۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۵۲۱۳۳
در شماره جدید ماهنامه حاشیه می خوانیم؛

رهبری چرا این همه کتاب می‌خواند

خبرگزاری رسا ـ هجدهمین و نوزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.
18 و 19 شماره حاشيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هجدهمین و نوزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه ویژه اسفند 93 به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد روانه بازار نشر شده است.

 

در بخش «اخبار ماه» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: «طلبه­های طلاق»، «غوطه­ور شدن در درس، ما را از روح و مقاصد اسلام غافل نکنید!»، «حکیم عاشق»، «سه ویژگی مبلغ روحانی»، «هدیه­ای از امام» و «معمای سید جمال».

 

عنوان «طلبه خادم دین و مردم است» در بخش «استاد ماه» آمده است.

 

«طلبه خادم دین و مردم است» عنوان گفت‌وگو با آیت الله ابراهیم امینی درباره زی و آفات طلبگی است، در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: مهم‌ترین وظیفه یک طلبه در آغاز طلبگی، قصد اخلاص است؛ یعنی طلبه از اول که وارد حوزه می‌شود باید به قصد خدمت به دین وارد شود؛ نه به قصد این که شغلی پیدا کند و از این راه درآمد داشته باشد.

 

البته طلبه مانند سایر مردم؛ نیاز به زندگی دارد؛ اما فرق است بین این که هدف از اول تأمین معاش و زندگی باشد یا این که با اخلاص وارد حوزه شود.

 

دانشجویانی که وارد رشته تحصیلات جدید دانشگاهی می‌شوند معمولا به قصد کسب و کار و اشتغال وارد می‌شوند؛ ولی طلبه نمی‌تواند برای این منظور وارد شود؛ گرچه او هم نیاز دارد.

 

باید هدفش این باشد که من بروم درس طلبگی بخوانم تا اولا اسلام را بشناسم و سپس به اسلام عمل کنم. بعد از آن ترویج کنم که این هدف یک روحانی است، منتها خیلی تفاوت می‌کند که به قصد یافتن شغل و این‌ها بیاید با به قصد قربت بیاید ولی ناظر به مادیات هم باشد. البته نوعا طلبه‌ها تا مقداری که بنده از زمان سابق سراغ دارم؛ در آغاز به قصد قربت می‌آیند و تحصیل می‌کنند.

 

اما انتظار همه از حوزویان، از مراجع، از استادان، این است که آن‌ها هم همین قصد قربت را داشته باشند.

 

خصوصا کسانی که تازه وارد حوزه می‌شوند روحانیون را افرادی مهذب و پاک و نمونه‌ای مانند امیرالمؤمنان علیه السلام و امام حسین علیه السلام می‌بینند و انتظار دارند که همین گونه باشند؛ ولی یکی از مشکلات، این است که این‌ها بیایند در حوزه و ببیند استادان هم دم از دنیا میزنند و بزرگان دین هم دنبال پول و مادیات‌اند. اگر این‌ها را ببینند بدگمان می‌شوند و می‌پرسند یعنی چه؟

 

من خودم آن زمان می‌خواستم بیایم و طلبه شوم؛ فکر می‌کردم این‌ها شبیه ملائکه و پیغمبران و امامان علیهم السلام هستند و اما مصیبت این است که بیایند و ببینند چنین نیست.

 

این‌آفت بزرگی است. البته این‌ها مقداری بیشتر توقع و انتظار دارند و به هر حال باید فکر کنند که روحانیون هم بشر هستند و اگر بین آن‌ها افراد نابابی پیدا شوند، بین همه مردم هم پیدا می­شود.

 

یکی از دوستان ما که از آغاز طلبگی باهم وارد حوزه علمیه شدیم و فرد خوش استعدادی هم بود، پس از چند سالی از طلبگی بیرون رفت، پدرش انسان متدین و مخلصی بود. او می‌گفت: پدرم پرسید که چرا از طلبگی بیرون آمدی؟ گفته بود در بین طلبه‌ها افراد فاسد هست. پدرش گفته بود خب تو می‌ماندی که یک خوب میشدی. این دلیل نمیشود که آدم بگوید افراد، مادی فکر می­کنند؛ پس من هم این گونه می‌شوم.

 

در بخش «فاضل ماه» عنوان «تبیین نظام اقتصادی اسلام به زبان دانش روز» را مطالعه می­کنیم.

 

بخش «پرونده ماه» از عناوین «فراتر از وحدت»، «فرقه سببیه، سفارش ائمه علیهم السلام را زیرپا می­گذارند»، «روایت بی­واسطه»، «آیا می­ترسید گمراهتان کنیم؟!»، «امروز، دنیای اسلام احساس بیداری می­کند»، «جریان­ها اقلیتی شیعه چه راهبردی دارند؟»، «وبگاهی برای گسترش فرهنگ تقرب»، «باری گران بر زمین مانده است»، «راه اینجاست»، «سمعک»، «مراکز هنری حوزه علمیه»، «پاسخ مدیران حوزوی به پرسش حاشیه»، «پاسخ طلبه­ها به پرسش حاشیه» و «جای خالی طلبگی در هنر» تشکیل شده است.

 

عناوین اصلی بخش «یک طلبه» عبارت است از: «مدرسه جامعه امیرالمؤمنین علیه السلام تهران»، «نذری برای مادر»، «خاطراتی از مرحوم کلباسی»، «اولویت اول ما، تهذیب است»، «نگاه طلبه به حوزه، در سال اول شکل می­گیرد»، «رشد تابستانی»، «حله نورانی حله»، «نباید کاری کنیم که اهل سنت، داعشی شوند»، «یاداشت­برداری، یک گام از تحصیل روشمند حوزوی»، «نوزده نکته در یادداشت‌برداری»، «یادداشت‌برداری، راه فهم عمیق»، «سفر به دمای پنجاه درجه» و «اتاقک 32» و «سکانس برتر».

 

«خونه پربرکت»، «آن مرد نیامد» و «احترام ناخودآگاه» عناوینی است که در بخش «خواهرانه» بررسی شده است.

 

ضمیمه این شماره از ماهنامه حاشیه با عنوان «ذریعه» ویژه کتاب و فرهنگ کتابخوانی طلاب است.

 

در این ضمیمه «ذریعه» عناوین «راه اینجاست»، «چاق و لاغر»، «رهبری چرا این همه کتاب می­خواند»، «شهاب الدین»، «وقتی نخستین کتابم چاپ شد»، «برای پله اول در فقه»، «دیروز، امروز»، «لطایف اهل ولایت خدا»، «سرآغاز راهی نرفته»، «در مخاطب­شناسی دچار توهم بودیم»، «سال­های مبارزه»، «حاصل پانزده سال کار جمعی»، «آنچه موجود است، قناعت نکنیم»، «منظومه نیازها»، «فرهنگ و نظام شهرسازی»، «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام»، «غواصی دانشجویی در عمق تاریخ» و «از عقل سرخ تا طب سنتی» را مطالعه می کنیم.

 

«رهبری چرا این همه کتاب می‌خواند؟» عنوان مقاله‌ای از محمد صادق شهبازی است که در بخش ضمیمه این شماره ماهنامه حاشیه آمده است، در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: رهبری در مقام روشن فکر مسؤول، احساس نیاز می‌کند تا از جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه آگاه باشد. این خبرگیری؛ دسته اول است و به بولتن‌ها و نکات دیگران محدود نیست. همین امر سبب شده رهبری جریان‌های گوناگون گاه مهجور و حتی مغضوب جریان‌های رسمی را بشناسند و ترسیم دقیقی از نقشه فکری و فرهنگی دشمن داشته باشند، فرصت‌های خودی را خوب بشناسند و در دام تهدید محوری و نگاه امنیتی نیفتند؛ از سوی دیگر نکات ایجابی مهمی را مستند به این موارد مطرح کنند.

 

رهبری برای طیف‌های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، طبقاتی، عملی؛ صنفی سخنانی قابل فهم برای هر بخش و قابل استفاده برای عموم به میان می‌آورند که این امر را بیش از همه مدیون مطالعه گسترده و آشنایی با ادبیات­ بخش­های مختلف جامعه و فرهنگ عمومی هستند.

 

این گستردگی مطالعه موجب می‌شود افزون بر سخن گفتن با مردم به میزان خرد آنان؛ مواردی نو بر هر مسأله مطابق به هر قشر؛ استخراج شود؛ از معرفی اسطوره‌های تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر و تاریخ اسلام تا مثال‌ها و نکته‌های دیگر. این قضیه بیش از همه، خود را در مطالعه رمان و ادبیات شعر نشان می‌دهد.

 

افزون بر «ضرورت تمام نشدن» و حرف و بیان جدید داشتن که نبودن تکرار در سخنان رهبری و منظومه جامع داشتن جزئیات سخنرانی‌های ایشان در طول سال‌های پیش از انقلاب تا سال‌های اخیر، گویای آن است و ضرورت مطالعه پیوسته برای حرف جدید داشتن و نداشتن تکرار را یادآور می‌شود و تغییر مداوم ادبیات برای پیش بردن سیاست‌های مشخص در حوزه‌های گوناگون را شامل شده است.

 

گفتنی است، هجدهمین و نوزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه با قیمت دو هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات