۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۵۵۲۱۱
آیت الله حائری شیرازی:

دانشگاه در علوم انسانی باید از حوزه بهره گیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در توصیه‌هایی طلبگی خطاب به طلاب جدید گفت: حوزه که قرار بود معلم دانشگاه باشد، به تدریج برخی از اشتباهات دانشگاه را به ارث برد؛ در حالی که حوزه باید خط کشی باشد که دانشگاه بر اساس آن خود را در مسیر مستقیم قرار دهد؛ حوزه باید علوم انسانی را از اهل‌بیت معصومین(ع) و دانشگاه از حوزه علمیه بگیرد.
آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، نماينده مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم گردهمایی طلاب جدید حوزه علمیه استان قم که در شبستان کربلا مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت و در ضمن بیانات اخلاقی، توصیه‌هایی را خطاب به طلاب جدید بیان کرد.

 

مشروح بیانات این استاد اخلاق حوزه علمیه قم به شرح زیر است:

 

شرایط دوست گزینی و تداوم دوستی‌ها

انسان‌ها اگر بخواهند با یکدیگر دوست باشند، باید با خدا دوست شوند تا باهم دوست شوند؛ کسانی که با خدا دوست نیستند، دوستی شان با دیگران فقط اسمی است و در عمل دشمن هم هستند.

 

شما اگر می‌خواهید دوستی هایتان دوام پیدا کند، باید مراقب باشید که در این دوستی هیچ یک از دو طرف بی تقوایی نکند؛ اگر بی تقوایی در دوستی پیش آید، پس از مدتی دشمن یکدیگر خواهند شد؛ عنوان دوست دختر و پسر اسمی شیطانی است؛‌ این‌ها دشمن دین و دشمن یکدیگرند.

 

«عدم دخالت در زندگی خصوصی دیگران» سخنی شیطانی است

تعابیری همچون تحمل دیگران و عدم دخالت در زندگی خصوصی یکدیگر از سخنان شیطان است؛ مراقب باشید، شیطان هیچ گاه شما را به سمت درستی و پاکی دعوت نمی‌کند؛ شیطان نخست حرامی را حلال و سپس شما را وسوسه به انجام آن می‌کند.

 

این‌که کسی ربا را حلال کند و سپس انجام دهد، بسیار بدتر از این است که حرامی را با عنوان حرام انجام دهد؛ منفورترین چیز نزد خدا این است که برچست حلیت را به حرامی بچسبانی و سپس آن را انجام دهی، زیرا این امر سبب قباحت شکنی محرمات می‌شود؛ خیلی کار دارد که انسان بتواند این واجبات مطرود شده و منکر شده را دوباره معروف کند.

 

بگذارید به شما اهانت کنند تا اسلام محفوظ بماند؛ به هیچ وجه نباید از خطوط قرمز اسلام عبور کنید؛ این‌که بخواهید اسلام را بی آبرو کرده تا خود آبرویی کسب کنید، بدترین گناه است.

 

مخالفت با اهل‌بیت بدترین گناه است

ائمه معصومین(ع) یک سر سوزن کاری که منفور خدا است را انجام ندادند بلکه هیچ کاری که نزد خدا محبوب نباشد هم انجام نمی‌دادند؛ مخالفت انسان‌ها با اهل‌بیت(ع) از زنا و شرب خمر بدتر است چون دقیقا مخالفت با خدای متعال است.

 

دشمنان رسول گرامی اسلام(ص) صبح و شب به ایشان تهمت دروغ گویی می‌زدند اما خدای متعال فرمود که این‌ها با تو کاری ندارند و این تهمت‌ها مربوط به تو نیست؛ این‌ها با من دشمنی دارند زیرا تا قبل این‌که نماینده من باشی به تو لقب امین می‌دادند اما امروز که فرمان مرا اجرا می‌کنی، دشمنت شده‌اند.

 

در نماز جماعت اتصال به یک نفر هم کافی است که او تو را وصل به امام جماعت کند اما در اتصال به امام زمان(عج) حتی اگر یک فرد متصل از تو منقطع شود، از امام زمان(عج) جدا می‌شوی.

 

چشم پوشی از نامحرم بهترین عامل همسر گزینی

مردی که همسر عفیف می‌خواهد، باید چشمش را نگاه دارد و نه به پسر و نه به هیچ زنی با چشم شهوت نگاه نکند؛ همچنین زنی که همسر پاک می‌خواهد، باید خود پاک باشد؛ فردی که استاد اخلاق پاک می‌خواهد، باید خود پاک شود.

 

حوزه باید در علوم انسانی الگوی دانشگاه باشد

حوزه که قرار بود معلم دانشگاه باشد، به تدریج برخی از اشتباهات دانشگاه را به ارث برد؛ در حالی که حوزه باید خط کشی باشد که دانشگاه بر اساس آن خود را در مسیر مستقیم قرار دهد؛ حوزه باید علوم انسانی را از اهل‌بیت معصومین(ع) و دانشگاه از حوزه علمیه بگیرد.

 

نصیحت کردن انسان عاقل بهترین راه امر به معروف است

شما حرف زدن و نصیحت کردن را از دست ندهید؛ بیان کردن مطلبی که خیر انسان‌ها در آن است، بسیار ارزشمند است؛ در بیان نصیحت زمانی که گوینده خالص و شنونده عاقل باشد، بهترین امر به معروف انجام می‌شود.

 

درس‌هایتان را با جدیت بخوانید؛ در گذشته یک مطلب را آن قدر استاد توضیح می‌داد و اهداف و ضرورت تحصیل علم دین را بیان می‌کرد تا این‌که طلبه خود پی به وظیفه‌اش ببرد و بدون حضور و غیاب همواره با جدیت به تحصیل علم بپردازد.

 

قرآن به ما می‌آموزد که وقتی چیزی نمی‌دانی، بایستی و فرار نکنی، باید تلاش کنی و از چشم و گوش و دلت کمک بگیری و مطلبی را بیاموزی؛ طلبه با خود نگوید که امروز انسان به کره ماه می‌رود و دیگر اثری در این درس‌های طلبگی وجود ندارد.

 

مشخصات یک مجتهد واقعی 

طلبه باید بداند که همین دروس است که طلبه را مجتهد می‌کند تا تمام نیازهای علمی مردم را برطرف کرده و شبهات را پاسخگو باشد؛ علامت این‌که کسی مجتهد شده است، پاسخگو بودن به تمام سوالات  است؛ این که کسی با هر صحبت علمی تغییر نظر بدهد، مجتهد نیست.

 

برای مجتهد حلال است که کتاب ضاله را نگاه دارد و آن را مطالعه کند اما برای دیگران حرام است چراکه مجتهد قدرت استدلال و پاسخگویی به شبهات را دارد و باید با سخنان بیگانه آشنا باشد تا پاسخ شبهات را بیان کند؛ یک سری مسائل برای مجتهد حلال و برای دیگران حرام است؛ طلاب باید حرمت مجتهد را نگاه دارند و نسبت به نظرات وی احترام بگذارند چراکه نظریات او حداقل برای خودش حجت است.

 

تقوا ریشه و علم شاخه هر فرد است/ طلاب به اندازه ریشه خود شاخه‌هایشان را بپرورانند

رعایت تقوا در طلبگی ریشه شما و علمتان شاخه شماست؛ به اندازه‌ای که ریشه دارید، حق دارید که شاخه داشته باشید، اگر ریشه تان زیاد نشده، وای به حال کسی که شاخه‌هایش را زیاد کند./997/پ202/ف

ارسال نظرات