۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۴۶۰۳۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش بزرگداشت قیام 29 بهمن تبریز و کارکاه علمی آموزشی سواد رسانه ای و انتشار فصل‌نامه فرهنگ از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مسلم اورنگی، رییس سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دومین همایش گرامیداشت قیام 29 بهمن تبریز با محوریت « تبریز، شهر کهن و شهر پیشگام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران » برگزار می شود.


وی با بیان این‌که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رییس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام سخنرانان اصلی این همایش خواهند بود، خاطرنشان کرد: این همایش که با حضور پژوهشگران، مردم انقلابی و خانواده های شهدا و نجبگان همراه خواهد بود، از ساعت 9 صبح  27 بهمن در سالن اجتماعات مصلای امام خمینی(ره) تبریز آغاز می شود.


اورنگی با بیان این‌که این همایش به همت بسیج اساتید دانشگاه های استان و با همکاری شهرداری تبریز، سپاه عاشورا، دانشگاه های استان و جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد، گفت: این همایش نقدمه‌ای برای دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب اسلامی است.


رییس سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی ادامه داد: هدف اصلی همایش گرامیداشت قیام تاریخی و سرنوشت‌ساز 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز است، ضمن این‌که تجلیل از خانواده های شهدای 29 بهمن از دیگر برنامه های این همایش خواهد بود.


185 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی آزاد شدند


حجت الاسلام محمدعلی محرمی، رییس ستاد دیه آذربایجان شرقی در آیین آزادسازی پنج تن از زندانیان جرایم غیرعمد شهرستان میانه، گفت: با وجود تعهد این ستاد مبنی بر آزاد سازی 180 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد، از ابتدای سال جاری تاکنون 185 نفر از این محکومان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.


وی با بیان این‌که تا پایان امسال نیز 25 نفر دیگر از زندانیان جرایم غیرعمد استان آزاد می شوند، افزود: شهرستان میانه بالاترین رتبه را در این زمینه به خود اختصاص داده است، از ابتدای امسال 24 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد میانه آزاد شدند که با نفرات جدید این آمار به 29 نفر افزایش یافت.


حجت الاسلام محرمی افزود: شهرستان میانه بیشترین میزان اعتبارات ستاد دیه استان را برداشت کرده که این امور در سایه پیگیری های رییس زندان میانه، انجمن حمایت از زندانیان و حمایت و همکاری مددکاران کسب شده است.


کارکاه علمی آموزشی سواد رسانه ای در تبریز برگزار شد


دکتری آذری، در این کارگاه آموزشی که با حضور جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات و نیز علاقه‌مندان برگزار شد، به تبیین سواد رسانه‌ای و ضرورت آن پرداخت و با اشاره به ساختار جهانی نظام رسانه ای گفت: رسانه های ما باید با افزایش سواد رسانه ای به درک واقعی این موضوع رسیده و آن را به جامعه منتقل کرده و وارد صحنه شوند.


وی  با بیان این‌که بزرگترین سازمان های رسانه ای اکثرا آمریکایی هستند، افزود: ما در فضای بین المللی ارتباطات و سازمان های بین المللی با ادغام ها و تمرکز سازمان های رسانه ای مواجه هستیم، مانوئل کاستلز یکی از نظریه پردازان رسانه ای در دهه های اخیر است که در کتاب قدرت ارتباطات خود از 50 شرکت رسانه ای نام می برد که انحصار بازار رسانه ای را در اختیار دارند.ولی رفته رفته این بازار انحصاری کمتر می شود، مثلا در سال 1987 تعداد این شرکت ها به 27 و در سال 1990 به 23 و در سال 1997 به 10 شرکت،در 2000 به 6 شرکت،و در نهایت در سال 2004 به 5 شرکت می رسد.


وی با بیان این‌که این ادغام ها به صورت عمودی، افقی و مورب هستند خاطرنشان کرد: منظور از ادغام عمودی این است که تهیه،پخش و گردآوری اخبار توسط خود سازمان انجام گیرد، ادغام افقی هم یعنی یک شرکت یا سازمان اقدام به خرید دیگر شرکت ها و سازمان نماید و در یک حوزه خبری فعالیت می نماید،و منظور از ادغام مورب این است که سازمان یا شرکت مربوطه علاوه بر فعالیت در حوزه خبری در حوزه تبلیغاتی نیز فعالیت نماید، جالب اینکه ادغام های مورب در آمریکا به شدت رو به افزایش می باشد.


این فعال رسانه ای افزود: رسانه ها می توانند بر سیاست خارجی کشورها و نیز نمایندگان سیاسی کشورها تاثیر بگذارند و این به دلیل حضور در کشورهای مختلف، سبک خاص خبر نویسی، جلب اعتماد مخاطبین، سابقه تاریخی فعالیت این رسانه ها مخصوصا در چین و جنگ اول خلیج فارس که قدرت خود را آشکار نمودند و دلایل دیگر می باشد.


دومین شماره فصلنامه «نامه فرهنگ آذربایجان شرقی» منتشر شد


دومین شماره «نامه فرهنگ آذربایجان شرقی» فصلنامه فرهنگی و پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی منتشر شد. دوره جدید این فصلنامه به همت و سردبیری دکتر حمید سفیدگر شهانقی انتشار می یابد و دومین شماره آن مربوط به پاییز 1393 است.


گفتنی است، عموم پژوهشگران، اعضاء هیات علمی دانشگاه ها و نویسندگان می توانند برای ارسال مقالات پژوهش‌محور خود در حوزه های فرهنگ، تاریخ، هنر و ادبیات آذربایجان  با ایمیل
azfolk@gmail.com ارتباط برقرار کنند./935/پ203/ب4

ارسال نظرات