۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۵۸۷۴۹
آیت الله علم الهدی:

کوتاهی مسؤولان در ایفای حقوق معلمان «ذنب لا یغفر» است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس در دیدار با مسؤولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد، گفت: جریان های مدیریتی در تلاش برای تأمین حقوق معلمان و تکریم و تعظیم و ایفای حقق معلم وظیفه دارند تا معلمان بیش از همه از امتیازات برخوردار باشند، اما این به معنای مادی بودن حرکت معلم نیست.
ديدار جمعي از فرهنگيان با آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، در تبیین عظمت مقام معلمان گفت: نمونه ترین دولتی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیل شد، دولت معلم بود که شهیدان رجایی و باهنر آن را تشکیل دادند.

 

وی افزود: هر جایی که مردم خواسته اند یک مدیر ارشد را تشویق کنند و تقدیری از دولتی انجام دهند، ایشان و دولت شان را به شهید رجایی و دولتش تشبیه کرده اند و این افتخاری است که هیچ قشری جز معلمان آن را ندارند؛ در عرصه مدیریت انقلابی نظام، قشر معلم الگو هستند و جلودار اسوه ترین نیروهای انقلابی، انقلاب ساز و قهرمان آفرین در پهنه مدیریت اجرایی کشور هستند.

 

عرصه تعلیم و تربیت، عرصه شهید شدن است

 

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه خطاب به فرهنگیان حاضر در جلسه، اظهار کرد: شما معلم هستید، یعنی بالاتر از عالم و دانشمند؛ امروز در طبقه بندی اندیشه، شما در صف اول و جبهه مقدم فکر و اندیشه قرار دارید؛ عرصه شخصیتی شما یک عرصه احساسی خشک و یک عرصه گزاف گویی نیست بلکه باید یک عرصه جدی و باورمندانه باشد.

 

آیت الله علم الهدی به نامگذاری سالروز شهادت استاد شهید مطهری به عنوان روز معلم اشاره کرد و گفت: روز شهادت شهید مطهری شاید آن احساسات این اقتضا را داشت که روز شهادت ایشان را روز معلم بنامند، اما تداوم این نامگذاری پس از 36 سال و در شرایطی که هر سال این روز و هفته با گستردگی و تجلیل بالاتری از معلمان انجام می شود، حکایت از یک جدیت و واقعیت پر محتوا دارد.

 

وی در ادامه پرسش هایی را مطرح و اظهار کرد: آیا این تداوم نامگذاری روز معلم در روز شهادت شهید مطهری، به خاطر این بود که ایشان یک معلم جامع بود که هم از نظر سازندگی فکری و هم از نظر سازندگی احساسی دارای امتیاز بود، و یا به خاطر شخصیت قلم فرسای ایشان که قلم و کتابش در هیچ زمانی کهنگی پیدا نمی کند؟ چرا روز شهادت ایشان، و نه روز ولادت به عنوان روز معلم نام می گیرد؟ چرا روزی که این ستاره تعلیم و تربیت نظام غروب کرد و جامعه ما به نقطه محرومیت از این استاد بزرگ رسید روز معلم نام گرفت؟ این یک مسئله غیر تأمل شده و غیر فکر شده نیست و معلمان روی آن اندیشیده اند و در عین حال همچنان این روز را روز معلم قرار داده اند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عرصه تعلیم و تربیت، عرصه شهید شدن، فدا شدن و قربانی شدن است و بینش معلم این گونه است که یک معلم مثل شمع آب می شود، می سوزد و قربانی می شود تا نسل ساخته شود و جامعه رشد پیدا کند؛ با تلقین این تفکر روز شهادت استاد مطهری، روز معلم نامیده شده است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که نامگذاری روز شهادت شهید مطهری به نام روز معلم ابتکار خود امام راحل بود، افزود: امام(ره) در معلم چه دید که هیچ محرومیت و داغی به اندازه داغ شهید مطهری امام(ره) را محزون نکرد؟ امام در برابر انفجار در حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 نفر از مسؤولان انقلابی فرمودند این از الطاف الهی است؛ در برابر شهادت رییس جمهور و نخست وزیر که نظام را متزلزل کرد، آن را موجب تعالی دانست؛ حال کسی که این چنین روح متعالی دارد، چه شد که در این داغ گریه کردند و روز شهادت شهید مطهری را روز معلم نامیدند؟

 

وی تأکید کرد: امام(ره) می خواستند این تفکر به قشر معلمان انقلابی القا شود که معلم یعنی قربانی و آن چه در دورنمای یک معلم قرار دارد، دادن همه چیز در راه خداست.

 

 

بازخوانی یک تجربه تلخ در سوء استفاده از ظرفیت معلمان

 

امام جمعه مشهد مقدس این نامگذاری و این تحلیل را نتیجه عبرت از یک سابقه تلخ تاریخی دانست و یادآور شد: قبل از شروع نهضت امام (ره) در سال های 40 و 41، حادثه ای در دوران نخست وزیری امینی رخ داد که یک حرکت فراگیر گسترده کشوری توسط معلمان به وجود آمد؛ در زمانی که فسق و فجور و فساد کشور را فراگرفته بود و 40 هزار مستشار آمریکایی کشور را زیر چکمه خود خورد می کردند و دولت و مجلس در کسوت مزدوران بیگانه کشور را تحت سلطه داشتند، معلمان برای حقوق مالی و اقتصادی خود قیام کردند که این بزرگ ترین حرکت جنایت کارانه در حق معلمان بود.

 

آیت الله علم الهدی افزود: این حرکت که معلمان به فکر مزدوری مدیران کشور، جنایت و فساد و فسق و فجور نباشند، اما به فکر گرسنگی باشند و در این راه کشته دهند و در همه کشور دست به اعتصاب بزنند، نه تنها ارزش نداشت بلکه ضد ارزشی بود که جلوی ارزش هایی مثل انقلاب را نیز گرفت، در حالی که اگر این حرکت در راستای اهداف انقلاب می بود، بسیار اثرگذار می شد.

 

 

کوتاهی مسؤولان در ایفای حقوق معلمان «ذنب لا یغفر» است

 

وی خاطرنشان کرد: پس از آن حرکت، نهضت امام (ره) آغاز شد و در 15 خرداد نشان داد که این بنیه وجود داشت اما عده ای آن را به سمت پول منحرف کرده بودند؛ این یک تجربه است که اگر در این قشر صدایی بلند شد که این قشر را برای پول و شکم دعوت به تحصن کرد، پشتش استکبار و توطئه است؛ این را یک عبرت قرار دهید.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شما معلمان این نظام هستید و اکثر شما در بستر این انقلاب معلم شده اید؛ چهار ماه بعد از پیروزی این انقلاب، و در طلیعه این نظام، بنیانگذار انقلاب که شخصیت بزرگ الهی و شرعی ماست، روز قربانی شدن یک معلم را روز معلم معرفی کرد.

 

آیت الله علم الهدی بر لزوم تلاش مسؤولان برای ایفای حقوق معلمان تأکید کرد و گفت: جریان های مدیریتی در تلاش برای تأمین حقوق معلمان و تکریم و تعظیم و ایفای حقق معلم وظیفه دارند تا معلمان بیش از همه از امتیازات برخوردار باشند، اما این به معنای مادی بودن حرکت معلم نیست.

 

وی افزود: امروز دستگاه های مدیریتی موظفند به بهترین وجه نسبت به ایفای حقوق معلمان قدم بردارند و اگر کوتاهی کنند، کوتاهی آن ها «ذنب لا یغفر» است، اما نباید یک معلم از ظرفیت بزرگ خود استفاده کرده و مسئله معیشت را مطرح کند.

 

امام جمعه مشهد تأکید کرد: شما عزیزان کسوت تان کسوت روحانیت است و شما مصداق کامل روحانی دینی هستید و در فرهنگ روحانیت اسلام، زهد و جدایی از مسائل مادی و دنیوی، و قناعت است؛ نهایتا آن جا که ضرورت به وجود می آید، فرهنگ آن به شکل دنبال پول دویدن نیست.

 

 

معلمان رشادت های حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار دهند

 

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود به تقارن دیدار فرهنگیان با سالروز رحلت حضرت زینب(س) اشاره و اظهار کرد: این روز، روز حساسی برای خانم هاست و همه توجه ها به سوی اسوه ای است که در کنار حجت خدا ایستاد و انقلاب را که نیاز به حضور یک زن داشت، ادامه داد و بر یک عنصر شیطانی نهیب زد که « ای یزید! عظمت تو را کوچک می دانم چرا که قلمرو قدرت ولایتی ما، افق های آسمان و تمام پهنه زمین و انسان هاست.

 

وی با انتقاد از این که عمدتا مطالب مربوط به انقلاب کربلا برای ما تحلیل نشده است و نگاه ها به آن صرفا برای ارضای احساسات بوده، اظهار کرد: یزید یک حاکم و مدیر قدرتمند اجرایی در آن زمان بود و در جامعه ای که کمتر از 50 سال از رحلت پیامبر اسلام(ص) فاصله داشت، بر جایگاه پیغمبر(ص) تکیه زد؛ اما در برابر کلمات حضرت زینب (س) چنان مستأصل شده بود که با چوب بر لب تشت زد تا جلوی پخش شدن صدای حضرت زینب (س) را بگیرد اما وقتی دید این کار اثر نکرد ، به عنوان یک عنصر مستأصل که قدرت کنترل خود را ندارد، بر لب و دندان امام حسین(ع) چوب زد.

 

امام جمعه مشهد مقدس پس از تبیین گوشه هایی از رشادت حضرت زینب (س) در نقش آفرینی در کنار دو حجت خدا، ابراز امیدواری کرد معلمان این رشادت ها را الگویی برای خود قرار دهند./820/پ201/ج

ارسال نظرات