۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۵۹۷۴۷
در تبریز؛

دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ دومین جشنواره بین المللی «خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» با حضور 80 هنرمند از 35 کشور اسلامی در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز آغاز به کار کرد.
هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دومین جشنواره بین المللی «خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» از امروز تا 25 اردیبهشت به مدت یک هفته در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز برگزار می شود که طی آن 80 هنرمند از 35 کشور اسلامی در رشته های نگارگری و گل مرغ، تذهیب، خوشنویسی، قالی و زیراندازهای داری، سفال، هنر و صنایع فلزی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع شیشه ای، طراحی، چاپ و تزئینات پارچه شرکت دارند.


اهدای جایزه بین المللی هنرهای اسلامی تبریز به برگزیدگان این جشنواره، تأسیس موزه بین المللی هنرهای اسلامی، مرکزیت دادن به تبریز با رویکرد دانشگاهی به هنرهای اسلامی در دوره معاصر و حرکت به سمت احیای مکتب سازی در حوزه هنر و همچنین تاسیس کتابخانه بین المللی هنرهای اسلامی از جمله اهداف برگزاری دومین جشنواره دوسالانه خلاقیت و نوآوری های برتر در هنرهای اسلامی و صنایع دستی است.


محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز  امروز در افتتاحیه این جشنواره در تبریز اظهار داشت: دانشگاه هنر اسلامی تبریز بنا دارد با برگزاری دوره‌های متعدد این جشنواره و گردآوری هنرمندان کشورهای جهان اسلام در تبریز و خلق زنده آثار از سوی آنها، موزه‌ای بی‌نظیر از آثار این هنرمندان را گرد هم آورد.


وی از برپایی کتابخانه‌ای از کتاب‌های هنری جهان اسلام نیز در تبریز خبر داد و گفت: هنر اسلامی می‌تواند الگوی پیشرفت در کشورها باشد، امیدواریم تبریز به عنوان فعال‌ترین قلب تپنده هنر جهان اسلام بتواند شاهد نقش اقتصاد هنر و توسعه گردشگری باشد.


همچنین خالد ارن، دبیرکل مرکز تحقیقات تاریخ هنر و فرهنگ کشورهای اسلامی در سخنانی با اشاره به نقش هنر در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: این موضوع یکی از جنبه‌های فرعی و مهم برگزاری دومین جشنواره خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی است و ما نیز در پی اثرگذاری هنرهای اسلامی در موضوع اقتصاد و گردشگری هستیم.


وی با اشاره به به برگزاری همایش خوشنویسی و خط نگاری اسلامی در سال 2015 گفت: تلاش ما بر این است که هنر اسلامی را جز در حوزه کشورهای جهان اسلام، در سایر کشورها نیز معرفی کنیم، تا امروز نیز همایش‌ها و جشنواره‌های فراوانی تحت عنوان صنایع دستی اسلامی و معماری اسلامی از سوی ارسیکا برپا شده است.


دبیرکل ارسیکا جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز را چهارمین رویداد مهم هنری در چهار سال گذشته دانست و گفت: ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان از مهم‌ترین اولویت‌های مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ کشورهای اسلامی است و همچنین مطالعه جایگاه فعلی صنایع‌دستی و هنرهای اسلامی و روند تکاملی آنها از دیگر زمینه‌های فعالیت ارسیکا محسوب می‌شود.


بنابر این گزارش، دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع‌دستی امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همت و همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (ارسیکا)، شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز آغاز به کار کرد.


این جشنواره فرصتی بری رقابت هنری80 نفر از هنرمندان مسلمان 35 کشور جهان فراهم کرده که علاوه بر نمایش آثار هنری و صنایع دستی خود، به صورت زنده نیز به خلق آثار هنری می‌پردازند، این جشنواره بین‌المللی پیرو تفاهم‌نامه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های اسلامی منعقد شده است، هر دو سال یکبار، با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی در ایران برگزار می‌شود.


هدف از برگزاری جشنواره مزبور، مطرح کردن «تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام» و بنیان‌‌‌‎گذاری جایزه بین‌المللی تبریز و اعطای جوایز نفیس به 30 تن از هنرمندان جهان اسلام در عرصه هنرهای اسلامی و صنایع دستی با هدف احیای نام تبریز در شکل‌گیری مکاتب هنری اعلام شده است./854/پ202/ح

ارسال نظرات