۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۵۲۳۲۶
نشست خبری آیت‌الله حسینی بوشهری برگزار شد؛

بررسی وضعیت رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه قم

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور با اشاره به آغاز پذیرش مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی برای سال جدید گفت: مهلت نام نویسی در رشته‌های تخصصی حوزه علمیه تا 25 فروردین‌ماه از طریق پایگاه اینترنتی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه است.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: انعکاس اخبار حوزوی از سوی رسانه‌های قابل تقدیر و تشکر و نشانه احساس مسؤولیت آنان است.

 

پیشرفت حوزه علمیه در تأسیس مراکز و رشته‌های تخصصی

 

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: از 20 سال گذشته که نخستین اقدام برای رشته‌های تخصصی انجام گرفت تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری در حوزه مراکز تخصصی حوزوی حاصل شده است.

 

وی ادامه داد: رشته‌های تخصصی تفسیر، کلام، تبلیغ و حقوق مجموع رشته‌هایی بودند که در سال‌های اولیه راه اندازی مراکز تخصصی وجود داشتند اما امروز رشته‌های بسیاری به آن افزوده شده است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: مدت زمانی که برای ارائه مدرک تحصیلی به طلاب در نظر گرفته شده است، محدود تر از مدت زمانی است که یک طلبه باید برای خبره شدن در فقه و اصول بگذراند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: در رشته‌های تخصصی بر آن شدیم تا اصول، پایه‌ها و معیارهایی در اختیار طلاب قرار گیرد تا طلبه پس از چند سال به ابزاری دست یابد تا به تنهایی قادر به طی مسیر اجتهاد باشد.

 

حوزه علمیه نیازمند طلاب مجتهد در هر یک از مباحث فقهی است

 

وی خاطرنشان کرد: دانش فقه در هر مبحثی، رشته تخصصی خود را می‌طلبد و حوزه باید به سویی پیش برود که هر طلبه بتواند در یکی از مباحث فقهی اجتهاد پیدا کند.

 

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: دانش تاریخ در گذشته‌های حوزه علمیه به مطالعه طلاب بسنده می‌شد و حتی نهج البلاغه و تفسیر هم در زمانی تنها علومی مطالعاتی بودند اما امروز برای هر کدام از این رشته‌ها، دوره‌های تخصصی مجزایی تدارک دیده شده است.

 

28 رشته تخصصی در حوزه علمیه

 

وی افزود: ما ناگزیریم در حوزه 86 هزار نفره طلاب قم، مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی را تدارک ببینیم که امروز 28 رشته تخصصی در این مراکز تخصصی تدریس می‌شود.

 

42 مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشغول فعالیت هستند

 

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: از سال 70 که مراکز تخصصی آغاز به کار کردند تا کنون 42 مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی آغاز به کار کرده و در 23 رشته و گرایش در هر یک از سطوح 2 و 3 مشغول فعالیت هستند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: درک نیازها و توجه به آن‌ها و گسترش علوم حوزوی نشان دهنده رشد حوزه‌های علمیه است.

 

توجه و تأکید رهبر انقلاب به تخصصی شدن حوزه علمیه

 

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب سخنان ارزشمندی در خصوص تخصصی شدن حوزه علمیه بیان فرموده‌اند که از جمله می‌توان به 14 مورد مهم آن اشاره کرد.

 

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند «باید جدیت بیشتری بشود و زمان بندی صورت گیرد تا به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم» و در بیانی دیگر فرمودند «بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته بشود».

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: در حوزه علمیه 19 انجمن علمی وجود دارد که این نیز مورد استقبال رهبر انقلاب بوده است که در این خصوص فرمودند «من اطلاع پیدا کردم تا کنون، دوازده انجمن تخصصی در حوزه راه اندازی شده، انجمن علمی تخصصی خیلی جالب است».

 

وی خاطرنشان کرد: بحث مذاهب اسلامی یکی از اهم مباحثی است که حوزه باید در آن ورود کرده و تخصص پیدا کند تا طلاب قدرت پاسخگویی به شبهات گوناگون را دارا باشند؛ از این رو رشته تخصصی مربوط به این مهم نیز پایه گذاری شده است.

 

اهمیت پرداختن به اخلاق در حوزه / تأسیس مرکز تخصصی اخلاق از سوی آیت‌الله ناصری مورد استقبال حوزه قرار گرفت

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: حوزه علمیه بر روی دو بال علم و اخلاق حرکت می‌کند؛ از این رو رشته تخصصی اخلاق نیز در مؤسسات آموزش عالی حوزوی در حال آموزش است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت پرداختن مؤسسات آموزش عالی حوزوی و مراکز تخصصی به مبحث اخلاق تصریح کرد: رشته تخصصی اخلاق که از سوی آیت‌الله ناصری آغاز به کار کرد، مورد استقبال ما است و امیدواریم گستره بیشتری پیدا کند.

