راهبردهای طلبگی اثربخش تبیین شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام عصر امروز در نشست تخصصی «راهبردهای طلبگی اثربخش» در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه خراسان گفت: طلبگی یعنی، اسلام شناسی و اسلام شناسی، یابی به نظر خداوند است.
وی افزود: تمام تلاش دستگاه ولایت و امامت از صدر اسلام تاکنون، به خاطر نظر خدا بود بنابراین اگر بخواهیم طلبه اثربخشی باشیم و نظر خداوند را به دست آوریم باید نظر خدا را در تمام حیطه های زندگی عملیاتی کنیم.
وظیفه طلاب، تصمیم سازی برای تصمیم گیران در جهت نظر خدا است
حجت الاسلام واسطی، وظیفه طلاب را تصمیم سازی برای تصمیم گیران در جهت نظر خدا دانست و خاطر نشان کرد: خصلت حوزه های علمیه تصمیم سازی است و توسط فقیه که استراتژیست است انجام می شود و او باید به عنوان یک راهبرد، چارچوب ها و سطوح اصلی را برای رسیدن به این هدف، طوری مدیریت کند که نظر خدا در آن جاری شود.
این پژوهشگر نخبه افزود: در واقع فقیه یک دین شناس است یعنی نظام معرفتی، نظام حقوقی و نظام اخلاقی؛ که نه تنها در دین، بلکه هر جا طراز معرفتی در کار است این سه نظام حاکم خواهد بود.
اهمیت تمدن سازی
حجت الاسلام واسطی خصلت دیگر حوزه علمیه را تمدن سازی برشمرد و تصریح کرد: دین نیامده است تا ارتباط خاص خدا را در عبادت ها بیان کند و بقیه امور را به عقل ما واگذارد بلکه در ریز امور زندگی تا امور کلان، روی روحیه و فکر و رفتار ما آثار صحیح دارد، دین آمده تا شخصیت ما طبق نظر خدا شکل گیرد.
وی، لازمه حرکت طلبه در مسیر نظر خدا را، قرار دادن اجتهاد به عنوان سرلوحه خواند و اظهار کرد: بدین منظور، ابزارهای متن محور لازم است؛ علم خدا و پیام خدا در متن آمده است(قرآن و روایات) و باید بتوانیم متن را به صورت دقیق کاوش و استنباط و استخراج کنیم، در واقع تمام این تحلیل ها برای این است که قدرت استنباط متن و بعد استدلال متنی را داشته باشبم.
لوازم ورود طلاب به درس خارج و مباحث تخصصی
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، لازمه ورود به درس خارج و مباحث تخصصی را ایجاد پنج بسته علمی توسط طلاب معرفی کرد و گفت: اولین بسته، بسته هستی شناسانه است؛ هر تمدنی بخواهد شکل گیرد باید زیرساخت هستی شناسانه داشته باشد.
وی ادامه داد: هنر دین، شفاف سازی عوامل موثر بر زندگی است؛ دومین بسته علمی، بسته معرفت شناسانه است و این که وجود خطا و توهم برای ما ملموس کرده که تمام آنچه در ذهن ما می گذرد عین واقعیت نیست در واقع، بسته معرفت شناسی، ارائه ابزار کشف واقعیت به صورت موجه است.
این پژوهشگر حوزوی، سومین بسته را بسته انسان شناسانه مطرح و اظهارکرد: اگر بحث انسان شناسانه نداشته باشیم، فهم آیات ممکن نمی شود و یکی از مشکلات عالم تربیت انسان است، بنابراین طلاب باید، طبق نظر خداوند به تربیت خود و خانواده و نیز انتقال آن به مردم برای انجام بپردازند.
حجت الاسلام واسطی، ادامه داد: بسته روش شناسانه، چهارمین بسته است؛ برای ایجاد تغییر در رفتار و نظام های اجتماعی و نیز خانواده به ابزارهای تحقق بسته روش شناسانه نیاز داریم که به ما کمک می کند تا علم و اثری نافع به وجود آید، یعنی در رفع مشکل، اصلاح، بهبود و ارتقا آن موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: بسته روان شناسانه در کنار روش تحقیقی(ورودی) که مرکز آن بود یک خروجی یعنی روش اجتهادی نیز دارد. اجتهادی که در مقیاس های فردی و خرد و در مقیاس جمعی وکلان به ما کمک کند تا در تمام حیطه های زندگی نظر خدا را استخراج کنیم.
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ، آخرین بسته را بسته دین شناسانه بیان و تصریح کرد: ما از مسایل دین، عقاید و اخلاق اطلاع داریم ولی به طور کامل هیچ واحد درسی در دین شناسی وجود ندارد.
حجت الاسلام واسطی یادآور شد: همه طلبه ها باید به گونه ای درس بخوانند که پنج بسته را رعایت کنند تا بتوانند با تولید علم، کشف نظر خداوند را پیش برند و تنها نقل اقوال صورت نگیرد./844/پ202/ب5