تبلیغ کارآمد و اثرگذار دین، نیازمند بهره گیری از ابزار مناسب است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مهدی خوبانی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه مازندران در جمع روحانیان مرکز استان با بیان این که تبلیغ همواره با دین ارتباطی تنگاتنگ داشته و دارد، گفت: فعالیت ها در این عرصه باید به گونه ای باشد تا مبانی دینی در ذات و بطن زندگی اقشار مختلف مردم جای گیرد و برای عموم نهادینه شود.
وی افزود: برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است به صورت مستمر و در هر زمانی، مطابق با شرایط روز، تبلیغات و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و فعالیتهای مؤثر به منظور تشریح و تبیین دین صورت گیرد.
حجت الاسلام خوبانی با بیان این که ابزار و هدف تبلیغی تأثیرگذاری این مسأله مهم را دو چندان خواهد کرد، بیان داشت: امروز یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه برنامهریزان باشد، ابزار و هدف تبلیغ است که بدون این دو پشتوانه مهم نباید به فکر تأثیرگذاری تبلیغی باشیم.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه مازندران به مسأله تبلیغ در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: تبلیغ اسلامی همان رساندن پیام الهی به شیوه روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر است.
حجت الاسلام خوبانی دین را لازمه زندگی انسان و نجات بخش آدمی از درههای ظلمت و غفلت دانست و خاطرنشان کرد: دین اسلام نیازمند تبلیغ صحیح است که افزون بر برنامهریزی در این عرصه نیازمند شناخت، درک و فهم دقیق آن هستیم.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نزول قرآن کریم سندی بر صحهگذاردن بر این ضرورت که دین نیازمند تبلیغ است، خاطرنشان کرد: وجود پیامبران الهی و اولیای خداوند در اعصار مختلف بیانگرآن است که دین نیازمند وجود تبلیغ و مبلغانی است که وظیفه دارند آن را برای همه بندگان الهی تشریح کنند.
وی با اشاره به این که مبلغان به عنوان سفیران عرصه تبلیغ احکام دینی باید با ترویج احکام اسلامی ارزش های ناب شریعت محمدی را در جامعه گسترش دهند، گفت: جامعه در هر زمانی نیازمند آموختن مبانی دینی است و این مسأله در طول تاریخ وجود داشته است.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به انواع مختلف تبلیغ دین در تاریخ اشاره کرد و با بیان این که با تأکید براین که تبلیغ چهره به چهره یکی از تأثیرگذار ترین نوع تبلیغ در ترویج دین بوده است، خاطرنشان کرد: ارتباط چهره به چهره تأثیرگذاری تبلیغ را دو چندان می کند و تنها بیان مسائل به صورت تئوری در امر تبلیغ دین تأثیرگذاری چندانی ندارد.
وی با اشاره به این که تبلیغ چهره به چهره سنت قدیمی و تاریخی حوزههای علمیه است، گفت: مبلغان نباید با ورود ابزارهای جدید در عرصه تبلیغ نسبت به تبلیغات سنتی حوزه، یعنی خطابه و منبر تریبون بیاعتنا باشند و یا نقش آن را حقیر بشمارد.
حجت الاسلام خوبانی با بیان این که تبلیغ و اطلاع رسانی دین با ابزار مناسب تسهیل خواهد شد، ادامه داد: امروز بهرهگیری از برخی ابزار نرمافزاری و سخت افزاری در حوزه تبلیغ دین یک ضرورت مهم است که باید بیشتر مورد توجه متولیان امر تبلیغ قرار گیرد./950/پ202/ب1