۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۳۵۷۹۴
وزیر آموزش و پرورش:

توجه به پژوهش سبب موفقیت سازمان‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که پژوهشگاه به عنوان بخش تحقیق و توسعه در این وزارت خانه است، گفت: آن سازمان‌هایی موفق‌تر هستند که اهمیت ویژه‌ و بیشتری به بخش تحقیق و توسعه دارند.
فاني وزير آموزش و پرورش

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش آیین بزرگداشت هفته پژوهش که صبح امروز در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: سند تحول به عنوان بالاترین سند فضای خوبی را برای این وزارت خانه فراهم کرده که ما بتوانیم با اجرای آن تحولی در آموزش و پرورش و در دستاورد‌های این نظام پیدا کنیم، امیدواریم خروجی‌های دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های با کیفیت بیشتری از قبل و حال داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اجرای این سند اظهار داشت: در اجرای سند، مطرح شد که ما نیاز یه یک نقشه راه داریم و امیدواریم طی 1 یا 2 ماه آینده این نقشه مطرح شود و ما بازخورد آن را بگیریم، البته در سال تحصیلی جاری ما توانسته ایم 40 راه از 149 راه‌کار سند اجرا کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تحولات و زیر نظام های این سند تصریح کرد: اما سند تحول دارای 6 زیر نظام است و یکی از این 6 نظام، نظام پژوهشی است،‌ بخش عمده آن را آماده کرده و امیدواریم هرچه زود تر به ثمر برسد و اجرایی شود، مشخص است که نمی‌توانیم بدون پژوهش اقدامی کنیم، تجربه این موضوع را ثابت کرده، در جاهایی که بدون مطالعه و پژوهش وارد شدیم ضرر کرده ایم.

 

فانی با اشاره به تحولات تصمیم گیری در طول تاریخ آموزش و پرورش بیان داشت: با مرور از سال 57 تا به امروز می بینیم که چهار مرحله داشته‌ایم، وقتی با مشکلی روبرو می شدیم مدیر مربوطه به دیدگاه خود تصمیمی برای رفع آن می گرفت، مدیران به این نتیجه رسیدند که با تصمیم گیری خود و سریع نمی‌توان به نتیجه رسید و باید نگاه کارشناسی صورت گیرد، مدیران تصمیم گرفتند که باید با کار پژوهشی مشکلات را رفع کرد و بالاخره این که امروز است که باید نظر خبرگان را جویا شویم و این امر بخشی از تحقیقات است و خبرگان به دلیل تخصص و اشراف بر آن موضوع می‌توانند تصمیم به مراتب بهتری بگیرند.

 

وی در باره نقش پژوهشگاه در این نظام ابراز داشت: پژوهشگاه به عنوان بخش تحقیق و توسعه در این وزارت خانه است، در دنیا، آن سازمان هایی موفق‌تر هستند که اهمیت ویژه‌ و بیشتری به بخش تحقیق و توسعه دارند و ما در خیلی از سازمان‌ها اینگونه نیستیم و سهم کمی از بودجه به این بخش داده می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: ارکان، کتاب، نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و ... همه در آموزش مؤثر هستند ولی اولویت بندی و ترکیب این عناصر بسیار مهم است، ما کشوری با منابع محدود هستیم و به این خاطر کم تر تحقیقی انجام شده که به این عناصر وزن داده شده باشد، ما باید در انتخاب روش‌های تحقیق طوری عمل کنیم که اولویت ها و عوامل موثر با توجه به محدود بودن منابع را تشخیص دهیم.

 

فانی درباره اهمیت دانش آموزان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه‌های دانش آموزی، جشنواره خوارزمی و جشنواره جابر ابن حیان با هدف تقویت این روحیه پژوهشی و برای پاسخ به سوالات چرا؟، چگونه؟ و چیستی؟ شکل گرفته است، هنگامی که یک دانش‌آموز با یک پدیده روبرو می‌شود باید این سوال را از خود کند که چرایی و چیستی این پدیده کجاست و چه چیزی است و او را مجبور به اندیشه درباره آن کند، تفاوت یک انسان عادی با یک پژوهشگر در همین موضوع است، دانش آموزان از همین مقاطع باید شروع به مسأله شناسی کنند./827/پ202/ب4

ارسال نظرات