 

لزوم گذراندن حداقل 18 سال درس خارج برای تخصص در اصول فقه

 

وی گفت: در زمانی کل اصول فقه حوزه علمیه خلاصه به کتاب معالم می‌شد اما امروز تنها درس خارج اصول حوزه علمیه که جدای از 10 سال مقدمات و سطوح عالی است، حداقل 18 سال زمان می‌برد؛ در مراکز تخصصی حوزه علمیه برای تخصص در اصول فقه نیز رشته‌ای اختصاص داده شده است.

 

پخش دروس خارج مسجد اعظم از طریق فضای مجازی

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که دروس خارج مسجد اعظم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حتی در خارج از کشور هم در دسترس است، تصریح کرد: در آینده‌ای نه چندان دور دروس خارج در سایر استان‌های کشور نیز برای طلاب حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور بیان کرد: در حال حاضر طلابی که در خارج از استان قم به سر می‌برند، قادر به گوش فرا دادن دروس خارج مراجع عظام تقلید از طریق فضای مجازی هستند و حتی می‌توانند اشکال کرده و پاسخ استاد را دریافت کنند اما ما معتقدیم که بهتر است طلاب دروس خود را تحت تأثیر نفس گرم استاد فرا بگیرند.

 

اهمیت پرداختن حوزه علمیه به آموزش تخصصی زبان‌های خارجه

 

وی گفت: امروز مرکزی با عنوان مرکز مطالعات اسلامی در حوزه علمیه وجود دارد که فارغ التحصیلان آن با فراگیری زبان‌های خارجی برای تبلیغ معارف اسلامی به خارج از کشور اعزام می‌شوند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: آموزش زبان خارجه یکی از مسائلی است که شورای عالی حوزه‌های علمیه بر روی آن تأکید داشته و حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب نیز بر روی آن تمرکز دارند.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: عزم حوزه علمیه جزم شده تا طلاب حداقل با یک زبان خارجه آشنا باشند که در این خصوص آموزش زبان عربی در پایه‌های پایین حوزه در اولویت است.

 

وی با تأکید بر این‌که آموزش زبان خارجه به طلاب حوزه علمیه مسأله مهمی در کنار اهتمام به مباحث اخلاقی و علمی است، گفت: اگر زبان آموزی در حوزه علمیه رشد کند، زمینه کار تبلیغی حوزویان از مرز کشوری به بین المللی خواهد رسید.

 

پذیرش طلاب در سطح 2 و 3 رشته‌های تخصصی متمرکز شده است

 

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: سطح 4 در همه رشته‌های تخصصی کامل نشده و عمده پذیرش‌ها متمرکز بر سطح 2 و 3 است؛ طلابی که مدرک پایه ششم حوزه را کسب کرده‌اند می‌توانند برای سطح 2 رشته‌های تخصصی و طلابی که پایه نهم حوزه را گذرانده باشند می‌توانند برای سطح 3 رشته‌های تخصصی ثبت نام کنند.

 

ارزش گذاری مدارک حوزوی بر اساس مدارک وزارت علوم

 

وی عنوان کرد: امروز برای مدارک حوزوی از سوی وزارت علوم ارزشی مطابق با کاردانی برای سطح 1، کارشناسی برای سطح 2، کارشناسی ارشد برای سطح 3 و دکترا برای سطح 4 وضع شده است.

 

شرط پذیرش در رشته‌های تخصصی

 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به شرایط پذیرش در رشته‌های تخصصی گفت: حداکثر سن برای ورود به سطح 2 رشته‌های تخصصی 30 سال و برای ورود به سطح 3 رشته‌های تخصصی 34 سال است که با توجه به سطوحی که گذارنده تا 4 سال قابل افزایش است.

 

ظرفیت مؤسسات و مهلت نام نویسی در رشته‌های تخصصی

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که ظرفیت پذیرش رشته‌های تخصصی سطح 2 حوزه علمیه به میزان 1060 نفر است، گفت: رشته‌های تخصصی سطح 3 حوزه علمیه نیز تا 1936 نفر ظرفیت پذیرش دارند.

 

وی با بیان این‌که مهلت نام نویسی در رشته‌های تخصصی حوزه علمیه تا 25 فروردین‌ماه از طریق پایگاه اینترنتی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه است، خاطرنشان کرد: آزمون متمرکز رشته‌های تخصصی در تاریخ 18 اردیبهشت‌ماه در 13 استان کشور ویژه برادران طلبه برگزار می‌شود. /997/پ201/س

 

 

ارسال نظرات