۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۴۱۷۴۲
مدیر اوقاف و امور خیریه سربیشه:

زدودن فقر از چهره جامعه از مهم‌ترین آثار اجتماعی وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه بابیان این‌که وقف برای برطرف کردن نیازهای جامعه ضرورت دارد، گفت: رفع فقر از چهره جامعه از مهم‌ترین آثار اجتماعی وقف است.
حجت الاسلام حميد بهادري

حجت‌الاسلام حمید بهادری، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با اشاره به آثار فردی و اجتماعی وقف، گفت: برکت و فزونی مال واقف، دوری از بلا، تزکیه و طهارت نفس، آمرزش گناهان از جمله آثار فردی وقف است.

 

وی، رفع فقر از چهره جامعه را از مهم‌ترین آثار اجتماعی انفاق دانست و افزود: وقف برای برطرف کردن نیازهای جامعه ضرورت دارد و بهتر است نیازهای جامعه استخراج شود و پس‌ازآن واقف با توجه به این نیازها روزهای وقف کند.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اهمیت و جایگاه وقف، ادامه داد: یکی از بهانه‌های ترک انفاق، ترس از فقر و نداری است که به تعبیر آیه شریفه 268 سوره مبارکه بقره، شیطان این خوف و هراس را در اشخاص برمی‌انگیزد تا ایشان را از فضیلت والای انفاق محروم سازد و در نقطه مقابل خداوند به وقف کنندگان وعده داده که نه‌تنها مال بخشیده شده را به آنان برمی‌گرداند بلکه چند برابر آن را برمی‌گرداند و این مطلب در آیات و روایات به حدی است که حتی افراد فقیر و تنگدست را به وقف توصیه کرده‌اند تا خداوند به مال آن‌ها برکت داده و آنان را از فضل خویش بهره‌مند سازد.

 

حجت‌الاسلام بهادری، موجود بودن مورد وقف و در مالکیت واقف بودن را از شرایط مال موقوفه عنوان کرد و افزود: بالغ و عاقل بودن، در اختیار داشتن و مجبور نبودن از دیگر شرایط صحت وقف است.

 

وی ادامه داد: در شهرستان سربیشه 12 مورد از اهم نیازهای شهرستان طبق نیازسنجی انجام‌شده مشخص‌شده که می‌توان به وقف با نیت ترویج فرهنگ قرآن، اطعام و بزرگداشت عید سعید غدیر خم، موالید ائمه اطهار (ع)، حوزه‌های علمیه، کمک‌هزینه درمان بیماران، کمک‌هزینه تحصیلی دانش آموزان بی‌بضاعت را از مهم‌ترین این نیازها عنوان کرد.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده جهت اطلاع‌رسانی به‌منظور ترویج فرهنگ وقف در جامعه، گفت: بهترین تبلیغ جهت ترویج فرهنگ وقف اجرای به‌موقع و صحیح نیت واقف است.

 

حجت‌الاسلام بهادری بابیان این‌که از آغاز سال جاری تاکنون پنج وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است ادامه داد: از این تعداد دو وقف انتفاعی و سه وقف منفعتی بوده است.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با اشاره به حدیث شریفی از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) که «بهره هر کس از دنیا همان است که برای آخرت خود انفاق کرده است»، یادآور شد: با انجام عمل وقف هم فرد و هم جامعه از فضیلت والای آن بهره‌مند می‌شوند./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات