۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۳۹۹۶۱

مهاجرت گسترده مسلمانان اویغور به قزاقستان

خبرگزاری رسا ـ تعدادی زیادی از مسلمانان اویغور ساکن در استان زینجیانگ چین به دلیل محدودیت‎هایی که این کشور برای آنان ایجاد کرده مجبور به مهاجرت به قزاقستان شده‎اند.
مسلمانان اويغور
 
به گزارش خبرگزاری رسا، تعدادی زیادی از مسلمانان اویغور ساکن در استان زینجیانگ چین به دلیل محدودیت‎هایی که این کشور برای آنان ایجاد کرده مجبور به مهاجرت به قزاقستان شده‎اند.
 
قنات علی، امام جماعت مسجد حضرت محمد (ص) در شهر آلماتی قزاقستان در این ارتباط به پایگاه خبری Bloomberg Business Week گفت: مسلمانان اویغور به دین خود علاقه داشته و می خواهند آزادانه به دستورات آن عمل کنند.
 
وی افزود: مسلمانان ساکن در چین در انجام فرایض دینی خود بسیار محدود هستند و به همین دلیل بسیاری از آنان در طول ماه رمضان به قزاقستان می آیند تا در اینجا نماز بخوانند، روزه بگیرند و اطلاعات بیشتری در مورد اسلام کسب کنند.
 
هر ساله و در طول ماه رمضان امام جماعت مسجد حضرت محمد (ص) شهر آلماتی به دلیل ورود مسلمانان اویغور ساکن در استان زینجیانگ چین به قزاقستان روزهای شلوغی را سپری می کند.
 
مسلمانان اویغور باید مسیر طولانی 380 کیلومتری را برای رسیدن به آلماتی پشت سر بگذارند، جایی که استقبال گرمی از آنان می شود.
 
مسلمانان اویغور در شهر آلماتی ارتباطات نزدیکی با مسلمانان قزاق ایجاد کرده اند.
 
کنستانتین سیروزکین، استاد مطالعات استراتژیک انستیتو قزاقستان در این ارتباط می گوید: حدود 260 هزار مسلمان اویغور در قزاقستان زندگی می کنند و کاملا با این جامعه هماهنگی دارند. دولت قزاقستان از سیاست جدایی نژادی حمایت نمی کند.
 
بسیاری از مسلمانان اویغوری که از چین به قزاقستان مهاجرت کرده اند در شهر آلماتی، پایتخت سابق قزاقستان و در محلات نزدیک به هم زندگی کرده و کافه ها، رستوران ها و مساجد خود را دارند./990/ب903/د
ارسال نظرات