۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۵۹۳۲۲

تصویب قانون جاسوسی از شهروندان فرانسه

خبرگزاری رسا ـ پارلمان فرانسه طی قانونی به سازمان های جاسوسی این کشور اجازه داد بدون کسب اجازه قانونی در منزل مظنونین ابزار شنود کار گذارند.
تصويب قانون جاسوسي در پارلمان فرانسه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پارلمان فرانسه لایحه ای را تصویب کرد که طی آن سازمان های امنیتی قادر به انجام اقدامات مراقبتی فراگیر می شوند. این اقدام مورد انتقاد شدید حامیان حقوق مدنی، برخی چپ گرایان و نیز سوسیالیست های فرانسه شد.

 

گاوری ون گولیک، رییس سازمان حمایت از حقوق بشر در اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفت: این لایحه بسیار مبهم است و سوالات زیادی را بی پاسخ می گذارد. پارلمان باید تدابیری برای دفاع از مردم در برابر موارد تروریستی اتخاذ کند و نه آن که حقوق اساسی آن ها را زیر پا گذارد.

 

گولیک از جمله فعالان راست گرای فرانسه است که به مخالفت با لایحه پرداخته اند و هشدار داده اند که این لایحه می تواند فرانسه را به حکومت خفقان نزدیک کند.

 

4 ماه بعد از حملات تروریستی پاریس لایحه مذکور با 438 رای موافق و 86 مخالف تصویب شد.

 

طبق قانون جدید سازمان های نظارتی و جاسوسی می توانند بدون کسب اجازه از قاضی در منزل مظنونین دوربین و یا شنود کار گذارند. شرکت های ارتباطی و اینترنتی نیز مجبورند به سازمان های جاسوسی اجازه دهند که "با نصب نرم افزار هایی تمام اطلاعات کاربران اینترنت در فرانسه را ثبت کنند".

 

برخی نمایندگان محافظه کار در مخالفت با لایحه جدید، آن را نامعقول توصیف کردند.

 

پیِر لِلوش نماینده محافظه کار به رویترز گفت: ما درباره بخش هایی از قانون که بیش از اندازه به نیروی اجرایی قدرت می دهد، نگران هستیم. این اختیارات می تواند منجر به جاسوسی گسترده از همه جامعه از طریق ابزار جدید شود.

 

مانویل والس وزیر کشور فرانسه چندی پیش گفته بود که برای جلوگیری از افراطی گری و تروریسم تدابیر شدیدی را اتخاذ خواهد کرد.

 

طبق قانون جدید، دولت فرانسه برای مقابله با افراطی گری و تروریسم، حدود 2680 نیروی جدید استخدام خواهد کرد و بودجه را 425 میلیون یورو افزایش خواهد داد./847/ب902/ک

ارسال نظرات