۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۴۳۱۱۱
استاد حوزه علمیه خواهران:

آرامش مهم‌ترین شرط در آداب غذا خوردن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این‌که آرامش مهم‌ترین شرط در آداب غذا خوردن است، گفت: انسان اگر در هنگام غذا خوردن آرامش نداشته و فکرش مشغول باشد دچار کم غذایی و در دراز مدت دچار سوء تغذیه می‌شود.
تغذيه سالم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه خلعتی، استاد حوزه علمیه خواهران، شامگاه دوشنبه در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که غذا خوردن دارای آدابی است که باید آن آداب رعایت شود، گفت: قبل از غذا انسان باید استراحت کند و بخوابد که به این نوع از خواب در منابع دینی خواب قیلوله می‌گویند و خوابیدن قبل از غذا موجب آرامش انسان می‌شود.

 

وی تصریح کرد: برای این‌که انسان دچار بیماری‌های مختلف نشود باید قبل از غذا خوردن دست‌ها و صورت خود را شسته و وضو بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: بهترین حالت برای غذا خوردن حالت نشسته است و باید قبل از این‌که شروع به خوردن کنیم دعای سفره را خوانده و غذا را با نام خداوند شروع کرده و با آرامش و بدون هیچ دل‌مشغولی غذا بخوریم.

 

وی با اشاره به این‌که انسان هنگام غذا خوردن باید با اراده غذا بخورد، افزود: برقراری رابطه معنوی با غذا از دیگر آداب غذا خوردن است که موجب تقویت اعتمادبه‌نفس انسان و افزایش اشتها می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که خلق رنگ‌ها در غذا با استفاده از ادویه‌های طبیعی گوناگون مانند زعفران که شادی‌آور است و استفاده از انار و کلم که در رنگ‌ها تنوع داشته و موجب خوش‌طعمی و خوش زنگی غذا می‌شود توسط بانوان سلامت تغذیه‌ای خانواده و نشاط آن‌ها را تأمین می‌کند.

 

خلعتی ادامه داد: اگر انسان با استرس و دور از آرامش غذا بخورد در اثر بدغذایی در درازمدت مبتلابه سوءتغذیه می‌شود؛ بنابراین وقتی غذا می‌خوریم باید از تماشای تلویزیون و سایر کارهای هیجانی خودداری کنیم زیرا موجب افزایش استرس آدمی می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که انسان باید در زمان حال زندگی کند، اظهار کرد: سفره محل فکر کردن به مشکلات نیست بلکه محلی برای لذت بردن از غذا است.

 

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان این‌که بزرگ‌ترین تفریح بچه‌ها غذا خوردن است، ادامه داد: باید مادران به وضعیت تغذیه‌ای همسران و کودکان خود توجه داشته و در منزل غذا را تهیه کنند زیرا تهیه غذا با تأمین سلامت اعضای خانواده به رشد فکری و جسمی آن‌ها هم کمک می‌کند.

 

خلعتی با اشاره به این‌که انسان باید هنگام غذا خوردن از جلوی خود غذا بردارد و سعی کنند تا جایی که ممکن است به لقمه دیگران کمتر نگاه کند، گفت: تعارف زیادی سر سفره خوب نیست و بهتر است بگذاریم افراد حاضر بر سر سفره با راحتی و آرامش غذا بخورند و بهتر است مواد غذایی را در دسترس همگان قرار دهیم تا مجبور نشوند دست خود را دراز کرده و احترام آن‌ها حفظ شود.

 

وی ادامه داد: نباید سر سفره غذاهای مختلفی وجود داشته باشد بلکه باید غذاها به‌اندازه افراد خانواده باشد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: خوردن نخود و کشمش در افرادی که دچار دندان‌قروچه هستند و بچه‌های پیش فعال و افرادی که به خاطر عصبی بودن دچار پرخوری هستند توصیه می‌شود؛ زیرا خوردن نخود و کشمش موجب افزایش تمرکز و آرامش آن‌ها شده و زمینه دندان‌قروچه را در هنگام خواب از بین می‌برد.

 

وی با بیان این‌که تا نیم ساعت بعد از غذا خوردن نباید کار فکری انجام دهیم، یادآور شد: علت این موضوع این است که انرژی که پس از غذا خوردن باید صرف کار عمده و هضم غذا شود به خاطر کار فکری به مغز رفته و چون این انرژی زیاد است به چشم‌ها و سر فشار وارد کرده و موجب ضعیف شدن چشم می‌شود./837/پ203/ی

ارسال نظرات