۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۳۰۷۴۱
حجت الاسلام روحانی:

دنیا نگری و غرق شدن در مادیات مهم ترین عامل انحراف است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، دنیا نگری و غرق شدن در مادیات و عدم توجه به رضای الهی را از ویژگی های دشمنان سیدالشهدا بیان و تصریح کرد: آن ملتی که رضایت افراد دیگر و خواهش ها و تمایلات نفسانی خود را بر رضای خدا ترجیح بدهند روی سعادت و عزت را نمی بینند.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی حسینی در دانشگاه نوشیروانی بابل به موضوع رضا در برابر مشیت الهی پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین درس های سبک زندگی امام حسین(ع)  مسأله رضا و تسلیم ایشان و یارانش در مواجه با با بلایا، حوادث و رنج ها در مسیر ادای تکلیف است.

 

وی افزود: حالت رضا، تسلیم، اقبال و گشودن آغوش گرم سیدالشهداء(ع) در مقابل حوادث سخت روز عاشورا و روزهای قبل از آن از بارزترین درس حضرت (ع) در کربلا است.

 

مسؤول مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل با بیان این که امام حسین(ع) کسی نبودند که در مقابل بلایا و حوادث، رضایت خود و دیگران را بر رضایت خدا ترجیح بدهند، خاطرنشان کرد: انجام مأموریت الهی امر به معروف و نهی از منکر با نزول بلایای پی در پی برای آنها از هر امر دیگر گواراتر جلوه کرد.

 

وی ادامه داد:  انسان بر حسب فطرت و طبیعت خود هرگاه که نعمتی به او برسد احساس رضایت می کند و اگر دچار سختی و مشکلی شود قدرت تحمل آنها را ندارد و تصور می کند که از نگاه الهی افتاده است.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به آیه 15 سوره فجر در این خصوص خاطرنشان کرد: زمانی که به انسان نعمتی داده شود می گوید که خدا مرا اکرام نمود و صورت مواجهه به سختی و مشکلات تصور می کند که خدا به او اهانت و بی اعتنایی کرده است.

 

وی افزود: این واکنش انسان یک امر طبیعی و فطری است اما نگاه دیگری در طبیعت درونی انسان وجود دارد که فراتر از نگاه قبل است.

 

امام جمعه بابل با بیان این که اسلام یک مکتب برای تربیت و رسیدن به معرفت بالا است، گفت: انسانی که با تقویت ایمان درونی یقین به علاقه مندی خداوند نسبت به بندگان دارد با آغوش باز پذیرای مشیت الهی می شود و دست رد به آن نمی زند.

 

وی تبیین نگاه معرفتی دینی را در انسان موجب آرامش روحی و تعالی جایگاه او نزد خداوند بیان کرد و اذعان داشت: اگر نگاه معرفتی در یک انسان شکل بگیرد این انسان در حیات خود راحت و آرام و از نفس مطمئنه ای برخوردار می شود.

 

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: انسان با ایمان تسلیم در برابر هر آنچه را که خدا برای او در نظر بگیرد است و اگر نعمتی به او بدهند و نعمتی را از او بگیرند، ذره ای از آرامش او کاسته نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل به تفسیر آیه 16 سوره بقره در این خصوص پرداخت و تصریح کرد: بعضی چیزها است که دوست داریم خدا به ما بدهد اما خیر ما در آن نیست و بعضی چیزهایی که شر می پنداریم خیر ما در آن است و باید بدانیم که خدا نسبت به ما آگاه تر است.

 

وی الگو گیری از سیره رفتاری و معرفتی امام حسین(ع) و شهدای کربلا را خواستار شد و گفت: سراسر آنچه که در کربلا تحقق پیدا کرد میدان ابراز رضای سیدالشهداء(ع) و اصحاب ایشان در همه مصیبت ها و سختی ها بود.

 

حجت الاسلام روحانی دنیا نگری و غرق شدن در مادیات و عدم توجه به رضای الهی را از ویژگی های دشمنان سیدالشهدا بیان و تصریح کرد: آن ملتی که رضایت افراد دیگر و خواهش ها و تمایلات نفسانی خود را بر رضای خدا ترجیح بدهند روی سعادت و عزت را نمی بینند.

 

وی دست یابی به رضای الهی را سخت و دشوار عنوان کرد و افزود: دست یابی به رضای الهی در همه امور زندگی از راه تقویت ایمان و باورهای درونی انسان در مقابل پروردگار ممکن می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات