین صورت گیرد.

 

وی درپایان گفت: امام رضا(ع) بعد از سخنرانی اجازه می دادند که شخصی در رثای اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) مرثیه سرایی کرده شعر بگوید،خود امام نیز به عزاداری  و گریه می پرداختند؛ بنابر این از این روایت این گونه استفاده می شود که مداحی باید تحت نظر عالمان دینی باشد./1323/ت302/س

ارسال نظرات