۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۲۶۱۱۹۸
پژوهشگر علوم دینی و قرآنی:

کتاب‌سازی، حقیقت تلخ پژوهش‌ها است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم دینی و قرآنی با اشاره به حقیقت تلخی مانند سرقت‌های علمی و ادبی و کپی‌‌برداری از کتاب‌ها، انتشار مجلات نقد در تمام رشته‌های علمی را، راهی مناسب برای برون‌رفت از سرقت‌های علمی و ادبی دانست و گفت: جامعه علمی ما نقدخواه است اما در عمل، کمتر نقد را می‌پذیرد.
حجت الاسلام مهدوي راد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «بررسی و تحلیل جایگاه پژوهش‌های قرآنی محققان حوزه در کتاب سال حوزه» با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌‌راد، پژوهشگر علوم دینی و قرآنی و دبیر علمی سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در محل سالن برگزیدگان بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌‌راد، با اشاره به سابقه برگزاری کتاب سال حوزه گفت: تاریخ علم جهان اسلام مدیون مطالعات خاورشناسی است. اگر نگاهی دقیق به گذشته تحقیقات علوم قرآنی و حدیثی داشته باشیم، درمی‌یابیم که پژوهشی در تاریخ حوزه مطالعات اسلامی انجام نشده است.

 

وی کتاب سال حوزه را انگیزه‌ای مناسب برای تشویق پژوهشگران دانست و افزود: از سال‌های نخست برپایی کتاب سال حوزه، جزء داوران آن بودم و در دوره‌ای هم از کتاب‌هایم قدردانی شد.

 

پژوهش‌های فقهی و اصولی باید روزآمد باشد

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌‌راد ادامه داد: در کتاب سال حوزه، دایره انتخاب کتاب محدود است و تنها کتاب‌های حوزه علوم اسلامی و انسانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پژوهش‌های علوم قرآنی و حدیثی را در سال‌های اخیر مناسب ارزیابی می‌کنم چرا که مطالعات این عرصه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حاشیه قرار داشت.

 

دبیر علمی سی‌‌و‌دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به تحقیقات و تألیفات خود در زمینه علوم قرآنی و حدیثی پرداخت و اظهار کرد: بین سال‌های 1364 و 1365 تصمیم گرفتم کتابی درباره تاریخ حدیث بنویسم که متأسفانه هیچ منبعی برای این کار پیدا نکردم. نبود منابع در آن سال‌ها نشان می‌دهد که تا چه اندازه مطالعات علوم‌ قرآنی در حاشیه بوده است. بررسی پژوهش‌های چهل گذشته نشان می‌دهد تولید محتوا در این زمینه انگشت‌شمار بوده است.

 

وی، کیفیت و محتوای تحقیقات عرصه علوم قرآنی و حدیثی در سال‌های اخیر را مناسب و درخور دانست و افزود: پژوهش‌های فقهی و اصولی باید روزآمد و مطابق با جریان‌های روز باشد که این امر در برابر مطالعات قرآنی دچار ضعف است.

 

کتابسازی: حقیقت تلخ پژوهش‌ها

حجت‌الاسلام مهدوی‌‌راد، اقبال به مطالعات قرآنی و حدیثی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مبارک توصیف کرد و ادامه داد: در تولید محتوا در این عرصه به‌سرعت به‌ سوی کمیت‌گرایی در حال حرکت هستیم، اما با حقیقتی تلخ مواجه‌ایم و آن چیزی جز سرقت‌های علمی و ادبی و کپی‌‌برداری از کتاب‌ها نیست.

 

وی انتشار مجلات نقد در تمام رشته‌های علمی را، راهی مناسب برای برون‌رفت از سرقت‌های علمی و ادبی دانست و گفت: انتشار این مجلات می‌تواند به سامان‌مند شدن جریان‌های علمی در جامعه کمک کند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌‌راد به پیشینه انتشار مجله «آئینه پژوهش» با سردبیری خود نیز پرداخت و افزود: جامعه علمی ما نقدخواه است اما در عمل، کمتر نقد را می‌پذیرد.

 

وی در ادامه سخنانش به چگونگی داوری کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: مراحل داوری کتاب سال حوزه بی‌شباهت به داوری جایزه کتاب سال نیست. در کتاب سال حوزه، کتاب‌های متقاضیان مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرد و پس از تأیید به دو داور انتخاب‌شده سپرده می‌شود، اگر اختلاف نمره این دو داور زیاد باشد، برای تأیید نهایی، داور سوم انتخاب می‌شود./998/د101/ب4

ارسال نظرات