۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۳۱۲۰۷
کارشناس خانواده:

تربیت اسلامی فرا زمانی و فرا مکانی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این که تربیت اسلامی هوش فطری و وراثتی انسان را زنده می کند، گفت: تربیت اسلامی تربیتی جهانی و فرا زمانی است و ما باید فرزندان خود را برای دنیایی فراتر از دنیای خودشان و زمانی فراتر از زمان خودشان تربیت کنیم.
کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سید علیرضا تراشییون، کارشناس خانواده و تربیت اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان این که پیامبر اکرم (ص) همواره به مردم توصیه می کردند که فرزندان خود را برای زمان و مکانی فراتر از زمان و مکان خودشان تربیت کنند، گفت: تربیت فرا زمانی و فرا مکانی موجب می شود انسان در هر شرایطی بتواند مسیر درست را پیدا کرده و مورد تحسین اهل بیت و ائمه قرار گیرد به عبارت دیگر تربیت جهانی و اسلامی تربیتی است که انسان را به بندگی و خضوع و خشوع در برابر خداوند دعوت کند.

 

وی با بیان این که خداوند انسان ها را باهوش آفریده است، گفت: براساس پژوهش ها و بررسی هایی که در سطح کشور انجام شده کودکان و نوجوانان ایرانی از ضریب هوشی بسیار بالایی برخودار هستند که همانطور که در قبل گفته شد تربیت اسلامی یک تربیت هوشمند است و منظور از هوشمندی این است که فرد با استفاده از هوش خود بتواند در شرایط مختلف درست ترین راه و روش را انتخاب کند.

 

کارشناس خانواده با بیان این که انسان دارای هوش وراثتی است و خداوند تمامی دانش های بشری را در اختیار انسان قرار داده است، گفت: هوش وارثتی باید در محیط های خاصی قرار گیرد تا شکوفا شود بنابراین اگر انسان فرزند خود را در محیط های علمی یا محیط های معنوی مانند حرم اهل بیت، مساجد و محیط های اسلامی قرار دهد زمینه شکوفایی هوشی آنها را فراهم کرده است.

 

حجت الاسلام تراشییون با بیان این که انسان باید در رفتار با بچه های هوشمند توجه بیشتری داشته باشد، گفت: انسان باید به نحوی شرایط را برای کودک با هوش فراهم کند که از این هوش خود در راه آزار دیگران استفاده نکرده بلکه از این هوش در راه خدمت به انسانیت بهره گیرد و با خدمت به خلق برای رضایت خداوند، زمینه تعالی جامعه را فراهم کند.

 

وی افزود: متاسفانه امروز نه خانواده ها کودکان خود را در محیط های نامناسبی قرار می دهند و انتظار دارند که هوشمندی آنها فعال شده و رفتار آنها منطبق با الگوهای تربیتی اسلامی باشد در حالی که محیط مهم ترین نقش را در شکوفا شدن استعدادهای هوشی کودک دارد بنابراین باید در تربیت اسلامی فرزندان خود و نسبت به محیط هایی که فرزند خود را در آن قرار می دهیم توجه بیشتری داشته باشیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اگر انسان از خداوند فرزند باهوشی را می خواهد باید از خداوند صبر هم طلب کند، گفت: تربیت یک کودک باهوش به مراتب از تربیت یک کودک باهوش متوسط کار بسیار سخت تری است و افرادی که چنین فرزندانی دارند باید در برابر آنها صبوری بیشتری پیشه کنند.

 

حجت الاسلام تراشییون یادآور شد: محیط و هوش وراثتی از مهم ترین عناصر تربیت اسلامی است که خانواده ها باید به این عناصر توجه بسیار ویژه ای داشته باشند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات