۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۴۳۰۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

هدف حکومت اسلامی اقامه عدل و برقراری نظام عادلانه است

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد گفت: در اندیشه سیاسی توحید مدار امام خمینی(ره)، نظام هستی، عدالت محور و هدفمند می باشد و عبث آفریده نشده است؛ بر همین اساس هدف از تأسیس حکومت اسلامی اقامه عدل و برقراری نظام عادلانه است.
هدف حکومت اسلامی اقامه عدل و برقراری نظام عادلانه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد علی وطن دوست، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نشست تخصصی «بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد برگزار شد، گفت: ابراز شناخت و معرفت سیاسی امام خمینی(ره) ترکیبی است؛ بدین ترتیب از منظر ایشان، بین منابع شناخت و ابزار شناخت کاملا تناسب و هماهنگی وجود دارد.

 

وی با بیان این که در تفسیر وحی باید از ابزار عقل مدد گرفت، اظهار کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) وحی به عنوان منبع معرفتی مطرح است؛ بزرگان فلسفه نیز اصالت را به قرآن داده، مفسران نیز در تفسیر قرآن پیش فرض ها را کنار می گذارند.

 

حجت الاسلام وطن دوست به مبانی معرفت شناختی امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود:امام خمینی(ره) منابع و راه های معرفت شناخت را متعدد و ترکیبی از وحی، عقل، قلب، حس و تجربه می دانند و معتقد هستند جمود در یکی از آن ها موجب عدم وصول به معرفت و شناخت حقیقی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: زبان فلاسفه و زبان عرفا و فقها در صورتی که با زبان وحی تطبیق داشته باشد، حجت است؛ امام خمینی(ره) نیز با این که فیلسوف بودند؛ اصالت را به وحی و قرآن می دهند.

 

 

وی به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اشاره و ابراز کرد: اندیشه اسلامی غنی است؛ جوانان غربی، تشنه تر از جوانان ایران هستند؛ از این رو اگر اندیشه اسلامی را به زبان ساده به دنیا ارائه بدهیم، آن ها می پذیرند؛ لذا طلابی که توانایی و استعداد یادگیری زبان انگلیسی را دارند، به آن مسلط شوند تا مبانی اسلام را به جهان ارائه دهند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که چهره عرفانی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) پوشیده مانده است، گفت: مرحوم دولابی در مورد آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) می فرمایند: «این سید مقامات معنوی را با سرعت نور طی می کنند.»   

 

استادعرفان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بزرگان، مقام بزرگان را می شناسند؛ آیت الله بهاء الدینی (ره) در مورد شخصیت آیت الله بجهت می فرمایند:«ایشان ثروتمند ترین شخص به لحاظ معنوی در جهان هستند.»؛ و آیت الله بهجت(ره) با این مقام والا درباره آیت الله خامنه ای(ره) می فرمایند: «اگر مردم می دانستند که استقبال این سید چقدر ثواب دارد هیچ کس در خانه نمی نشست.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد:از منظر امام خمینی(ره) علوم مقدمه رسیدن به معرفت الله هستند؛ از این رو مقصد توحید واقعی است نه توحید علمی؛ به عبارت دیگر شناخت اگر چه از تجربه حسی شروع می شود ولی باید نهایتا به تجربه دورنی و معنوی ختم شود.

 

حجت الاسلام وطن دوست به ارتباط معرفت و تهذیب نفس در اندیشه امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: از منظر ایشان، اگر معرفت با تزکیه پیوند نخورد، معرفت حقیقی حاصل نمی شود؛ زیرا همه معارف حتی علم توحید که بالاترین علم است اگر همراه با تهذیب نباشد، طریقت برای حقیقت نمی گردد.

 

استاد فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد به جایگاه وحی در مبانی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت:از منظر امام خمینی(ره) مبدأ حرکت معرفت از حس و تجربه است که در مرحله بالاتر توسط عقل و برهان تکمیل می شود و در سیر صعودی خود به یقین شهودی می رسد و در نهایت تمامی مراحل باید به محک وحی سنجش شود.

 

 

این کارشناس مذهبی به مبانی هستی شناختی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در جهان بینی الهی، هستی شناسی در کنار جامعه شناسی و انسان شناسی مهم ترین و زیر بنایی ترین اصل به شمار می رود؛ سه ضلع هستی شناسی را می توان خدا شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی دانست.  

    

استاد عرفان دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: جهان بینی و هستی شناسی امام خمینی(ره) مبتنی بر حکمت متعالیه صدرایی و اصالت وجود است؛ این جهان بینی که در برابر جهان بینی ماتریالیستی معاصر قرار دارد، هستی را دارای هدف، مبدأ، معاد، نظام اکمل و جلوه ظهور حق تعالی می داند.

 

این استاد فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با اشاره به آیه «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ، ما از آنِ خدا هستیم، و به سوى او باز مى‏گردیم.»، اظهار کرد: این آیه اشاره به قوس نزول و صعود داشته و  مقصد و غایت وجودی را خداوند متعال بیان می کند.

 

وی به عوالم هستی اشاره و ابراز کرد: بر مبنای هستی شناسی امام خمینی(ره)، سلسله هستی بر مبنای سه عالم جبروت، عالم ملکوت و عالم ماده است؛ عالم ماده، هم ماده و هم صورت دارد؛ عالم ملکوت صورت دارد اما ماده ندارد و عالم جبروت نه صورت دارد و نه ماده؛ بنابراین حقیقت این عالم از طریق علوم حصولی درک نشده؛بلکه تنها از طریق شهود حاصل می شود.  

 

حجت الاسلام وطن دوست افزود: رابطه عوالم هستی، رابطه علت و معلول است؛ از ا ین رو عالم جبروت، علت عالم ملکوت است؛ با در نظر گرفتن این که علت قوی تر از معلول است، بنابراین هر آن چه در عالم ماده است حقیقت آن باید در عالم ملکوت باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به ضعف و نقصان جهان بینی مادی اشاره و اظهار کرد:امام خمینی(ره) در نامه خود به گور پاچف، مشکل و علت فروپاشی نظام کمونیست را نه حاکمیت دانستند و نه آزادی؛ بلکه مشکل را مبارزه بیهوده با خدا و گرایش به جهان بینی مادی قلمداد می کنند.

 

حجت الاسلام وطن دوست به بخشی از نامه امام خمینی(ره) به گورپاچف اشاره کرد و افزود: ایشان در این نامه می فرمایند:«مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را حس دانسته... هستی را همتای مادی دانسته و چیزی را که ماده ندارد، موجود نمی دانند؛ لذا جهان غیب مانند وجود حق تعالی و وحی را افسانه می دانند.»  

 

 

استاد فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد به تفاوت فلسفه اسلامی وغربی اشاره کرد و گفت: افتخار فلسفه اسلامی این است که از آیه و روایات الهام گرفته شده است،ملاصدرا معتقد است نفرین بر فلسفه ای که فوانین آن با شریعت مطابقت نداشته باشد.

 

استاد عرفان دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که فلسفه الهی، انسان را به خدانزدیک می کند، ابراز کرد: نگرش فلسفی امام خمینی(ره) مبتنی بر توحید است.

 

این کارشناس مذهبی گفت: معیار شناخت در جهان بینی الهی اعم از حس و عقل می باشد و چیزی که معقول باشد، داخل در قلمرو علم می باشد، گرچه محسوس نباشد، لذا هستی اعم از غیب و شهادت است.       

 

وی ابراز کرد: از نگاه فلسفه اسلامی که امام خمینی(ره) یکی از پرچمداران آن است، سه شناخت هستی شناسی، انسان شناسی و خداشناسی مطرح می شود؛ از منظر امام خیمین(ره) خداوند متعال به همه هستی احاطه داشته و عالم محضر خداوند متعال است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام خمینی(ره) در تفسیر آیه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، می فرمایند:« هُوَ، اشاره به ذات غیب الغیوب دارد»، تمام عرفا معتقدند، احدی نمی تواند ذات الهی را بشناسد.

 

 

این استاد فقه و اصول حوزه علمیه مشهد به نگرش سیاسی امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: توحید در اندیشه ایشان، بر مبنای وحدت در کثرت و کثرت در وحدت استوار است؛ خداباوری در زندگی سیاسی به معنای حرکت در مسیر سنت، قوانین اکمل و عادلانه هستی است.  

 

حجت الاسلام وطن دوست با بیان این که از منظر امام خمینی(ره) حاکمیت مطلق از آن خداست، افزود: در اندیشه سیاسی توحید مدار امام خمینی(ره)، نظام هستی، عدالت محور و هدفمند می باشد و عبث آفریده نشده است؛ بر همین اساس هدف از تأسیس حکومت اسلامی اقامه عدل و برقراری نظام عادلانه است.

 

استاد فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد با اشاره به این که بالاترین امام شناسی در زیارت جامعه کبیره است، افزود: پیامبر اکرم(ص) واسطه فیض هستند؛ عوالم هستی از نور پیامبر اکرم(ص) آفریده شده است و عوالم هستی از تعینات حقیقت محمدیه است.  

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که مفهوم عشق و محبت از مفاهیم عمیقی است که در عرفان مطرح است، گفت: محور عرفان عملی عشق الهی است؛ آسمان و عشق بر اساس عشق بنیان شده است؛ امام خمینی(ره) در مصباح الهدایه می فرمایند:«فان بِالعشقِ قامَت السماوات وَ الارض». /1309/پ200/ب6

هدف از تأسیس حکومت اسلامی برقراری نظام عادلانه است

فلسفه اسلامی از آیه و روایت الهام گرفته شده است

هستی شناسی امام خمینی مبتنی بر حکمت متعالیه صداریی است

اندیشه اسلامی را با زبان ساده به دنیا ارائه دهید

ارسال نظرات