مراسم عزاداری باید بصیرت مردم را افزایش دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در نخسین شب ماه صفر در جمع عاشقان حسینی در خیابان سالاریه قم، درباره محدود نبودن واقعه کربلا و جریان عاشورا اظهار داشت: باید از سه منظر به واقعه کربلا و جریان عاشورا توجه کرد که اگر انسان در هر کدام از این سه مورد کوتاهی کند، شاید از هدف امام حسین(ع) در این مسیر عقب بماند. محدوده جریان کربلا، محدوده خاصی نیست. نمیتوان جریان کربلا را در قرن یا زمان و نسل خاصی محدود کرد. انقلاب و تحولی که امام حسین(ع) ایجاد کرد، نکاتی را برای همه مردم در تمامی زمان ها در بردارد.
وی با اشاره به علل و عوامل رخداد جریان کربلا خاطرنشان کرد: علل و عوامل رخداد جریان کربلا، اولین نکته ای است که باید به آن توجه شود. کم رنگکردن جریان کربلا، مسألهای است که به عنوان شبهه، شاهد آن هستیم و از طرف دشمن در جامعه تزریق میشود با این بیان که یک اتفاق در بین بنی امیه و علویان صورت گرفت و در سالهای گذشته اتفاق افتاده و تمام شده است و امروزه باید به امور روزانه پرداخت و پرداختن به سالیان گذشته، ممکن است که از مسائل مهمتر عقب بمانیم در صورتی که این مطلب به طور کامل اشتباه است.
حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه نزاع کربلا، نزاع حق و باطل بود، ابراز داشت: نزاع کربلا، نزاع حق و باطل بود و اغراض شخصی در کربلا مطرح نبود. نزاع حق و باطل محدود به زمان نیست و در تمام زمانها جریان پیدا میکند. امام حسین(ع) فرمودند: شما را به خدا قسم میدهم که مرا می شناسید؟ سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا خود را به طور دقیق به واسطه جد، پدر، مادر و جده خود و با عبا و عمامه پیامبر معرفی کردند و فرمودند: آیا من حلالی را حرام و حرامی را حلال کردهام که مستحق این عقوبت هستم. دشمن در پاسخ به بیانات سیدالشهدا(ع) گفتند: بخاطر بغض، کینه و عداوتی که نسبت به پدرت علی در دل داریم، این کینه را با تو تصفیه میکنیم.
حجتالاسلام مؤمنی گفت: اگر در سطح کلان به واقع کربلا بنگریم، جامعه دینی باید نسبت به این مسأله متوجه باشند که هر لحظه به خاطر بی بصیرتی مردم و آحاد یک جامعه، ولیّ خدا برای ایجاد هشیاری و بیداری در بدنه جامعه دینی، کشته میشود.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دلیل تأکید بر این مسأله، این است که در مقتل خوارزمی آمده است «تیری به سینه سیدالشهدا(ع) اصابت کرد که این تیر بسیار نافذ و کاری بود که سیدالشهدا(ع) پس از بیرون آوردن این تیر، نالهای سر دادند: «والله قتلنی فلان و فلان» که منظور از فلان، مخاطبان جریان کربلا نبودند، بلکه بانیان ظلم و جور و مؤسسان جریان سقیفه بنی ساعده بودند و امام حسین(ع) مؤسسان این جریان را نام برده و مورد خطاب قرار می دهد که مرا کشتند.
حجتالاسلام مؤمنی با بیان اینکه جریان کربلا به صورت دفعی رخ نداده است، اظهار داشت: جریان کربلا به صورت دفعی رخ نداد و معلول عللی است، این علل جریان کربلا را رقم زد.
وی افزود: متأسفانه جلسات عزاداری در حال رفتن به سمت تفکر سکولار است و غایت و نهایت را اقامه عزا، بیرق، علم و گریه میدانند؛ این مسائل باید باشد و نبود آنها بد است. اما آیا مسأله دیگری در این باره وجود ندارد؟ قرار نیست که یک نفر از رهگذر گریه بر سیدالشهدا(ع) به بصیرتی فردی برسد که این بصیرت به افراد و جامعه سرایت پیدا کند تا آحاد مردم بر اساس این منطق عمل کنند.
