۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۳۲۸۹۴
کارشناس امور سیاسی:

عدم انطباق خطوط قرمز دو طرف مذاکره کننده دلیل نرسیدن به توافق بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به ادامه دار شدن مذاکرات، گفت: عدم انطباق خطوط قرمز دو طرف مذاکره کننده دلیل نرسیدن به توافق بود.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کیهان برزگر کارشناس مسایل سیاسی، در نشست خبری که بعد از ظهر چهارشنبه پنجم آذر در محل انجمن علوم سیاسی برگزار شد، با اشاره به پرونده هسته ای ایران از سال 2001 میلادی گفت: ابعاد پرونده هسته ایران از حوزه حقوقی، سیاسی، اقتصادی بیش از دوازده سال در حال پیگیری است.


وی افزود: از زمان آغار موضوع هسته ای ایران تا کنون دیدگاه های متضاد ایران و غرب در تداوم و گسترش فعالیت های هسته ای کشور سبب شده است تا موضوع فراتر از یک موضوع ملی مربوط به انرژی صلح آمیز با ابعاد توسعه ای، به موضوعات امنیت منطقه ای و بین الملی ارتباط یابد.


کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به چالش های غرب در روند مذاکرات اظهار کرد: در سال 2002 تا 2006 که دو طرف با هدف شناسایی اهداف و خواسته های یکدیگر و دسترسی به یک راه حل وارد مذاکره شدند اما به نتیجه ای نرسیدند، دوم دوره تقابل و تعامل بین 2006 تا 2013 که دو طرف وارد مذاکرات جدی شدند و باز هم به نتیجه ای نرسیدند، دوره سوم دوره تعامل از سال 2013 تا کنون که دو طرف تلاش گسترده ای برای دستیابی به یک توافق نسبی آغاز کردند و تا به امروز ادامه دارد.


برزگر ادامه داد: روند دیپلماسی هسته ای ایران با قدرت های بزرگ از لحاظ موضوعی ابعاد مختلفی را شامل می شود، درس های تاریخی، مسایل روابط قدرت، ارزشی و هویتی، معادلات سیاست داخلی، حقوقی و تکنیکی، اقتصاد سیاسی و تحریم ها همگی در این روند قابل بررسی و تجزیه و تحلیل هستند.

 

وی با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت هسته ای در جهان فراتر از جنبه صلح آمیز به جنبه تسلیحاتی هم مرتبط است، اظهار کرد: چیزی که از آن به عنوان آستانه یا گریز هسته ای یاد می شود و اینکه چگونه عنصر زمان بین یک فعالیت صلح آمیز و حرکت به سوی تسلیحاتی شدن در روند یک دیپلماسی هسته ای مورد اهمیت واقع می شود.


کارشناس امور بین الملل با اشاره به کنفرانس هسته ای بعد از ضرب الاجل هسته ای سوم آذر ماه اعلام کرد: با توجه به اینکه ما یک دوره تاریخی را پشت سر گذاشته ایم، این به پژوهشگران کمک می کند که در شناخت از بازیگران اصلی پرونده هسته ای و منافع و نیات واقعی آن ها در این روند دست یابند.


گفتنی است که هشتمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع "دیپلماسی هسته ای" یازدهم آذر ماه سال جاری با مشارکت موسسات، انجمن های علمی و نهاد های مختلف پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود./818/پ202/ب4

ارسال نظرات