۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۵۷۵۵۱
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی:

بسیاری از علوم انسانی منشأ تخیلی دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم و معارف با توجه به رابطه عرفان و علوم انسانی گفت: اگر رابطه عرفان و علوم انسانی را بررسی کنیم پی می بریم که بسیاری از علوم انسانی منشأ تخیلی دارند.
 احمد عابدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی رییس دانشگاه علوم و معارف بعد از ظهر امروز در نشست علمی عرفان و علوم انسانی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با توجه به اهمیت عرفان در زندگی انسان به بررسی این موضوع پرداخت و گفت: موضوع نشست کلی است زیرا علوم انسانی بسیار گسترده است به همین دلیل بحث در این رابطه به صورت کلی است.
 
وی با توجه به فراوانی موضوعات علوم انسانی خاطرنشان کرد: علوم انسانی دامنه زیادی دارد و برای بررسی آن باید بخشی از موضوعات آن را با عرفان مقایسه کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین عابدی یکی از موارد علوم انسانی را که در آن عرفان مؤثر است، نجوم بیان کرد و گفت: اگر به علم نجوم پی ببریم می بینیم که رابطه ای با زندگی انسان دارد و عرفان هم به این اندازه در زندگی تأثیر گذار است.
 
رییس دانشگاه علوم و معارف با بررسی عرفان و علوم انسانی به رابطه این دو مبحث اشاره و اظهار داشت: اگر رابطه عرفان و علوم انسانی را بررسی کنیم پی می بریم که بسیاری از علوم انسانی منشأ تخیلی دارند.
 
وی عدم وجود تعریفی جامع در عرفان را گستردگی دامنه عرفان دانست و تصریح کرد: عرفان به گونه ای گسترده است که نمی توان تعریفی جامع و مانع از آن بیان کرد و به عبارتی کلی تر بسیاری از علوم به گونه ای هستند که تعریفی جامع ندارند.
 
حجت الاسلام والمسلمین عابدی با توجه به سخن یکی از بزرگان درباره تعریفی از عرفان، گفت: نه تنها عرفان تعریفی جامع ندارد بلکه نمی توان درباره عرفان بحث کرد و موضوع عرفان بیان ناپذیر است زیرا نظرهای مختلفی در این راستا وجود دارد اما این سخن کاملا صحیح نیست و بهتر این است که درباره عرفان بحث و مطالعه شود.
 
وی در پایان با اشاره به تلاش برای ادامه بحث در رابطه با عرفان و علوم انسانی یادآور شد: با توجه به بیان جزئی از مباحث عرفان و علوم انسانی باید در جلساتی دیگر این موضوع به درستی بحث شود./1322/پ202/ب4
ارسال نظرات