۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۴۴۷۹۸

بزرگداشت دهه فجر نشان دهنده پایداری مردم بر حفظ جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام خمینی(ره) دارای شخصیت ممتاز و بی بدیلی بود، اسلام را به درستی دریافت کرد و به درستی به منصه ظهور رسانید. کار بزرگی که ایشان برای ایران و بشریت انجام داد، کاری بود که توفیق آن برای بسیاری از پیامبران الهی به وجود نیامده بود و بسیاری از امامان معصوم(ع) زمینه چنین عملی را به دست نیاورده بودند.
دهه فجر

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام الله دهه فجر و سی و ششمین سال‌گشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) هستیم، به همین مناسبت حجت الاسلام و المسلمین سید تقی واردی، عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی مطالبی را نقل کرده اند که بهاین شرح است:

 

مفهوم دهه فجر چیست و ما چه وظیفه ای نسبت به آن داریم؟

دهه فجر عبارت است از فاصله زمانی بین ورود امام خمینی(ره) به ایران در 12 بهمن و  سرنگونی رژیم غاصب پهلوی و اضمحلال حکومت شاهنشاهی در 22 بهمن سال 1357 که در این مدت امام خمینی(ره) از تبعید شانزده سال خود به وطن برگشت و رهبری قیام را مستقیما بر عهده گرفت و با درایت بی نظیر خویش و قیام سراسری ملت، حکومت شاهنشاهی را برای همیشه در ایران ساقط نمود و زمینه را برای پذیرش نظام جمهوری اسلامی توسط مردم فراهم کرد. وظیفه همه مومنان و دین باوران آن است که چنین ایامی را گرامی بداریم؛ چه این که این روزها از ایام الله است که خدای بزرگ نعمتش را بر مردم ایران ارزانی داشته است. ایام الله به حکم قرآن کریم«اذکروا نعمة الله علیکم»(ابراهیم/6) باید گرامی داشته شود. زیرا همان گونه که خدای متعال به حضرت موسی(ع) فرمود، یاد چنین ایامی نشانه هایی برای انسان های صبور و شکور است: «و ذکرهم بایّام الله، إن فی ذلک لأیات لکلّ صبّار شکور»(ابراهیم/5).

 

 البته ایام الله تنها به روزهای بزرگ گذشته نیست، بلکه در لسان قرآن کریم به روزهای بزرگ آینده که تحققش قطعی و یقینی است، نیز اطلاق می گردد و فراموش کردن چنین روزهای بزرگ، گناهی است که باید به درگاه الهی توبه نمود. قرآن کریم به پیامبرخدا(ص) دستور داد که به مؤمنان بگوید برای آنانی که ایام الله را باور ندارند( و یا ایمان و امیدی به روزهای آینده که روزهای حساب و کتاب است،ندارند) برایشان طلب مغفرت کنند:« قل للذین آمنوا یغفروا للذین لایرجون ایام الله لیجزی قوما بما کانوا یکسبون»(جاثیه/ 14). به همین جهت بر آحاد ملت و زمامداران و متولیان امور سیاسی و فرهنگی کشور فرض است ایام الله( اعم از ایام الله ماضیه و ایام الله آتیه) را گرامی داشته و خدای مهربان را بخاطر آن شاکر باشیم.

 

عموما از دهه فجر به ایام الله یاد می شود، لطفا بفرمائید به چه جهت دهه فجر، ایام الله است؟

معمولا «ایام الله» به روزهایی گفته می شود که در سرنوشت یک جامعه و یا یک ملت تأثیر بسزایی داشته باشد. مثلا قیام حضرت موسی(ع) بر ضد فرعون که آزادی بنی اسرائل را در پی داشت. به همین جهت خداوند به بنی اسرائیل فرمود قدر آن قیام و آزادی خود را بدانید: یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ .(بقره/47) بعد از آن علت آن یادآوری و گرامی داشت را چنین بیان نمود: وَ إِذْ نَجَّیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ وَ فِی ذٰلِکُمْ بَلاَءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ .(بقره/ 49) و این تذکر را در چند آیه دیگر نیز تکرار نمود.

 

در انقلاب اسلامی ایران نیز باید جوانان ما و نسل های بعدی بدانند که قبل از پیروزی انقلاب، مردم کشور ما چه وضعیتی داشتند. از جهت حکومت و زمامداری نقشی برای آنان نبود و حکومت هر کسی را می خواست، بر سرکار می آورد و یا با تقلب و دستکاری در انتخابات فرمایشی افراد مورد نظر خود را به مجلس می فرستادند. حتی افرادی غیر مسلمان و کافر را در راس امور قرار می دادند. به عنوان نمونه، امیر عباس هویدا که یک بهایی بود، سیزده سال نخست وزیر حکومت فاسد پهلوی بود.

