۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۴۹۲۰۷

اقتدار منطقه‌ای ایران از تهدید نمایی تا واقعیت

خبرگزاری رسا ـ برگزاری رزمایش قدرتمندانه سپاه در منطقه عمومی تنگه هرمز و خلیج فارس که با آزمایش موشک‌ها و دستاوردهای جدید صنایع دفاعی کشور همراه ا ست، در عین تمرین آمادگی نیروهای عمل کننده در عرصه زمین، دریا و هوا، واجد پیام های ویژهای است که از منظر ناظران داخلی، منطقه‌ای و بین المللی مغفول نمانده و نخواهد ماند.
اقتدار دفاعي

به گزارش سرویس پیشخوان خبر گزاری رسا، برگزاری رزمایش قدرتمندانه سپاه در منطقه عمومی تنگه هرمز و خلیج فارس که با آزمایش  موشک‌ها و دستاوردهای جدید صنایع دفاعی کشور همراه ا ست، در عین تمرین آمادگی نیروهای  عمل کننده در عرصه زمین ، دریا و هوا، واجد  پیام های  ویژهای است که از منظر ناظران داخلی،  منطقهای و  بین المللی مغفول نمانده و نخواهد ماند .

 

در میان نقاط قوت و  ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی ایران قدرت دفاعی و امنیتی ایران به  مرحله‌ای رسیده است که بدون  بهره گیری از  سلاح های نامتعارف و صرفا با اتکا به توانمندی نیروهای داخلی و آمادگی نظامی آنها، نه تنها ایران را به توان بازدارندگی رسانیده است، بلکه به عنوان  مهمترین عامل در گسترش حوزه نفوذ و عقبه راهبردی گفتمان مقاومت اسلامی مطرح و سبب شده است تا صدها کیلومتر فراتر از  مرزهای جغرافیایی تجلی یابد. نگرانی از  واکنش های احتمالی ایران سبب شده است که روز گذشته جان کری، وزیر خارجه امریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور در توضیح چرایی ورود امریکا به فرآیند مذاکرات بگوید، ما این جرئت را به خودمان داده ایم که بپذیریم که بتوان به جای جنگ یا اینکه از ابتدا تهدیداتی انجام دهیم که به «تقابل» منجر شود، با دیپلماسی ایران را از شر گزینه دستیابی به سلاح  هسته ای خلاص کنیم.در عرصه  منطقه ای نیز هفته گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان تودیع و معارفه رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم گفت: ایران شش جبهه علیه اسرائیل گشودها ست،این  جبهه ها شامل لبنان، سوریه ،غزه، صحرای سینا، حرکت ایران به سمت  سلاح های  هسته ای و تلاش برای انجام حملات تروریستی است.

 

نشریه جروزالم پست ضمن گزارش این ادعا مینویسد: هیئتی که در روزهای اخیربعدا ز دیداربا مقامات عربی با نتانیاهو دیدار کرده ا ست، گفته که مقامات عربی نیز در  نگرانی های اسرائیل سهیم هستند و متذکر شده ایران و عواملش بر چهار مرکز تاریخی جهان عرب یعنی بیروت،دمش، بغداد و صنا مسلط شده اند.

 

اما نشریه نشنال اینترست در مطلبی به قلم جیمز روبینز، کارشناس شورای روابط خارجیه امریکا از منظری دیگر به این پدیده نگاه کرده و با اشاره به پشتوانه مردمی این اقتدار که روز 22 بهمن مصداق بارز آن بود، از شکل  دهی دوباره نقشه خاورمیانه و نظام اعتقادی آن حکایت می کند. فارق از آن که بیگانگان در اذعان به توانمدی ایران در این عرصه از چه منظری نظیر: ایران هراسی، شیعه هراسی، اسلام هراسی یا اعتراف به اقتدار ایران نگاه می کنند، واقعیت این اسنت که در تحلیل های خود چند نکنه اساسی را نمی توانند نادیده بگیرند:


1- توانمندی نظامی و امنیتی ایران و رسیدن ایران به توان بازدارندگی با اتکا به سلاح های متعارف، در عین فشارها و تحریم های نظام سلطه علیه ایران صورت گرفته است؛تحریم هایی که از منظر طراحان آن باید به تضعیف، تحقیر و ناتئانی ایران می انجامید، نه آنکه به جایی برسد که بزرگترین نگرانی وزیر امور خارجه امریکا در سنا «تقابل» احتمالی ایران باشد.

