۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۳۲۸۸۳

آشنایی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نقادی و بازپیرایی مواریث معرفتی علمی بازمانده از سلف صالح در حوزۀ دین‌پژوهی و حکمت و معرفت دینی و نظامات اجتماعی اسلام، بازآرایی و ارائه مناسب معارف دینی با لحاظ نظرها و نیازهای نو پدید و اهتمام به نظریه‌ پردازی، نوآوری و گره‌گشایی در قلمرو اندیشۀ دینی و نظام‌های رفتاری اسلام اهداف مهم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در پرتو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظامی براساس ارزش‌های معنوی و احکام الهی در ایران، بار دیگر تفکر دینی به عنوان اندیشه‌ای امید زا، حیات‌بخش و مترقی، در عرصه حیات انسان معاصر ظاهر شد.

 

بایستگی تحقیقات دقیق، جامع و منسجم، پیرامون زیرساخت‌های اندیشۀ دینی و نظامات اجتماعی مبتنی بر آن و ضرورت پرداخت علیی و روزآمد به حوادث واقعۀ فکری، به فراخور شرایط کنونی و درخور این رستخیز عظیم، و نیز لزوم آسیب‌ شناسی در حوزۀ فرهنگ ملی و باورداشت‌های دینی، به منظور تبیین عرضۀ صحیح و دفاع معقول از اندیشه دینی و زدودن پیرایه‌های موهوم و موهون از ساحت قدسی دین، و صیانت از هویت فرهنگی و سلامت فکری اقشار تحصیل کرده و نسل جوان کشور، تأسیس نهاد علمی ـ پژوهشی و آموزشی ممحض و کارآمدی را فرض می‌نمود.

 


پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نهادی است علمی فکری، دارای مجوّز رسمی و شخصیت حقوقی مستقل و در حکم دستگاه عمومی است که حسب‌الامر مقام معظم رهبری در سال 1373 تأسیس شد.

 

 اهداف و رویکرد این پژوهشگاه نقادی و بازپیرایی مواریث معرفتی علمی بازمانده از سلف صالح، در حوزۀ دین‌پژوهی و حکمت و معرفت دینی و نظامات اجتماعی اسلام، بازآرایی و ارائه مناسب معارف دینی، با لحاظ نظرها و نیازهای نو پدید، اهتمام به نظریه‌ پردازی، نوآوری و گره‌گشایی در قلمرو اندیشۀ دینی و نظام‌های رفتاری اسلام، مطالعۀ تطبیقی و نقد مبتکرانه و عالمانه مکاتب و مناظر فکری معارض، دفاع علمی از حکمت و اندیشه و فرهنگ دینی، کوشش برای رفع نیازهای علمی و نظری نظام جمهوری اسلامی در حوزۀ نظامات اجتماعی و رفتاری اسلام است.

 

ارکان ستادی این پژوهشگاه از هیئت امنا که متشکل از سه تن از شخصیتهای علمی برجسته است که وظایف آنها تصویب تغییرات اساسنامه به پیشنهاد ریاست پژوهشگاه، تصویب نهایی سیاستهای کلی و خطوط مشی جامع پژوهشگاه، تصویب نهایی محورهای اساسی تحقیقات، بررسی و تصویب توسعه پژوهشگاه، پشتیبانی مادی و معنوی از پژوهشگاه و ترغیب فضلای حوزه و دانشگاه است. شورای عالی از دیگر ارکان است که مرکب از ریاست و معاونان پژوهشگاه، رؤسای پژوهشکده‌ ها و موسسات وابسته بوده و مسؤولیت تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌های پژوهشی و آموزشی، کمک به امور اجرایی و فراهم آوردن امکانات در زمینه فعالیتهای پژوهشی و آموزشی را بر عهده دارد. از دیگر ارکان پژوهشگاه که به عنوان بالاترین مقام مدیریتی را دارد رئیس پژوهشگاه است که مسؤولیت هدایت تصمیمات و فعالیت‌ها و تدبیر امور کلان و هماهنگ‌ سازی بخشهای گوناگون را عهده ‌دار است. از ابتدای تأسیس پژوهشگاه تاکنون حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد مسؤولیت ریاست پژوهشگاه را بر عهده دارد.

 

پایگاه اینترنتی پژوهشگاه دارای بخش هایی شامل پژوهشکده نظام‌های اسلامی، پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی، مرکز پژوهش‌های جوان، قطب علمی فلسفه دین، معاونت علمی ـ پژوهشی، معاونت آموزش، معاونت امور بین الملل، معاونت حقوقی و توسعه مدیریت و منابع است که به معرفی و اهداف این بخش ها می پردازد.

 

بخش دیگر این پایگاه اخبار پژوهشگاه است که آخرین اخبار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را برای مخاطبان منعکس می کنند.

 

همچنین در این پایگاه به معرفی مجلاتی که از سوی پژوهشگاه منتشر می شود پرداخته است. مجلات اقتصاد اسلامی، قبسات، ذهن، زمانه، کتاب نقد و مجله بین‌المللی حکمت نمونه هایی از این مجلات هستند.

 

دیگر ویژگی این پایگاه که می توان به آن اشاره کرد، سایت ها و موسسات مرتبط با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کرده است.

 

گفتنی است، علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی www. iict.ac.ir مراجعه کنند./1325/پ203/س

 

ارسال نظرات