۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۳۴۰۰۸
آیت الله نمازی:

تقوا تنها راه رهایی از هوای نفس است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله نمازی با بیان این‌که تقوا دارای دستاوردهای فراوانی است، گفت: تقوا سبب تقویت ظرفیت و نیروی انسان مؤمن برای مبارزه و مقابله با هوای نفس می‌شود.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم کاشان گفت: هوای نفس یک عنصر و عامل خطرناک و دشمنی است که بنابر حکمت و مصلحت در درون ذات انسان جاسازی شده است، از این رو انسان هیچ وقت نمی تواند از این دشمن فاصله بگیرد چون همیشه و در همه جا همراه انسان است.

 

وی با اشاره به این که هوای نفس دشمن خارج از ذات انسان نیست و هرکجا برود و در هر مکانی و موقعیتی‌ که قرار داشته باشد همراه انسان است گفت: یکی از دلایلی که جهاد با نفس را جهاد اکبر نامیده اند بر همین اساس است که هوای نفس همیشه دنبال و همراه انسان است .

 

به گفته وی جنگ با دشمن خارجی جنگ با فاصله و دارای مسافت و خاکریز است و امکان پنهان‌کاری نیز در آن وجود دارد، ضمن این‌که احتمال و امکان عقب نشینی نیز در این نوع جنگ وجود دارد اما از دست هوای نفس نمی‌توان فرار کرد.  

 

عضو جامه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که هیچ کس توان جداسازی نفس از خود را ندارد گفت: یکی از ویژگی‌های هوای نفس این است که همیشه انسان را به سوی بدی‌ها، زشتی‌ها، شهوات و غصب تشویق و فرا می‌خواند.

 

آیت‌الله نمازی همچنین با اشاره به این‌که هوای نفس امیر نیست و اماره است تأکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم هوای نفس در وجود همه انسان ها، حتی در انبیاء همیشه فرمان به بدی ها و زشتی‌ها می‌دهد.

 

وی یاد آورشد: امیر به معنای امرکننده است اما اماره صیغه مبالغه است به این معنا که بسیار امرکننده است و انسان را رها نمی‌کند و مرتب هوای نفس را در انسان پمپاژ می‌کند با این تفاوت که انسان‌هایی که رحمت خدا شامل حال آنها است و توجه و عنایت الهی را دارند توان به اسارت‌گرفتن هوای نفس را هم دارند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: این افراد به جای این‌که اسیر هوای نفس باشند، هوای نفس را به گروگان می‌گیرند و آن را اسیرخود می‌کنند.

 

آیت‌الله نمازی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار نیز از هوای نفس خود اظهار نگرانی می‌کنند گفت: وقتی انبیای الهی این چنین در معرض تهدید و توطئه تهاجم هوای نفس هستند ما نباید از  این که حزب اللهی هستیم و نماز می‌خوانیم، نماز جمعه می رویم و کار خیر انجام می‌دهیم از خودمان راضی باشیم چرا که یک غفلت  می‌تواند تیرهای وسوسه نفسانی شیطان، انسان را در دام خود گرفتار کند./1307/پ202/ب6  

ارسال نظرات