۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۴۷۷۰۲
به‌ بهانه سالروز شهادت آیت‌الله محلاتی؛

شهید پرافتخار استان مرکزی/ عالمی که از چهره‌های درخشان انقلاب بود

خبرگزاری رسا ـ شیخ فضل‌الله محلاتی در سال‌های 1326 تا 1357 که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، فعالیت‌های ضدطاغوتی زیادی داشت، او پس از آشنایی با شهید نواب صفوی، به گروه فدائیان اسلام پیوست و به علت این همکاری، بارها تحت تعقیب قرار گرفت.
شهيد بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ فضل‌الله محلاتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی،  اول اسفند در تقویم شمسی ما ایرانیان روز دیگری را به خود دیده است، روزی که نام شهید آیت الله محلاتی بر آن نقش بسته است، همچنین این روز، روز "روحانیت و دفاع مقدس" نامگذاری شده است، امشب هم به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله محلاتی مراسم بزرگداشت این شهید بزرگوار در یادواره شهید محلاتی و 330 شهید محلات دکتر «علی لاریجانی»  در مسجد حضرت قائم (عج) شهر محلات با حضور خانواده  معظم شهدا برگزار خواهد شد تا پیمانی دوباره با آزادمردان و حق پویان راه حق ببندیم.

 شهید بزرگوار آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی در سال 1309 در خانواده‌ای مذهبی، از مادری باایمان و پدری پرهیزکار به نام حاج غلامحسین مهدی‌زاده به دنیا آمد. ایشان پس از طی دوران ابتدایی و تعلیم بخش‌هایی از مقدمات در پانزده سالگی برای ادامه تحصیل به قم هجرت کرد و در حوزه علمیه به دروس حوزوی مشغول شد. شهید محلاتی پس از اتمام دروس حوزه، درس‌های تخصصی فقه و اصول را در محضر اساتید بزرگواری چون مرحوم آیت‌الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) گذراند.

ایشان در دوران تحصیل در قم، همواره با تمامی شخصیت‌های علمی و مبارزان بر ضد رژیم پهلوی، ارتباط نزدیک داشت و همین ارتباط و روحیه مبارزه با طاغوت، از او عالمی ساخت که تا آخر عمر گرانبهایش، هم تجسم تلاش و تحرک بود و هم مظهر عشق به امام و امت.

آغاز فعالیت‌های سیاسی

شهید محلاتی در سال‌های 1326 تا 1357 که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، فعالیت‌های ضدطاغوتی زیادی داشت، او پس از آشنایی با شهید نواب صفوی، به گروه فدائیان اسلام پیوست و به علت این همکاری، بارها تحت تعقیب قرار گرفت.

شهید محلاتی در سال 1340 به تهران عزیمت کرد و ضمن اشتغال به کارهای علمی، فرهنگی و تبلیغی، همواره در صحنه‌های مختلف به مبارزه فداکارانه با دستگاه طاغوتی پهلوی می‌پرداخت. ایشان در دریافت پیام‌های امام خمینی(ره) و رساندن آن به مردم از رابطان اصلی بود. شهید محلاتی، در بیشتر راهپیمایی‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش هدایت‌کننده و برجسته‌ای برعهده داشت و در جریان ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، عضو کمیته مرکزی استقبال از ایشان بود.

پس از انقلاب

شهید شیخ فضل‌الله محلاتی که برای حاکمیت اسلام، آزادی و استقلال و اجرای قسط و عدالت، سال‌ها محرومیت و رنج را متحمل شده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آستانه 22 بهمن 1357 به‌عنوان نخستین سخنگوی انقلاب، پیروزی نهضت و استقرار نظام الهی را در کشور از راه رادیو به ملت مسلمانان نوید داد.

شهید محلاتی به‌علت سابقه درخشانش مورد اطمینان حضرت امام خمینی(ره) بود و مسئولیت‌های اجرایی مختلفی مانند معاونت کمیته مرکزی انقلاب، نمایندگی امام در صندوق تعاون صنفی و نمایندگی امام(ره) در مراسم باشکوه حج ابراهیمی در سال 1358 را برعهده داشت. او در انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، از طرف مردم محلات انتخاب و راهی مجلس شورای اسلامی شد.