 

اصولا حکومت ایران در دست آمریکا و اسرائیل بود و شخص شاه یک مترسکی بیش نبود. از جهت فرهنگی جامعه ایران در سراشیبی سقوط و اضمحلال بود. انواع فسق و فجور ترویج و تشویق می شد. زنان به برهنگی و عده ای به تن فروشی سوق داده می شدند.

 

از جهت بهداشتی و اقتصادی مردم در وضعیت نامطلوب قرار داشتند و تنها خانواده سلطنتی و وابستگان و مزدوران آنان در رفاه و آسایش بودند. اکثر روستاها خراب و جوانان به شهرها هجرت کرده بودند. دین و مذهب و باورهای مذهبی مردم به تمسخر گرفته می شد و روحانیان و پیروان آنان همیشه تحت نظر و آزار و اذیت حکومت بودند. خارج شدن از آن وضعیت شیطانی و آزاد شدن از حکومت این چنینی، نعمت بزرگ الهی است و از آن بالاتر، قرار گرفتن در زیر پرچم توحید و حکومت اسلامی که همه چیز آن در اختیار مردم است، نعمتی بزرگتر و مهمتر می باشد. بدین جهت دهه مبارکه فجر، به مانند رهایی بنی اسرائیل از ستم فرعونیان، دهه روشنایی و رهایی از ظلم و ستم شاهنشاهی پهلوی و ورود به نظام مقدس اسلامی است.

 

یکی از سوالاتی که ممکن است مطرح شود این است که با گذشت سی وشش سال از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، چه فایده ای برای گرامی داشت دهه فجر و یادآوری آن وجود دارد؟

فواید زیادی برای گرامی داشت آن وجود دارد، که برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

1. یک نوع شکر نعمت های الهی است، که موجب مزید نعمت ها می گردد: وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ .(ابراهیم/7)

 

2. نشان دهنده پایداری مردم در دین و تحقق اداره جامعه توسط دین می باشد.

 

3. تجربیات انقلاب و رسالت های آن به نسل کنونی و نسل های بعدی انتقال می یابد.

 

4. موجب الگو برداری سایر ملل اسلامی می گردد.

 

5. دوستاران انقلاب در داخل و خارج کشور را خوشحال می کند.

 

6. مخالفان انقلاب، به ویژه ضد انقلاب داخلی و خارجی را مایوس می نماید.

 

7. ممنون داری از رزمندگان و شهدای گرانقدری است که در راه تحقق آرمان های انقلاب مبارزه کردند.

 

لازم است از معمار انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) که از ابتدا تا انتهای قیام، مدیریت آن را بر عهده داشته نیز در این گفت­و­گو یادی بنماییم.

 

حقیقتا امام خمینی(ره) دارای شخصیت ممتاز و بی بدیلی بود. وی دست پرورده مکتب اهل بیت(ع) و ذوب شده در اسلام ناب محمدی بود. اسلام را به درستی دریافت کرد و به درستی به منصه ظهور رسانید. کار بزرگی که ایشان برای ایران و مسلمانان و بالمأل برای بشریت انجام داد، کاری بود که توفیق آن برای بسیاری از پیامبران الهی به وجود نیامده بود و بسیاری از امامان معصوم(ع) زمینه چنین عملی را به دست نیاورده بودند.

 

خداوند اراده کرده بود که به دست توانای وی و با خواست ملت به پا خاسته ایران، بار دیگر پیروزی حق بر باطل را به جهانیان نشان دهد. وی امتحانات سختی را پیش از پیروزی انقلاب با موفقیت پشت سر گذاشت و حرمان ها و رنج های زیادی را متحمل شد و حتی فرزند فقیه و دانشمند خود را در این راه فدا نمود و از تمام هستی اش برای احقاق حق و برپایی حکومت الهی هزینه نمود. کار او کار بزرگ و بی همتایی بود. البته وی قابل قیاس با ائمه اطهار(ع) نیست، ولیکن به جرأت می توان گفت که تالی تلو آنان بوده و راه و مسیر آنان را پیموده و در همه حال خود را به خدا سپرده و خدا نیز وی را یاری نمود. درود و سلام خداوند بر روح پاکش باد./997/د102/ب6

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات