۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۳۴۱۱۴
در برنامه تلویزیونی یاد خدا عنوان شد؛

جایگاه حریم خصوصی در مبانی دینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در آیات قرآن کریم تجسس در کار دیگران دیگران و عیب جویی از آنها حرام است، ادامه داد: تجسس در کار دیگران انسان را تا قعر جهنم پیش می برد.
محسن ميرباقري محسن ميرباقري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محسن میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی یاد خدا از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که تجسس در کار دیگران کاری بسیار زشت و ناپسند  و حرام است، گفت: قرآن کریم انسان را از تجسس در کار دیگران بر حذر داشته و می فرماید شما حق ندارید در زندگی دیگران تجسس کنید زیرا تجسس در کار دیگران و عیب جویی از آنها انسان را تا قعر جهنم پیش می برد.

 

وی با بیان این که انسان باید از همان دوران کودکی به فرزندان خود آموزش دهد که در کار دیگران تجسس نکنند، گفت: در اسلام حریم ها به خوبی ترسیم شده است و هر کس دارای یک حریم شخصی است و ما حق نداریم بدون اجازه شخص به حریم شخصی او وارد شویم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بعضی از افراد به بهانه این که حریم شخصی مربوط به خواهر، برادر و یا همسرشان است در آن به تجسس می پردازند، ادامه داد: حریم شخصی مربوط به هرکس که باشد ما اجازه تجسس در آن را نداریم زیرا ممکن است شخص در حریم شخصی خود چیزهایی داشته باشد که برایش سنگین باشد ما آنها را ببینیم.

 

میرباقری با بیان این که فرزندان در دست پدر و مادر امانت هستند، تأکید کرد: عده ای فکر می کنند بر فرزندان و پدر و مادر خود مالکیت دارند در حالی که پدر و مادر و فرزند امانت و موهبت  خداوند به انسان هستند همچنین یکی از دلایل عمده ای که موجب می شود انسان در کار دیگران تجسس کند و عیب جویی از آنها بپردازد همین حس مالکیت بیش از اندازه بر همه چیز است.

 

وی افزود: خداوند برای این که حریم مادر و پدر و فرزندان در خانواده حفظ شده به ما دستور داده هر گاه می خواهیم وارد حریم خصوصی یا اتاق دیگری شویم سه مرتبه باید در بزنیم که اگر بعد از سه مرتبه شخص اجازه نداد حق نداریم وارد اتاق یا حریم خصوصی او شویم و باید برگردیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از مشکلات امروزی درمیان خانواده و جامعه به تجسس نابجا در زندگی دیگران ختم می شود، اظهار داشت: تجسس جز در زمانی که پای امنیت و جان یک انسان در میان باشد شایسته نیست و کسی که به تجسس در زندگی دیگران می پردازد باید در روز قیامت در مقابل درگاه الهی پاسخگو باشد.

 

میر باقری با اشاره به این که تجسس موجب بدبینی انسان به دیگران می‌شود، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم این عادت بد را کنار بگذاریم باید ابتدا به مرور زمان با پناه بردن به خدا از شر وسوسه های شیطان این کار را انجام دهیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ما باید از همان دوران کودکی حریم خصوصی دیگران را به فرزندان خود بشناسانیم، یادآور شد: دین مبین اسلام تاکید دارد در همان ابتدای سنین کودکی حریم خصوصی حداقل در محیط خانواده به کودکان آموزش داده شود./837/پ203/س

ارسال نظرات