سپاه

هم زمان با تشکیل سپاه پاسداران، شهید محلاتی که شخصی آگاه، دلسوز و پرتلاش بود، از سوی رهبر کبیر انقلاب، مسئولیت نظارت، کنترل و هدایت این نهاد انقلابی و نوخاسته را پذیرفت. آنچه مرحوم محلاتی را در کار بزرگ ارشاد و هدایت سپاه توفیق بخشید، تنها جایگاه قانونی نمایندگی امام در سپاه نبود؛ بلکه ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آن شهید بزرگوار بود که اعضای سپاه به او از دید مُرشد و پیر راه می نگریستند.

شهید محلاتی به پاسداران محبتی درونی داشت و این علاقه از عشق او به اسلام و امام پدید آمده بود. او پاسداران را از نزدیک می شناخت و اخلاص و ایثار آنها را لمس می کرد. آن شهید والامقام، دل سوز پاسداران بود و این سوز درونی به او تحرک و تلاشی فراوان می بخشید که متجاوز از هزار برنامه آموزشی توجیهی، تربیتی و اخلاقی به شکل‌های مختلف سخنرانی و دستورالعمل از ایشان به یادگار مانده است.

شهید محلاتی، سپاه پاسداران را پرتوان و شکیبا می‌خواست و پشتوانه این آرزو، تلاش بی‌امانش بود. او در یکی از مصاحبه‌های خود در مورد سپاه می‌گوید؛ ان‌شاءالله سپاهی بسازیم که دشمن هوس نکند علیه انقلاب اسلامی توطئه کند.

با توجه به اهمیت و نقشی که شورای عالی سپاه در هدایت، مدیریت و برنامه ریزی سپاه داشت، شهید محلاتی به حمایت و تقویت این شورا اهتمام می‌ورزید و تمام سعی خود را برای حضور همیشگی در جلسات سیاست گذاری و قانون گذاری شورای عالی حفظ می‌کرد. ایشان به‌دلیل اعتبار و موقعیت سیاسی ـ اجتماعی و سوابق مبارزاتی که داشت، پشتوانه‌ای بسیار ارزنده و توانا برای سپاه محسوب می‌شد.

شهیدمحلاتی با عشق به این نهاد مقدس و مسئولیتی که از طرف رهبر کبیر انقلاب به ایشان واگذار شده بود، همواره در مجامع سیاسی، قانون‌گذاری، قضایی و فرهنگی برای احقاق حقوق سپاه پاسداران و دفاع از آن حضوری فعال و پرثمر داشت. پاسداران به علت خلوص نیت و حضور پرثمر و اخلاق آن شهید، به ایشان عشق می‌ورزیدند و از وجود ایشان به‌عنوان راهنما و مربی اخلاق بهره می‌بردند.

بینش سیاسی

شهید محلاتی معتقد بود که در مورد اسلام دو بینش وجود دارد؛ یکی اسلام شاهنشاهی، بدون سیاست و منهای جهاد و دفاع و برنامه های اجتماعی، و دیگری اسلامی که امام امت به این ملت آموخت. شهید شیخ فضل‌الله محلاتی، هم بینش سیاسی داشت و هم میدان دار صحنه سیاست بود. ایشان به سیاستِ آمیخته با دیانت عقیده داشت و در حیطه کاری خود به این موضوع اهمیت فراوانی می‌داد.

شهید محلاتی در مورد نقش دین و روحانیت در سپاه می‌گوید؛ (سپاه و روحانیت دو ارگان هستند که باید با هم حرکت کنند که در رأس آنها، امام یعنی مقام روحانی است که سپاه تابع اوست. روحانیت و سپاه باید باهم اختلاط داشته باشند. سپاه باید فکر، عقیده و مذهب را از روحانیون بگیرد و از وجود آنها استفاده کند.)

اخلاق والا

شهید شیخ فضل‌الله محلاتی به عدالت عشق می ورزید و از تبعیض بیزار بود. هیچگاه از مقام و موقعیت اجتماعی خود سوءاستفاده نکرد؛ زیرا مقام را برای خدمت به اسلام می‌‌خواست، نه برای رفاه و راحتی خود و بستگان خود. ایشان در زندگی خود، با کمال تعهد و تقیّد به دستورات دینی عمل می کرد و بدینگونه در خانواده و جامعه مبلّغ عملی مکتب بود. زهد و ساده‌زیستی همراه با معاداندیشی ایشان سبب شد که در وصیت‌نامه خویش چنین بنویسد؛ (یک پنجم کل دارایی مرا به حضرت امام بدهید؛ زیرا خوف آن دارم که این مقدار که به دست آورده ام، در شأن زندگی طلبگی من نباشد و فردا در آستان عدل الهی باید پاسخگو باشم(.

