۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۵۷۳۶۵
همزمان با سالروز میلاد امام محمدتقی صورت می گیرد؛

امامزادگان شاخص خراسان شمالی؛ میزبان عاشقان جوادالائمه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: جشن میلاد امام جواد(ع) همزمان با شب دهم رجب در امامزادگان شاخص شهرستان های مختلف این استان برگزار می شود.
ميلاد امام جواد

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: سه شنبه شب هفته جاری همزمان با دهم رجب و سالروز میلاد امام محمدتقی(ع)، جشن های میلاد آن حضرت با حضور مردم و مسؤولان در امامزاده های شاخص شهرستان های مختلف این استان برگزار خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: برای این جشن ها برنامه هایی نظیر سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده، مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی مداحان اهل‌بیت(ع)، برگزاری مسابقات فرهنگی، اهدای هدیه به افراد دارای نام های جواد و محمدتقی و غیره پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی گفت: این جشن ها هشتم اردیبهشت بعد از برپایی نماز مغرب و عشاء با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار می شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به این که محوری ترین جشن میلاد امام جواد(ع) در استان در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود، افزود: در این جشن افزون بر برنامه های فوق الذکر از فعالان قرآنی شرکت کننده در طرح تربیت حافظان قرآنی سال گذشته خراسان شمالی، تقدیر می شود.

 

به گفته وی در این مراسم که با حضور ویژه اساتید قرآنی و شرکت کنندگان در طرح تربیت حافظان قرآن کریم نهاد اوقاف و امور خیریه استان برگزار می شود؛ به قید قرعه به پنج نفر از شرکت کنندگان در این طرح جوایزی نظیر سفر زیارتی حج عمره، کربلا و سه سفر مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی هدف از برگزاری مراسم تقدیر از شرکت کنندگان در طرح تربیت حافظان قرآن کریم همزمان با میلاد امام جواد(ع) را ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی به ویژه حفظ قرآن با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در بین مقاطع مختلف سنی از کودک تا بزرگسال ذکر کرد.

 

به گفته وی پارسال در طرح تربیت حافظان قرآن کریم نهاد اوقاف و امور خیریه در استان خراسان شمالی، تعداد سه هزار و 500 نفر در مرحله کتبی و شفاهی شرکت کردند که از این تعداد هزار و 170 نفر نمره قبولی بالای 70 را کسب کردند.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن های میلاد امام جواد(ع) در دیگر شهرستان های استان خراسان شمالی، افزود: علاوه بر مراسم محوری بزرگداشت سالروز میلاد امام محمدتقی(ع) در استان که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) در بجنورد برگزار می شود، این جشن در شهرستان شیروان در محل حرم مطهر امامزاده حمزه رضا(ع)، شهرستان مانه و سملقان در حرم امامزاده محمد(ع) دلاور، جاجرم در امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست، گرمه در امامزاده فخرالدین(ع) ایور، اسفراین در امامزاده سیدجعفر(ع) و در شهرستان فاروج نیز در محل حرم مطهر امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت با حضور مردم و سخنرانی ائمه جمعه برگزار خواهد شد.

 

وی از تمامی اقشار مردم و مسؤولان دعوت کرد تا با حضور پرشور در این جشن ها، عشق و اردات خود به خاندان عصمت و طهارت علی الخصوص حضرت جوادالائمه(ع) را به نمایش گذارند.

 

گفتنی است، حضرت محمد بن على بن موسى الرضا(ع)، نهمین امام شیعیان و از برگزیدگان خدا براى هدایت است که در دهم رجب سال 195 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. از وی با عنوان امام محمدتقی یا امام جواد(ع) نیز یاد می‌کنند، کنیه‌اش «ابوجعفر» و لقب او «جواد» و «تقی» است.

 

امام جواد(ع) فرزند علی بن موسی الرضا(ع) و سبیکه بوده ودر خانواده امام رضا(ع) و محافل شیعه، از حضرت جواد(ع) به عنوان مولودى پرخیر و برکت یاد مى‏شد زیرا در حالی که امام رضا(ع) به سال های پایانی عمر خویش نزدیک می شد، هنوز فرزند پسری نداشت و امام نهم متولد نشده بود در نتیجه مسأله جانشینی امام رضا(ع) اصحاب و شیعیان آن حضرت رضا را متأثر کرده بود.

 

امام رضا(ع) در زمان تولد امام جواد(ع) فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت ‏تر از او زاده نشده است»./9314/ت302/ب4 

ارسال نظرات