۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۳۱۳۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تنها ائمه معصومان به حقیقت قرآن دسترسی دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) گفت: محل حقیقت قرآن لوح محفوظ است، از این رو اصل و حقیقت قرآن از دسترس عقول بشر به دور است و تنها ائمه معصومان(ع) برآن مسلط هستند.
امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در سلسله نشست های زیارت جامعه کبیره که در سالت اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) در قیام عاشورا از تصرف تکوینی استفاده نکردند؛ چرا که دنیا، عالم تکلیف است و بر مدار علم عادی و تکلیف معمول اراده می شود و اگر از قدرت غیر عادی استفاده شود، اساس تکلیف از هم پاشیده می شود.  

 

وی با اشاره به فراز «و حَمَله کِتابِ الله، شما بر شما اهل بیتی که حامل کتاب خدا هستید،» ابراز کرد: حمله بر دو معنای، حمل و عامل اطلاق می شود، در سوره جمعه واژه حمله به معنای عامل است؛ «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا، مثل کسانی که تورات بر آنها تحمیل گشته و بدان عمل نمی کنند مثل آن دراز گوشی است که کتابهایی را حمل می کند، از این رو این فراز از زیارت این گونه نیز معنا می شود که سلام بر شما اهل بیتی که به کتاب خدا عمل می کنید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از راه دلیل عقلی و نقلی می توان ثابت کرد که تحریفی در قرآن وجود دارد، خداوند در آیه 9سوره حجر و 41و 42 سوره فصلت می فرماید:«انَّا نَحن نَزلنا الذِکر و انَّا لَه لَحَافِظون»، « إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جَاءهُمْ وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ»، از این رو قرآن معصوم از هر تحریفی است.

 

این کارشناس مذهبی به دلیل نقلی معصومیت قرآن اشاره کرد و افزود: اگر شریعت های قبل از اسلام کامل و جامع بودند، نیاز به شریعت بعدی و کتاب آسمانی نبود، لذا چون آن ها کامل و مناسب نیستند،لازم و ضروری است که آئین و کتاب جدیدی بیاید، از این رو قرآن کریم که به دور از تحریف است نازل شده است.

 

حیدری با بیان این که دین اسلام، دین کامل و جامع است، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) آخرین پیامبر الهی بودند و کتاب ایشان نیز به عنوان آخرین کتاب باید به دور از تحریف می  باشد؛ چرا که پاسخ گوی نیاز بشر تا قیامت است و هر نیازی را پاسخ می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حقیقت قرآن از افراد عادی پوشیده است و تنها ائمه معصومین(ع) برآن مسلط هستند، اصل و حقیقت قرآن از دسترس عقول بشر به دور است و افراد عادی به آن راه پیدا نمی کنند، محل حقیقت قرآن لوح محفوظ است و این از رتبه بالای قرآن حکایت می کند.  

 

انحراف در اسلام، تنها با شهادت امام حسین(ع) اصلاح می شد

 

این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که تکلیف الهی با سختی و مشقت همراه است، گفت: امام حسین(ع) به تکلیف خود عمل کرده اند؛ ایشان با علم به این که می دانستند سرنوشت قیام ایشان به شهادت ختم می شود و مصائب بسیاری را تحمل می کنند، باز به وظیفه خود عمل کرده و برای حفظ دین خدا، جان خود را فدا کردند.

 

وی ابراز کرد: در زمان حکومت امام حسین(ع) انحراف در حکومت اسلامی به جایی رسیده بود که اگر قیام عارفانه امام حسین(ع) نبود، اسلام به پایان رسیده بود، لذا  انحراف در اسلام فقط با شهادت امام حسین(ع) اصلاح می شد.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بعد از شهادت امام حسین(ع) بر تعداد شیعیان افزوده شد و عده ای از بی امیه برگشتند و آمار شیعیان رو به گسترش رفت.

 

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این پرسش که چرا امام حسین(ع) در قیام عاشورا از تصرف تکوینی استفاده نکردند، افزود: دنیا، عالم تکلیف است و بر مدار علم عادی و تکلیف معمول اراده می شود، قرار نیست برای هر اتفاقی معجره ای رخ بدهد. خداوند قادر است که دشمنانش را از بین ببرد، اما اراده کرده است که عده ای را با عده ای دیگر آزمایش کند.

 

حیدری افزود: اگر بنا بود برای پیشبرد اهداف از قدرت غیر عادی استفاده شود، اساس تکلیف می پاشید و امتحانی برای یاران امام حسین(ع) و دشمنان ایشان وجود نداشت، از این رو در ماجرای کربلا، امام حسین(ع) و یاران باوفایشان از امتحان الهی سربلند بیرون آمدند، یاران امام حسین(ع) میان دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب کردند.

 

این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: امام در قیام عاشورا از تصرف تکوینی استفاده نکردند؛ چرا که ایشان الگوی دیگران برای تبلیغ و ترویج هستند، از این رو اگر در مواجه با مشکلات از قدرت غیر عادی استفاده کنند، آن گاه مردم می توانند اعتراض کنند که چرا می گویید از شهادت و اسارت نترسید، در حالیکه خود از آن ترس دارید و از قدرت غیر عادی استفاده می کنید؟

 

وی افزود: مقام رفیعی که برای ائمه اطهار(ع) مقدر شده است، با تحمل شهادت، شکنجه و دیگر مشکلات به فعلیت می رسد، امام حسین(ع) به سبب مصائب بسیاری که متحمل شدند، در میان سایر ائمه(ع) جایگاه خاص و رفیعی دارند،  امام سجاد(ع) نیز در مورد مقام حضرت ابوالفضل(ع) می فرمایند:« شهدا در بهشت به مقام عمویم حضرت ابوالفضل(ع) غبطه می خورند.»./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات