۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۳۶۷۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

وقف برطرف کننده بسیاری از مشکلات جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبراکرم(ص) می فرماید انسان بعد از مرگ همه اعمالش در دنیا قطعه می شود اما حسنات صدقات جاریه، علم و فرزند صالح همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
حجت الاسلام سيد مرتضي هنرمند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید مرتضی هنرمند، استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسم روز وقف در آستان مقدس علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان گفت: وقتی انسان اموالی را در راه معینی وقف می کند تا درآمد آن در زمینه تعیین شده هزینه شود، این وقف تا ابد ماندگار است و هیچ فردی قدرت تصرف آن را نخواهد داشت و حسنات آن را بعد از مرگ هم دریافت خواهد کرد.  

وی از وقف به عنوان صدقات جاریه و ماندگار نام برد و با اشاره به این که انسان می تواند با وقف بخشی از دارائی های خود را حتی بعد از مرگ از حسنات آن بهره مند شود، گفت: وقف در اصطلاح فقه به معنی حبس کردن است، لذا انسان با وقف بخشی از دارایی خود در راه  تعیین شده ای آن را حبس می کند تا کسی نتواند در جایی دیگر آن هزینه کند.

حجت الاسلام هنرمند با تأکید بر این که وقف به دور از هرگونه جبر و اجبار باید انجام شود گفت: وقف باید دائمی باشد و قابل فروش و واگذاری به ورّاث نباشد و از ملک شخصی خارج شود.

 وی، وقف را دارای آثار و دستاوردهایی در بخش های مدرسه سازی، آموزشگاهی، حوزه های علمیه کارگاه های اقتصادی و... دانست و گفت: هر یک از این بخش ها دارای خروجی هایی است که افراد نیازمند جامعه می توانند از آن بهره مند شوند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین آثار و دستاوردهای بخش وقف در زمینه های دارو و درمان نیازمندان، اشتغال جوانان، تهیه مسکن، تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان را چشمگیر خواند و یاد آورشد: درآمدهای وقف همه ساله بخش مهمی از مشکلات این بخش ها را پوشش می دهد.

حجت الاسلام هنرمند در ادامه با اشاره به این فرمایش امام سجاد(ع) که فرمود، ازدری که فقر وارد شود به همراه او کفر و بی دینی نیز  وارد خواهد شد یاد آورشد: استفاده صحیح از منافع وقف می تواند بسیاری از مشکلات نیازمندان جامعه را پوشش دهد.

وی با اشاره به اهمیت وقف در بین ائمه اطهار(ع) گفت: امیرالمومنین(ع) چاه های بسیاری را حفر و آب چاه ها و باغ های خود را وقف کرد، ضمن این که دیگر ائمه اطهار(ع) نیز وقفیات زیادی داشتند که امروز بعد از گذشت یکهزار و 400 سال این وقفیات هنوز پا بر جا است و مردم مسلمان از آن منتفع می شوند.

حجت الاسلام هنرمند یاد آورشد: مخیره نیز باغی را وقف و به پیامبر واگذار کرد که هنوز ماندگار است، ضمن این که متن موقوفات آنها نیز هنوز موجود است.

لازم به ذکر است، مراسم های هفته وقف از 29 آذرماه تا 5 دی ماه همزمان با سراسر کشور در شهرستان کاشان برگزار می شود./1307/پ202/ب

ارسال نظرات