شخصیت جامع

روحانی بزرگوار، شهید محلاتی در عرصه‌های متفاوت حضور داشت. از این رو، حوزه‌های علمیه او را از خود می‌دانند و به وجودش می‌بالند؛ چراکه محصول مکتب امام صادق(ع) بود. مبلغان هم او را فخر و عزت خود می شمارند؛ زیرا او با تیغ بیان در سنگر وعظ به دفاع از حق و تبلیغ اسلام می‌پرداخت و مبارزان به او عشق می‌ورزیدند؛ چراکه عمری را در جهاد، مبارزه و زندان گذراند. رزمندگان جبهه‌های نورانی نبرد، او را بر دل و بردیده داشتند؛ چون حضورش در میان دلیران صحنه جهاد، یاد امام را تداعی می کرد. نمایندگان مجلس نیز حرمت او را نگاهبان بودند و هستند و محلاتی را آبروبخش نمایندگی و مجلس می‌دانند. شهید محلاتی از آنِ همه بود و هست، متعلق به هر کس و گروهی که خدا و رسول و عترت را در دل، و شور خدمتگزاری به دین و مسلمین و انقلاب در سر داشته و دارند.

عشق به شهادت

شهید محلاتی عاشق شهادت بود و آشنایی با رزمندگان، جانبازان و شهیدان، این شعله را هر روز در نهاد او افروخته‌تر می‌ساخت. او گاه عالمان بزرگواری همانند شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی و شهدای محراب را مشاهده می‌کرد که چگونه از زندان تن می‌گریزند و به سوی حضرت حق می‌شتابند.(من رشک می برم به این شهدا، که چه آرام و پر طمطراق به سان مرغان بهشتی بال و پر گشوده‌اند و به سوی معبود محبوب در پروازند.)

گاه پیکرهای پاک و خونین رزمندگان را می‌دید که چگونه برای دفاع از دین و مبارزه با استکبار جهانی ره صد ساله را یک شبه می‌پیمایند و به مقام قرب الهی می‌رسند. او که مرشد و راهنمای این سلحشوران بود، چگونه می‌توانست در شهادت الگوی آنان نباشد؟

شهادت

دشمنان ایران اسلامی که توان رویارویی با رزمندگان دلیر اسلام را در جبهه نبرد نداشتند، در اول اسفند سال 1364 پس از شکست در عملیات والفجر 8 ، برای جبران این شکست، در نزدیکی اهواز با دو فروند جنگنده به هواپیمای مسافربری «آسمان» که چهل تن از دلباختگان مکتب عشق را به مقصد می‌رساند، حمله کردند و دست پلید خود را به خون این عزیزان آغشتند. پیکر پاک شهید محلاتی پس از تشییع باشکوه، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

پیام امام خمینی(ره)

در ترسیم جایگاه و نقش شهید محلاتی و همراهانش در انقلاب، همین بس که حضرت امام خمینی(ره) در رثای آن شاگرد مجاهد و مخلصش فرمود؛ «امید آن است که ولی نعم، این میهمانان را که به سوی او می روند از محضر خود کامیاب فرماید... و به این عزیزانی که در این جنایت هوایی به سوی او پرواز کرده‌اند، اجازه ورود به محفل خاص خود دهد و حجت‌الاسلام حاج شیخ فضل‌الله محلاتی، شهید عزیز را که من و شما او را می‌شناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکی از چهره‌های درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است، تحمل سختی‌ها نمود و رنج‌ها کشید و با قامت استوار ایستادگی کرد، اجازه ورود در محضر شهدای صدر اسلام مرحمت فرماید.

 

گفتنی است، استان مرکزی بیش از شش هزار و 200 شهید و بیش از 13 هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و همچنین شهرستان محلات از توابع این استان با 55 هزار نفر جمعیت در 105 کیلومتری اراک قراردارد که 330 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

این شهرستان هقت و یک دهم درصد از مساحت 29 هزار هکتاری استان مرکزی را به خود اختصاص داده است. /842/پ202/ی

ارسال نظرات