۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۵۰۵۶۴

دوماهنامه آینه پژوهش در گام جدید

خبرگزاری رسا ـ شماره 149 و 150 دوماهنامه آینه پژوهش؛ نقد کتاب، کتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی، سال بیست و پنجم ویژه آذر ـ اسفند 1393 به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی محمدتقی سبحانی به بازار نشر ارائه شد.
شماره 149 و 150 دوماهنامه آينه پژوهش

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 149 و 150 از دوماهنامه آینه پژوهش در بردارنده فصل‌های «مقاله، نقد و بررسی کتاب، دیگر نگاشته‌ها، کتاب‌شناسی موضوعی، تازه‌های نگارش و نشر و اخبار» است.

 

در این دوماهنامه مقاله‌های «شکل و ساختار قرآن، آیینه جمال الهی ابعاد زیبایی الهی و آدم علیه‌السلام به عنوان جلوه‌گاه آن در دیدگاه روزبهان بقلی شیرازی، اسلام در بستر عربی آن، دو پیشنهاد به وزارت علوم درباره مقالات علمی ـ پژوهشی و معرفی نشریات جهان اسلام در قرن نوزدهم نمایه‌شده در المنار» آمده است.

 

در بخش شکل و ساختار قرآن آمده است: «هرگونه ارزیابی و اظهار نظر درباره شکل و ساختار قرآن به دیدگاه پژوهشگر درباره چگونگی تدوین و تثبیت آیات قرآن بستگی دارد. اخیرا دو دیدگاه ظاهرا متعارض در مطالعات قرآنی رویاروی هم قرار گرفته‌اند. در یک سو رویکرد نقد تاریخی قرار دارد. در سوی دیگر موضع مقابل، یعنی رویکرد تجدیدنظرطلبانه و به شدت شکاکانه جان ونزبرو.»  

 

عناوین «نقد و بررسی و تکمله‌ای بر مدخل جهانشاه قره‌قویونلو در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، سخندانی و خوشخوانی، کارگه حشر معانی معرفی کتاب رستاخیز کلمات، ای خطه دلیری و دانایی، مروری بر کتاب اصول دین امامیه، بررسی دو کتاب از یک مجموعه و نقدی بر حلاج نوشته ولایتی» در فصل نقد و بررسی جای گرفته است.

 

در بخش نقد و بررسی و تکمله‌ای بر مدخل جهانشاه قره‌قویونلو در دایرة المعارف بزرگ اسلامی، در رابطه با تشیع قراقویونلو نوشته شده است: «درباره تشیع  قره‌قویونلوها می‌توان به این مطلب اشاره کرد که جهانشاه در سال 861 ه / 1457 م شهر هرات مرکز قدرت و نماد عظمت تیموریان اهل سنت را می‌گشاید، ولی زمان به تخت‌نشستن رسمی را چندین ماه به تعویق می‌اندازد و تا روز ولادت حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در پانزدهم شعبان 862 ه / 1458 م صبر می‌نماید.

 

مستندترین مدرک موجود و از نشانه‌های غیرقابل انکار اثبات تشیع خاندان قره‌قویونلو، فرمانی است که توسط جهانشاه برای نقیب‌السادات قم، سیدنظام‌الدین احمد، از بزرگان سادات رضوی، متولی‌باشی موقوفه آستان مقدس حضرت معصومه‌ سلام‌الله‌علیها و تولیت و امامت مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام نوشته است.»

 

در فصل دیگر نگاشته‌ها به «گزارشی از کتاب روش‌شناسی مطالعات اسلامی در غرب، پاره‌های اسلام‌شناسی، مروری بر مقاله مطالعات قرآنی غیرمسلمانان تا قرن نوزدهم میلادی و مروری بر مقاله مسئله تاریخ‌گذاری قرآن‌های کهن» پرداخته شده است.

 

فصل کتاب‌شناسی موضوعی مباحث «کتاب‌شناسی توصیفی آثار وتألیفات ابن میثم بحرانی وکتاب‌شناسی صاحب هدایة المسترشدین»، فصل تازه‌های نگارش و نشر موضوعات «عقل سیاسی عربی ـ اسلامی و سقراط‌هایی از گونه‌ای دیگر، شاهنامه در شبه قاره، قرآن وکتاب مقدس، وب 2 و کتابخانه و معرفی گزارشی» را در خود جای داده‌اند.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این دوماهنامه می‌توانند با شماره تلفن 37116666 ـ 025 تماس بگیرند.

 

لازم به ذکر است، شماره 149 و 150 دوماهنامه نقد کتاب، کتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی آینه پژوهش، سال بیست و پنجم ویژه آذر ـ اسفند 1393 به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی محمدتقی سبحانی در صفحه و به قیمت 4000 تومان به بازار کتاب ارائه شده است./992/ن602/ق

ارسال نظرات