استاد حوزه علمیه قم درباره منطق امام حسین(ع) ابراز داشت: منطق امام حسین(ع) بر اجتناب از تعلق به دنیا، نپرداختن به لقمه حرام و حقالناس اشاره میکند که آن حضرت این نکات را در روز عاشورا به مخاطبین خود بیان کردند و فرمودند «شکم شما را حرام فراگرفته است و حقالناس بر گردن شما میباشد و به دنیا تعلق دارید» و به این جهت است که انسان باید بصیرت خود را نسبت به این علل و عوامل بالا ببرد.
وی با بیان اینکه کربلا فرهنگ و فرهنگ ساز است، گفت: اگر در جامعه کوچک که همان خانه و خانواده است، ارزشهای کربلا و عاشورا به طور حقیقی حاکم شود، بیان سیدالشهدا(ع) و رجوع به فرهنگ حسینی، مؤثرترین عامل در سیر مشاهده استقرار فضای آن جامعه در تحت ولایت ابلیس است که سبب ارتقای رتبه آن جامعه میشود.
حجتالاسلام مؤمنی در ادامه با اشاره به اینکه مقتل خوانی، کاری علمی و تخصصی است، خاطرنشان کرد: باید اتفاقهای رخ داده در جریان عاشورا تبیین و توضیح داده شود. مقتلخوانی، کاری علمی و تخصصی است و باید به جایگاه خود برگردد که اهتمام علما را نسبت به این بُعد میطلبد و روضهخوانی نیز تلقی بر بیسوادی افراد نشود.
استاد حوزه علمیه قم درباره روضه مکشوف اظهار داشت: روضه مکشوف، روضه نوامیس اهل بیت(ع) است و روضههایی هستند که دون شأن ائمه اطهار(ع) میباشد و غیر از این موارد، شامل روضه مکشوف نیست و اگر کسی غیر از این را روضه مکشوف بداند، خواندن آن نیز جایز است، چرا که امام معصوم(ع) خوانده است.
وی اظهار داشت: اگر نسبت به مطلبی قول، تقریر و فعل معصوم(ع) بود، آن مطلب برای ما حُجیت دارد. وقتی که امام معصوم(ع) بی مقدمه نسبت به جریان کربلا ورود پیدا میکنند و مطالبی را بیان میفرمایند، ما نیز از ائمه اطهار(ع) بیان میکنیم. امام رضا(ع) جریان ذبح امام حسین(ع) را بیان فرمودهاند و امام صادق(ع) نیز قتل صبر را بیان کردهاند و جریان نحوه شهادت سیدالشهدا(ع) از لسان امام باقر(ع) بیان شده است.
حجتالاسلام مؤمنی گفت: مضمون به این کلام است که امام باقر(ع) فرمودند که تمام بلاها را در کربلا بر سر جدم حسین(ع) آورند. به خاطر اینکه این مسائل بیان نشده است، برخی این جریانات را باور نمیکنند. هنگامی که حضرت زهرا(ع) به یاد مصائب امام حسین(ع) میافتادند، ضجه میزدند که پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) را آرام میکردند.
استاد حوزه علمیه قم از عقلانیت به عنوان عنصر اساسی کربلا نام برد و گفت: هیچ مطلبی در کربلا خارج از عقل نیست. عقل بر دو قسم، مطلق و فطری است. عقلی فطری است که شائبه و اوهام در آن ورود پیدا نکرده باشد که همان عقل سلیم خوانده میشود. عقل مطلق، عقلی است که با ذخایر دنیا درگیر شده است و ماهیت کربلا را درک نمیکند؛ عقل سلیم حقیقت کربلا را درک میکند.
حجتالاسلام مؤمنی در پایان اظهار داشت: انسان عاقل تمام تلاش خود را برای کسب رضای خدا انجام میدهد که متأسفانه این مورد در جامعه کم است. تمام جریان کربلا بر عقلانیت استوار است چرا که امام حسین(ع) در مسیر وفای به عهد و بندگی قدم برداشت و در صدد بود که در کربلا با بیانات خود، عقول تعطیل شده را احیا کند./822/پ202/ی