۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۵۸۴۸۶
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم:

مهار و کنترل جمعیت کاری غیر عقلایی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خطرات پیری جمعیت را بسیار زیاد دانست و افزود: خلاقیت٬ نشاط و فعالیت بیشتر تنها از اثرات جوانی جمعیت در کشور خواهد بود.
حجت الاسلام حسيني نژاد در اجلاسيه جامعه مدرسين
حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ اشتباهات گذشته در کنترل جمعیت را وابسته به اشتباهات کارشناسان اجتماعی توصیف کرد و گفت: دولتمردان گذشته به واسطه اشتباه کارشناسان اجتماعی دچار اشتباه شدند؛ این افراد گمان کردند که ازدیاد نسل در کشور باعث فقر خواهد بود و کشور را با عقب‌ماندگی مواجه می‌سازد.
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم ادامه داد: این دولتمردان و کارشناسانشان پتانسیل‌ها و پارامترهای مختلف اجتماعی را در نظر نگرفتند و تنها بر این نقطه متمرکز شدند که با کمبود جمعیت٬ فرصت پدر و مادر برای تربیت فرزندان و توانایی پرداخت هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.
حجت الاسلام سید حسینی نژاد افزود: در کشورهای مختلف قشر جوان جامعه است که در بخش‌های علمی٬ اقتصادی و پیشرفت‌های صنعتی نو آوری دارد؛ اگر جمعیت کشور ما دارای سن بالایی باشند ویژگی‌های ذکر شده در آن ها کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: با این تنوع محیطی که در ایران وجود دارد٬ مهار و کنترل جمعیت کاری غیر عقلایی است؛ مسؤولان نیز باید در مسیر رشد جمعیت فرهنگ‌سازی کنند.
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم آمار سازمان ملل را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: سازمان ملل اعلام کرده است که در سال هزار و چهارصد و سی تا پنجاه هجری شمسی افرادی با سنین بالا جامعه ایران را فرا خواهند گرفت و جمعیت ایران پیر خواهد شد.
حجت الاسلام سید حسینی نژاد در بیان تهدیدات پیش روی جامعه اسلامی گفت: سن بالا باعث کاهش ریسک پذیری خواهد شد٬ مردم آرام٬ بی تحرک٬ بی نشاط و بی خلاقیت می‌شوند و توان پیشبرد اهداف و رشد کشور را به حداقل می‌رساند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این موارد اخطار دادند و از مسؤولان خواستند تا سیاست‌های جمعیتی کشور را تغییر دهند؛ افزایش جمعیت خواسته شده است اما فرهنگ کنترل جمعیت که در جامعه و فرهنگ کشور رسوب کرده است اجازه رشد و بالندگی را به کشور و جمعیت آن نمی‌دهد.
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طبق آمار گرفته شده کمترین نسل مربوط به خانواده‌های مرفه‌تر است؛ اساتید دانشگاه٬ قضات و کارخانه‌داران که در جامعه از طبقات بالاتر اجتماعی برخوردار هستند کمترین فرزند را دارند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رشد جمعیت ربطی به مسائل اقتصادی خانواده‌ها ندارد./836/ت302/ج
ارسال نظرات