 

2- این وضعیت در عین تثبیت جایگاه و موقعیت ایران در سطخ منطقه و جهان معاصر راهبردهای نظام سلطه و پادوهای منطقه ای آنها نیز برهم ریخته، به گونه ای که آنها را دچار خلاء استراتژیک کرده است. روزنامه واشنگتن پست در همین زمینه با اذعان به وسعت برتر ایران در تحولات منطقه می نویسد: نیروهای مردمی همسو با ایران، قدرت امریکا را در عراق به تحلیل برده اند و شاید روزی برسد که همان ها، ما را کاملا از عراق بیرون کنند. نقطه ثقل مبارزه با داعش در عراق نیروهای مردمی هستند که مانند بازوی قوی ایران عمل می کنند.این برتری مشهود، همه استراتژی امریکا در عراق را به تحلیل می برد.

 

3- روند فوق در عین اثبات ضعف و ناتوانی دشمنان نظام اسلامی در عین حال بیانگر اقتدار و ابهت ایران اسلامی و مهمتراز آن نفوذ و جایگاه رهبری انقلاب در جهان معاصر است و این نکته است که این روزها دوستان انقلاب اسلامی در منطقه برآن تاکید کرده و دشمنان بر آن اذعان دارند.

 

4- اقتدار دفاعی و امنیتی ایران همواره به عنوان پشتوانه دستگاه دیپلماسی  تسهیل کننده مراودات و تعاملات  بین المللی ایران بوده واست و به تناسب  بهره گیری نمایندگان دستگاه دیپلماسی از این ظرفیت،  توانسته اند مطالبات بحق ایران را در تعاملات جهانی دنبال کنند .

 

شاید فراز و فرود این وضعیت را در مواضع وزیر خارجه دولت یازدهم از روزهای آغازین مذاکرات تاکنون بتوان به روشنی دید. ایستادگی تیم در روند مذاکرات اخیر در قبال مطالبات نابحق طرف امریکایی به خوبی نشانگر  بهره گیری واتکا به این ظرفیت است 

 

5- به رغم تبلیغات منفی  دستگاههای  رسانه ای غرب و سردمداران آنها در تبلیغ  ایران هراسی و  شیعه هراسی در منطقه، متأثر از اقتدار دفاعی ایران ،ایران در حرف و عمل ثابت کرده نه تنها تهدیدی علیه همسایگان نیست بلکه همواره ظرفیت خود را در دفاع از کیان جهان اسلام به ویژه اهل سنت به کار گرفته است. سابقه روشن حمایت ایران از مقاومت فلسطین و کمک های عملی و تسلیحاتی به  گروههای مقاومت، فارغ از ایدئولوژی آنها و به رغم شعارهای توخالی بخشی از حامیان ظاهری مقاومت نمایانگر این است که اقتدار ایران در خدمت جهان اسلام و مبارزه واقعی با صهیونیست هاست .

 

6- تقویت گفتمان مقاومت در سطح منطقه و جهان اسلام به ویژه در  ماه های اخیر و به رغم اقدامات  گروه های تکفیری در ارائه تصویری مشوه از اسلام، نمایانگر ورود جهان اسلام به مرحله جدیدی از تحولات است .این تحولات  میتواند گامی جدید در  شکل گیری مرحله نوینی از بیداری اسلامی در جهان باشد که البته  آسیب  های مرحله پیشین را از نظر دور نخواهد داشت./921/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان
ارسال نظرات