۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۳۵۵۰۰
امام جمعه شبستر تشریح کرد؛

اقوال مختلف در مورد بازگشت اهل بیت به کربلا

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: یکی از شبهات موجود میان علما و مورخان تاریخ اسلام این بود که کاروان خاندان مطهر امام حسین(ع) در اربعین اول به کربلا بازگشته‌اند یا در زمان دیگری این امر صورت گرفته است.
کاروان اهل بيت

حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تبیین دیدگاه مورخان تاریخ اسلام در پاسخ به یکی از شبهات مهم در اربعین حسینی پرداخت و اظهار داشت: یکی از شبهات موجود میان علما و مورخان تاریخ اسلام این بود که کاروان خاندان مطهر امام حسین(ع) در اربعین اول به کربلا بازگشته‌اند یا نه.

 


وی با بیان این‌که سه دیدگاه مهم در این زمینه وجود دارد، گفت: عده‌ای عقیده دارند اهل بیت امام حسین(ع) در سال 61 هجری از شام برگشته و در بیستم صفر همان سال در کربلا با جابر بن عبدالله انصاری ملاقات کردند و همگان برای امام عزاداری کردند که از این اربعین به عنوان اربعین اوّل یاد می‌شود و از شهرت بیشتری برخوردار است.

 


امام جمعه شبستر ادامه داد: بعضی دیگر نیز بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا و ملاقات آنان با جابر را قبول ندارند. بر اساس این دیدگاه اهمیت اربعین ربطی به نحوه رسیدن دوباره اهل بیت(ع) به کربلا ندارد. استاد شهید مطهری نیز در جلد اول کتاب حماسه حسینی رفتن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر بن عبدالله را قبول ندارد. به نظر آن عالم، مدت زمان رفت و برگشت آنها به گونه‌ای است که امکان ندارد، پس از چهل روز دوباره به کربلا برگشته باشند.

 


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به نظر گروه سوم در خصوص اربعین گفت: در این میان بعضی دیگر بر این عقیده هستند که اربعین وجود داشته است؛ بدین معنا که اهل بیت(ع) در کربلا حضور یافته و برای امام حسین(ع) و یاران او عزاداری کرده‌اند؛ ولی در سال اوّل و یا سال‌های بعد بوده، معلوم نیست.

 


وی با اشاره به نظریه شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی اظهار داشت: کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع)» شهید قاضی طباطبایی با توجه به روح علمی حاکم بر آن، یک اثر پژوهشی و تحقیقی است که آن عالم مجاهد با آوردن پانزده دلیل ضمن پاسخگویی به شبهات، اثبات کرده اسرا و خاندان مطهر حضرت سید الشهدا(ع) در اربعین اول به کربلا برگشته‌اند.

 


امام جمعه شبستر افزود: آیت الله قاضی طباطبایی با نگارش این اثر ارزشمند کوشید تا غبار تردید و شبهه از چهره یک روایت تاریخی بردارد و برای این هدف متعالی خود به منابع بی شماری مراجعه کرد، از این رو نمی‌توان گفت که بخشی از اثر مذکور شهید آیت‌الله قاضی، علمی و بخشی دیگر غیر علمی است.

 


وی تصریح کرد: آن عالم مجاهد با درایت و وسواس بی‌اندازه علمی، خواسته با ذکر سند و منابع معتبر نسبت به ادعای صحیح و به حق(بازگشت اهل بیت در سال اول) دلایل کافی ارایه دهد. شهید آیت الله قاضی طباطبایی پس از ذکر و تشریح دلایل پانزده‌گانه به پاسخگویی به برخی شبهات وارده در خصوص اسراء اهل بیت و اربعین سید الشهدا(ع) می پردازد./935/ت302/ب4

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
آیت الله قاضی طباطبایی زحمات زیادی در جهت زدودن شبهات اربعین داشتند خدا رحمتشون کنه
0
0